hoe kan dit ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

lazzaro

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2002
hoi ,ik wilde Format E doen ,maar wat er gebeurde snap ik dus ff niet ... toen ik klaar was met format E,bleek dat niet me E schijf was geformateerd ,maar me D schijf,heb echt 100% format E ingevult ,nu ben ik bang ,dat als ik Format D wil doen ..dalijk me C schijf leeg is .hoe kan ik dat controleren ?

ben ik weer ff ..,ik ging dus twijfelen aan me zelf,of ik echt wel E heb ingevult ,dus ik heb op D schijf ff wat bestandjes gezet,daarna weer format E gedaan ,en weer precies het zelfde ,inplaats dat E schoon zou zijn , is toch weer de D schijf in plaats de E schijf geformateerd ??? HELP !!

zou het kunnen dat jij (bijv.) CloneCD op je systeem hebt staan en dat (wederom bijv.) de schijf die jij denkt te gaan formateren geen "echte" schijf is, maar een virtuele, door CloneCD gemaakte drive, met als gevolg dat Windows de eerst "lagere" (E ->) D "echte" schijf formateert ?

't is maar een gokje hoor...............

he bedankt voor je reactie : ) nee CloneCD heb ik niet ..maare wat ik wel pas nieuw heb is een 2de harde schijf ,dus me oude laten zitten en een slave er bij gezet ..meschien dat het daar iets mee te maken heb ...,wat ik wel net nog heb gedaan is ,kijken als ik schijfcontrolen laat doen van E tijdens het opnieuw opstarten .of hij werkelijk E gaat controleren ,maar dat doet hij gewoon dus ...of zou het dan toch met het plaatsen van de nieuwe schijf te maken hebben ...

helaas weet ik van de gevolgen van het aansluiten van masters en slaves niet erg veel, maar omdat dat een recente actie is geweest, kan het bijna niet anders of dat is de oorzaak.

Gebruik de Helpfunctie van deze site eens en laat bijv. eens zoeken naar woorden als "master" of "slave"

In je XP heb je een andere indeling als in DOS, ik neem tenminste aan dat je via een opstartdiskette hebt geformatteerd. Ik heb ook 2 harde schijven en allebei de schijven in 3 partities verdeeld. Standaard is het zo dat in DOS je primaire partitie je schijf C is en van je 2e harde schijf de primaire (of enige partitie) is je D. Alles wat je meer aan partities hebt, komt dus na D. Als je je 1e schijf in 3-en hebt, hebben deze de aanduidingen C, E en F. Als je dan je 2e schijf ook in 3-en heb is dit dus D, G en H. In Windows staan wel standaard de stationsaanduidingen achter elkaar. In het voorbeeld van hierboven zijn de 2 harde schijven dus C, D en E en van je andere schijf F, G en H. Ik denk dat het hier bij jou is misgegaan...

hoi fun_surfe,het zal er mee te maken kunne hebben ,heb er ook niet veel verstand van dus , toen ik me 2de harde schijf had aangesloten ,kreeg die automatische van XP de letter. H. ,ik heb me nieuwe schijf gewoon als een hele schijf gelaten ,dus niet verdeeld in partities.

dus 1 schijf in partities ( C-D-E )
dan krijg ik me cd rom ( F )
me brander ( G )
en dan me nieuwe schijf ( H )

wat zou ik moeten veranderen,en hoe ??

Laatst bewerkt:
nog ff dit : ) als ik een snelkoppeling van me CDrom F maakt op me bureaublad ,krijg ik de foutmelding:

Het item F:\ waarnaar deze snelkoppeling verwijst,
is gewijzigd of verplaatst,waardoor deze koppeling
niet meer goed werkt.

De anderen snelkoppelingen van me bv me brander,c,d,e enz ,werken wel ...
verders werk alles perfect na mij mening , behalve dat formateren dan van de juiste schijf : (

Laatst bewerkt:
lazarro, schrijf eerst op een kladje op hoe je het zou willen hebben: C, D en E van je 1e schijf, F van je 2e schijf, G van je speler en H van je brander of iets dergelijks. Je kunt ook de notatie van DOS aanhouden, dus C, E en F van je 1e, D van je 2e, G je speler en H je brander. Dit hangt ervan af wat je op die partities wilt hebben staan en of je er toevallig snelkoppelingen naar hebt verwijzen, als je dus bijv. een programma op D hebt staan met op C een snelkoppeling naar D... Dit moet je dus voor jezelf eerst nagaan.
Dan ga je in het context-menu van Deze computer naar beheren en kies je in het linker deelvenster voor schijfbeheer. Rechts wordt er nu getoond hoe het nu staat, met de volumenamen en de grootte. Dit is nu waarschijnlijk schijf 0: C, D en E, schijf 1: H, Cd-rom-station 0: F en als laatste Cd-rom-station 1: G.
Kies nu in het context-menu van de te veranderen schijf voor stationsletter en paden wijzigen..., je krijgt nu een venster met weer een aantal knoppen. Kies hier voor Wijzigen... en verander de letters naar bijv. P, Q, R, S en T en pas dan kun je de stations naar de gewenste driveletter veranderen. Als je direct naar D wilt (bijvoorbeeld) weet Windows dat deze letter al is gebruikt en geeft deze letter dus niet eens weer. Ik zal een aantal screenshots maken om het zo wat duidelijker te maken voor je.

Succes, fun_surfer. :thumb:

EDIT: Misschien dat die melding van die snelkoppeling weg is als je de driveletters hebt veranderd, maar ik weet niet waar die vandaan komt...

Laatst bewerkt:
Thank's man voor je reactie ...ik wacht ff op je screenshots ..greetzz lazzaro

Klik op deze link voor de screenshots.
Als je er nog niet uit komt hoor ik het wel weer...

GRTZ fun_surfer.

Ik heb alleen screenshots gemaakt van het veranderen naar Q, als je dit hebt gedaan bij de te veranderen schijven moet je de hogere letters natuurlijk weer veranderen naar de gewenste lagere letters als D enz. ;) Dan krijg je dus stap 3, 4, 5 en 6 opnieuw, maar dan o.a. met Q...

okee !! heb nu alles op volgorden .
C, D, E die heb ik dus zo gelaten.

me nieuwe schijf was H ,is nu F

me dvdplayer was F is nu G

brander was G is nu H .
dus alles nu netjes volgorden : )
de snelkoppelingen die doen het nu allemaal : )

Maare is het nu dan zo ,dat als ik nu me E schijf formateerd ,die E dan ook echt geformateerd wordt ? ,enuuuh niet me D schijf ??

Nee, want wat ik al eerder schreef: in DOS is je C gewoon je C, je F is je D (omdat dit allebei de primaire partities zijn), je D is je E en je E is je F. Dus als je je XP-E wilt formatteren moet je in DOS je F formatteren. Kijk dit wel eerst na door bijv. dir in te toetsen.

GRTZ, fun_surfer.

Kijk ook voor de gein eens in fdisk.exe met je opstartdiskette, hier kun je ook je schijfletters zien...

Laatst bewerkt:
ff nog hoor : ) dus ik kan als ik het goed begrijpt,
achter format gewoon de E in tikken en dan gaat hij gewoon de E schijf formateren ,en waar moet ik ,om het ff na te kijken dan : dir intypen

Na het opstarten zie je A:\>. Hier typ je dan F: waarna je F:\> te zien krijgt. Typ nu dir en je krijgt de bestanden te zien die je in XP op E hebt staan. Als dit klopt en dit is de schijf die je wilt formatteren typ je A: Nu zie je weer A:\> en nu kun je format f: typen.

Succes!

Yeah !! fun_surfer !!! gelukt !! heb me E schijf op deze manier kunnen cleanen ! heb ook gelijk ff met die optie van DIR: even gecheckt en geoefend ,voor het evt. formatteren van me 2de nieuwe schijf F...dan moet ik dus gewoon format D doen ,enuuuh makkelijk met die optie DIR: ,kan je gelijk ff checken of je de goeie schijf formatteerd, enuuh fun_surfer...erg bedankt voor je tijd en duidelijke uitleg,ben enorm hiermee geholpen !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan