hoe intranet

Status
Niet open voor verdere reacties.

bodeman

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2002
Berichten
13
zal wel een domme vraag zijn en al eerder gesteld maar ik doe het toch maar weer eens.
ik heb twee computers via een router met internet verbonden.
een heel gedoe en drie dagen zweten door eigen fouten, maar het werkt.
nu mijn probleem ik wil ook bestanden uitwisselen en printer delen, heb mijn printer al delend gemaakt en een gedeelde schijf maar ik zie hem niet op de andere computer en van de andere computer op mijn eigen computer.
voor het inloggen op het internet heb ik alle gegevens ingesteld zoals ipadres dns server enz,maar hoe doe je dat voor de beide computers heb al verschillende boeken er voor door gebladerd maar ik kom er niet uit.
wie helpt mij op weg?
 
Maak een eigen netwerk!

Vanwege de vele vragen over het opzetten van een netwerk, kwam ik op het idee om er maar een pagina aan te wijden. Ik zal uitleggen hoe een netwerk tussen 2 computers kan worden gemaakt. Met daarop win9X of windowsXP als besturingssysteem. Het eerste deel zal gaan over het opzetten van het netwerk zodat er vanaf beide pc's toegang is tot de harde schijf van de andere pc, en zodat het mogelijk is om spellen tegen elkaar te spelen. Het tweede gedeelte zal specifiek gaan over het opzetten van het netwerk zodat het mogelijk is te internetten vanaf beide pc's over 1 verbinding.

De Netwerkkaarten

Eerst zullen er netwerkkaarten en kabel aangeschaft moeten worden. Hierbij moet er rekening gehouden worden met bepaalde zaken. Is er een vrij insteekslot in beide pc's?
Houdt er rekening mee dat wanneer u meer dan 2 pc's in een netwerk wilt hebben, u een hub nodig zult hebben, zo niet dan volstaat een utp-crosslink kabel tussen de beide pc's. Koop bij voorkeur netwerkkaartjes van hetzelfde merk en type. Ook is het mogelijk om een kant-en-klaar pakket te kopen met netwerkkaarten en kabel. De kosten zullen ergens tussen de 45, - en 100, - Euro bedragen.

Installatie van de kaarten

Plaats de kaarten in de beide pc's en installeer de drivers voor Windows. Controleer in Configuratiescherm bij systeem tabblad apparaatbeheer, of er geen conflicten zijn. Meestal wordt er bij de netwerkkaart ook software meegeleverd om de kaart en de connectie te testen. Deze software werkt echter buiten Windows om, en test alleen of de netwerkkaart en de verbinding goed is, en niet of Windows goed met de kaart kan werken.

Configureren van Windows

Als de kaarten goed zijn geïnstalleerd, moeten er verschillende zaken worden geconfigureerd. Ga naar Configuratiescherm, Netwerk tabblad identificatie. Vul voor beide computers een verschillende naam in, geef bij werkgroep op beide computers dezelfde naam op. Vul bij beschrijving een beschrijving van de computer in. Dus als namen bv Joop en Katinka, en bij werkgroep bv KOPPEL.
Ga nu naar tabblad Configuratie. Controleer wat er bij geïnstalleerde netwerkonderdelen staat. Als dit een pc is waarop u ook internet toegang heeft, dan zal hier externe toegang bij staan, en tcp/ip voor externe toegang. Hierbij zal nu ook de geïnstalleerde netwerkkaart staan. de volgende onderdelen moeten er ook staan, is dit niet zo dan zullen deze moeten worden toegevoegd; Cliënt voor Microsoft-Netwerken, ipx/spx compatible protocol voor de netwerkkaart en NetBEUI voor de netwerkkaart. Staat Cliënt voor Microsoft-Netwerken er niet bij, druk dan op toevoegen, selecteer cliënt, druk toevoegen, selecteer Microsoft, selecteer Cliënt voor Microsoft-Netwerken en klik ok. Staat ipx/spx er niet bij, klik dan toevoegen, selecteer protocol, klik toevoegen, selecteer microsoft, selecteer ipx/spx en klik ok. Voor NetBEUI evenzo. De volgende onderdelen moeten nu minimaal geïnstalleerd zijn:
- Client voor Microsoft-netwerken
- de geïnstalleerde Netwerkkaart (bv Realtek RTL8029 Ethernet-Adapter)
- IPX/SPX Compatible protocol
- NetBEUI
Als Externe toegang ook geïnstalleerd is zal het rijtje er zo uit zien:
- Client voor Microsoft-netwerken
- Externe-toegangsadapter
- de Netwerkkaart (bv Realtek RTL8029 of 3COM)
- IPX/SPX -> Externe-toegangsadapter
- IPX/SPX -> Netwerkkaart
- NetBEUI -> Externe-toegangsadapter
- NetBEUI -> Netwerkkaart
- TCP/IP -> Externe-toegangsadapter
en eventueel nog:
- TCP/IP -> Netwerkkaart
IPX/SPX en NetBEUI voor externe toegangsadapter kunnen verwijderd worden. Het rijtje komt er dan uiteindelijk zo uit te zien:
- Cliënt voor Microsoft-netwerken
- Externe-toegangsadapter
- de Netwerkkaart (bv Realtek RTL8029 of 3COM)
- IPX/SPX -> Netwerkkaart
- NetBEUI -> Netwerkkaart
- TCP/IP -> Externe-toegangsadapter
en eventueel nog:
- TCP/IP -> Netwerkkaart
Controleer of bij 'primaire netwerkaanmelding', Cliënt voor Microsoft-netwerken is geselecteerd, zo niet selecteer deze. Druk nu op de button 'Bestanden en printers delen...'. Selecteer beide vakjes en druk OK. Bij bovenstaand rijtje zal nu ook Bestands en printerdeling verschijnen. Selecteer nu 'TCP/IP -> Externe-toegangsadapter' en druk op button eigenschappen (of dubbelklik) (alleen als Externe-toegang geïnstalleerd is natuurlijk). Selecteer tabblad bindingen, en de-selecteer bestands en printerdeling, uitzetten dus. Druk OK, en nog eens OK. Windows vraagt nu waarschijnlijk om de Windows-installatie cd-rom om bestanden te installeren. Nadat Windows de bestanden heeft geïnstalleerd zal de computer opnieuw moeten worden opgestart.
Bovenstaande stappen moeten op beide pc's worden uitgevoerd. Bij het opnieuw opstarten van Windows is het mogelijk dat u nu opeens een inlog scherm krijgt, wat u eerst niet had. Hier moet u een inlognaam plus wachtwoord opgeven. Dit wachtwoord mag ook leeg zijn. Nadat de computer helemaal opnieuw is opgestart, opent u 'deze computer' op het bureaublad. Klik met rechts op schijf C: en selecteer 'delen'. Hier kunt u nu selecteren hoe deze schijf vanaf uw andere computer zichtbaar zal zijn, en met welke rechten. Selecteer 'gedeeld als'. Automatisch zal bij 'Sharenaam' C komen te staan en bij 'Toegangstype' Alleen-lezen. Dit kunt u zo laten staan of veranderen al naar gelang uw eigen voorkeur. Als u dit heeft ingesteld druk dan OK. Er zal nu een blauw handje verschijnen onder deze schijf, ten teken dat deze schijf nu gedeeld is. Doe ditzelfde eventueel bij andere schijven en cd-rom’s die u heeft.
Als u dit voor beide computers heeft gedaan is de configuratie in principe klaar. Controleer of in netwerkomgeving (op uw bureaublad of via de verkenner) de andere computer zichtbaar is. Na het opstarten van de computers kan het een paar minuten duren voordat het netwerk volledig zichtbaar is. Als de andere computer helemaal niet zichtbaar is kunt u proberen met Zoeken -> Computer, de andere computer op te zoeken. Hierbij moet u bij computernaam, de naam opgeven die u aan de andere computer gegeven heeft bij identificatie in Netwerk in configuratiescherm (Joop of Katinka).



Configureren voor Internet

Zorg er eerst voor dat het netwerk goed werkt, zoals hierboven beschreven. Zorg er ook voor dat op 1 van de computers Internet al goed is geïnstalleerd en werkt. Om te kunnen internetten vanaf de tweede pc, zullen er onder Windows weer enkele instellingen veranderd moeten worden, en daarnaast moet er een proxy-server of router-software geïnstalleerd worden op de computer die als host zal gaan fungeren. Dit is een stukje software die er voor zorgt dat het lokale netwerk verbonden wordt, (via de modem) met het Internet. Er zijn verschillende gratis proxy-servers te downloaden van Internet. Voorbeelden hiervan zijn;
WinGate, te downloaden bij www.wingate.com,
WinProxy, te downloaden bij www.winproxy.nl
Winroute te downloaden bij www.winroute.com of www.winroute.nl .
In Windows 98 SE (second edetion) en ook in Win2000, WinME en WindowsXP zit standaard al routersoftware ingebouwd. Dit wordt daar ICS genoemd wat staat voor Internet Connection Sharing. Voor eenvoudig gebruik is dit uitstekend te gebruiken, maar voor meer uitgebreide toepassingen is een pakket als Winroute meer geschikt. Voordat deze software geïnstalleerd kan worden, moet er eerst nog wat in Windows gebeuren.
TCP/IP Configureren
Zorgt ervoor dat TCP/IP geïnstalleerd is voor de netwerkkaart (zie installatie ipx/spx en NetBEUI). Ga naar eigenschappen van tcp/ip voor de netwerkkaart. Bij tabblad IP-adres selecteert u "Een IP-adres opgeven" en vult bij 'IP adres:' een adres in uit de range 192.168.0.xxx. Bijvoorbeeld, de host geeft u ip-adres 192.168.0.101 en de andere computer geeft u ip-adres 192.168.0.102. Maar andere adressen uit deze range mag ook, als elke computer maar een uniek adres krijgt. Bij 'Subnetmasker:' vult u op beide computers in 255.255.255.0.
Bij de computer die niet de host wordt, gaat u nu naar tabblad DNS-configuratie. Hier selecteert u 'DNS inschakelen'. Bij host, vult u de naam in die u aan uw computer gegeven heeft, dus in ons voorbeeld Joop of Katinka. Bij 'Zoekvolgorde van DNS-server' vult u het ip-adres van de host-computer in, het adres dat u net aan de andere computer heeft toegewezen. Dan klikt u op toevoegen en vervolgens op ok.
(Dit is alleen voor de niet-host computer)
Voor sommige pakketten, zoals onder andere Winroute, zal ook in het tabblad gateway het ip-adres van de host-computer moeten worden ingevuld. Klik nu op beide computers op OK. Windows kan nu weer vragen om de Windows-installatie cd. Nadat Windows de aanpassingen heeft doorgevoerd moet u weer opnieuw opstarten. Als beide computers opnieuw zijn opgestart, moet de tcp/ip configuratie getest worden. Open hiervoor een DOS-box. Dit doe je door in je start-menu, programma's, MSDOS-Prompt te kiezen. Vul op de prompt het volgende commando in: ping 192.168.0.xxx . Waarbij de xxx staat voor het nummer van de andere computer.
Als alles goed is dan mogen er geen pakketjes verloren gaan, onderaan moet dan komen te staan 0% verlies. Als hier staat 100% verlies dan is er iets helemaal mis. Staat er 25% verlies, 50% verlies of 75% verlies dan kan het zijn dat de kabels geen goeie connectie hebben. Probeer ditzelfde ook vanaf de andere computer. Als in beide gevallen het resultaat 0% verlies is, dan is de configuratie en connectie in orde.
Wanneer de netwerkverbinding via tcp/ip goed functioneert, en je geen gebruik maakt van speciale software of oudere spellen die ipx/spx gebruiken, dan kun je zowel het ipx/spx protocol en ook het NetBEUI protocol weer verwijderen. Alle communicatie zal dan via het tcp/ip protocol lopen. Voor toekomstige installaties kan de installatie van NetBEUI en ipx/spx dan ook helemaal worden overgeslagen.
Installatie en configuratie hulp voor Winroute is te vinden op de Winroute pagina

Groeten

Charles (Oossie)
 
Heel leuk verhaal Oossie maar met een router heb je geen andere software meer nodig als bv winroute, winproxy of wingate en ook het aantal protocollen is veel te veel.

Hoe minder protocollen hoe sneller je kunt werken op het netwerk. Hou het gewoon bij tcp/ip

Bodeman,

Welke besturingsprogramma's draaien er op de pc's? Heb je een firewall draaien op de pc's?
 
Is een oud verhaal wat ik ooit eens gemaakt heb, en ik dacht dat bodeman ermee geholpen was. Maar goed, ik weet dat ik hem nu niet meer hoef in te sturen voor tips en handleidingen.

Groeten Oossie
 
Op zich is het een goed verhaal mits er geen gebruik gemaakt wordt van een router en dat er geen win98se/ME/w2k/XP op de pc staat.

Om met 95/98 het internet te delen is het een goed verhaal
 
Ik zal hem ooit nog eens aanpassen en dan insturen naar fuego.

Groeten Oossie
 
nog niet duidelijk voor deze dommerik

bedankt voor jullie antwoorden maar ik zit met beide computers (een met xp en een met me) al op het internet. wat ik nu nog zoek is om de beide computers zo in te stellen dat ze ook met elkaar kunnen communiseren zonder dat mijn internet instellingen vervallen en ik dus ellemaal op nieuw moet beginnen. wie heeft voor mij de oplossing?
niet ingewikkelt anders communiseren de beide gebruikers maar niet en blijven we lekker alleen op het internet.
 
Heb je firewalls draaien op je pc's? Kun je elkaar pingen?
 
pingen

hoe ping ik en ja er draaien firewalles op de computer
 
Schakel eerst de firewalls eens uit en probeer het dan opnieuw
 
sorry dat ik zo lang ben weg geweest maar ben op vakantie geweest en de week daarna veel te druk gehad om de computer aan te zetten
firewalls uit gezet en mijn computer met xp kan nu op de computer van mijn dochter met me maar omgekeerd lukt niet en dat is eigelijk veel belangrijker omdat ze dan van uit haar computer gelijk naar de gedeelde printer kan.
krijg als bericht , kan netwerk niet doorzoeken, waar kan dit nu weer aan leggen?
 
ja zowel in xp als in me uitgeschakeld en ook bij panda mijn anti virus programma
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan