Hoe IP pool te wijzigen in Zyxel 2602HW

Status
Niet open voor verdere reacties.

snarf54

Verenigingslid
Lid geworden
2 aug 2004
Ik heb dit modem/router gekregen bij mijn nieuwe TF aansluiting.
standaard IP adres hiervan is 192.168.1.254 en pool begint bij .33.

Echter ik heb een aantal PC' s met een vast IP adres deels op afstand bediend en wil graag binnen de range van de de Alcatel blijven en dus minimaal 10.0.0.150 t/m 200.

Dus zou ik graag de IP pool van de Zyxel willen wijzigen in 10.0.0.33 enz en de router zelf in 10.0.0.254.(dit laatste denk ik te wel gezien te hebben).

Wie kan mij de juiste handelswijze aangeven om de range in 10.0.0.33 te krijgen en de router op 10.0.0.254 ?

Alvast dank.

ps : heb al in de settings rond gekeken maar ben niet zeker vandaar dit bericht.

Start de Wizard setup. Verander niets aan de huidige instellingen totdat je komt bij het vierde scherm ("ISP parameters for Internet Access"). Klik daar op Change LAN configuration.

Maak eerst een schermafdruk van de huidige instellingen (in mijn 'handtekening' kun je zien hoe zo'n schermafdruk maakt en kunt opslaan op je pc).

Stel daar in 1x alles goed in:
LAN IP Adress: 10.0.0.254
LAN Subnet Mask: (Dezelfde subnetmask instellen die je op de pc's met vast ip-adres hebt ingesteld, dus waarschijnlijk 255.0.0.0 óf 255.255.255.0)
DHCP Server: ON
Client IP Starting Address: 10.0.0.33
Size of Client IP pool: 166
Primary DNS server: (10.0.0.254 of het ip-adres van de Alcatel of het ip-adres van een server op je LAN. Het ip-adres van de Zyxel lijkt mij hier het meest waarschijnlijk)
Klik op Finish.

Zie voor de plaatjes erbij pagina's 73 t/m 75 in deze handleiding, vanaf paragraaf 3.2.8.

Succes ermee,

Tijs.

Laatst bewerkt:
bedankt dnties
je hebt met over die drempel heen geholpen.
las het toch nog slecht want heb het niet via de wizard gedaan maar via de advanced set-up maar daar kwam ik zij het in 2 schermen dezelfde vakken/info tegen.
Dus dat is gelukt.
Nu heb ik nog 1 vraag
IP adres van modem/router is 10.0.0.254
Standard gateway van d Alcatel is nu 10.0.0.138.

Je schrijft dat ik bij de primary DNS het ip adres van het modem kan nemen (*254) of die van de Alcatel 10.0.0.138

Stel dat ik het laatste doe wordt de default gateway dan automastisch ook de 10.0.0.138 of moet ik " default gateway " vertalen als zijnde het modem/router waar ik op dat moment verbinding mee heb ?

Indien default gateway * 254 blijft moet ik dus bij de diverse adapters toch deze aanpassen.

Alvast dank.

Blijven beide router-modems permanent verbonden met het Internet dan mag je mixen op de DHCP-server-instellingen: Over beide router-modems kan toegang tot Internet verkregen worden en via beide router-modems kunnen DNS-aanvragen namens de werkstations op je LAN succesvol worden afgerond.

Is dat inderdaad het geval, dan zou ik
De Alcatel aan DHCP clients als Default Gateway en DNS-server het ip-adres van de Alcatel zelf laten doorgeven.
De Zyxel aan DHCP clients als Default Gateway en DNS-server het ip-adres van de Zyxel zelf laten doorgeven.
Het maakt in dat geval voor de clients met vaste ip-adressen ook niet uit welk ip-adres van de modem-routers je aangeeft als Default Gateway en/of DNS, want beide modem-routers kunnen dat effectief doen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dank Tijs

het is de bedoeling dat de Zyxel als modem gaat fungeren ook icm Voip telefonie Telfort..

Wellicht overweeg ik de Alcatel als modem te blijven gebruiken.

Doel is zo eenvouding mogelijk over te gaan van de Alcatel (Kpn-Tele2) naar de Zycel (Telfort+telefonie).

Alternatief overwweg ik de Alcatel erbij te houden als 1) router 2) omdat deze WPA-TSK heeft en de Zyxel WPA2.

Mijn Broadcomm adapter in mijn HP laptop pakt geen WPA2 terwijl de Dell 6400 / Vista niet met de Alcatel overweg kan.

Dus als je ook kunt aangeven 1) default gateway/DNS zoals aangegeven in mijn vorige vraag mar met de feedback als hierboven en 2) hoe de Alcatel (nadat alles werkt met de Zyxel) ingesteld moet worden om als extra router en/of exatra accesspoint te fungeren.

Aanvullend, als je de Alcatel as bridge zou gebruiken moet er dan " aanvoer " zijn via een kabel op de wan poort of kan deze dan het signaal uit de lucht halen van de Zyxel en doorsturen ? Dan wordt het een beetje een extender en zu ik de reach in huis groter kunnen maken.

Nogmaals dank.

Ok, alles moet dus over de Zyxel gaan lopen op termijn.
Verbind dan in ieder geval een van de LAN-aansluitingen van de Alcatel met de Zyxel, dan zitten ze ook fysiek in hetzelfde netwerk.

Hierna kun je in de DHCP-server op de Alcatel instellen dat de default gateway en de DNS naar de Zyxel moeten verwijzen (dus 10.0.0.254). Hiermee routeert de niet meer naar Internet en doet ook geen DNS-serving meer voor de bedrade en draadloze clients die op/via de Alcatel op je LAN zitten. Wél heeft íe dan nog de functionaliteit van DHCP-server en 'accesspoint'/switch.

Natuurlijk zul je dan ook de instellingen van de pc's/laptops met vast ip-adres moeten veranderen, dat de Default gateway verwijst naar de Zyxel en ook dat de DNS-server de Zyxel moet zijn.

Ook kun je de Alcatel degraderen tot puur accesspoint/switch door deze instructie te volgen. (Vervang WRT door Alcatel en Router1 door Zyxel in die instructie).

Succes,

Tijs.

Kleine aanvulling op IP Pool

Dnties e.a.

hedenavond een Engenius AP geinstalleerd bij mijn zus.
heeft ook een (oudere) Zyxel modem.
Ook hier was een pool ingesteld van 32 v/a *.33.
Dus dacht dat AP in deze range moest zijn.
door een fout mijnderzijds (had niet gezien dat ie op Brdige stond) werd het IP adres wat ik net op *.50 had gezet auto omgezet in *1.2
Vreesde dat ik de AP niet meer via vaste PC/router zou kunnen benaderen om *.2 niet in de pool valt.
Maar wel dus !
Denk nu dat pool inhoudt dat er IP adressen UITGEGEVEN worden tussen 33 en 65 (32 verder).
Ach ja je moet het maar weten !

Op figuur 14 op pagina 74 van de handleiding waar ik je eerder de link naar gaf staat duidelijk dat de Size of client IP pool 32 is. Dat betekent dat maximaal 32 ip-adressen worden uitgeven, vanaf het ip-adres dat je instelt als Pool starting adress.

Verder fijn dat je nog wat voor je zus hebt kunnen betekenen, maar je hebt niet teruggemeld of en hoe je eigen probleem nu opgelost is of juist niet.

Tijs.

Ja dat klopt ook. Maar naar blijkt als je dus handmatig een IP adres aangeeft (zoals in de aangesloten AP gedaan heb) die buiten de pool valt het wel werkt.
Denk dus ook als je een PC een vast IP adres geeft buiten de pool deze ook zal werken.
IK dacht tot vanavond dat alleen adressen binnen de pool zouden werken.
Dat blijkt dus anders te zijn.

Voor mijzelf,

Zyxel draait naar wens, zelfs NAS/Extra HDD aangesloten met netwerk kabel (hier wel aan te raden deze een vast IP adres te geven) Moet alleen de Alcatel nog ombouwen naar AP.
Kan ik ook kijken of deze nu WDS ondersteunt om met een tweede een repeater functie op te bouwen.
K zal vraag op opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan