Aangezien een ploeg 0 kan hebben, kan je niet
- de som nemen van de punten
- delen door het aantal ploegen met punten > 0.
Daarom zal je de basisgetallen moeten nemen, niet die in het samenvattende bestand, en dan:
- de som nemen van de punten
- delen door het aantal ploegen met een ingevuld getal, een AANTAL functie is daarvoor geschikt.
Wigi
Dat 'delen door het aantal ploegen met een ingevuld getal', daar is volgens mij een probleem mee.
Ik kan niet het aantal ingevulde totalen tellen met een AANTAL-functie, want die totalen laten een 0 zien, ook als er niets ingevuld is.
Wat zou kunnen is, in het bovenstaande, de som van de totalen delen door het aantal cellen in L2:L26 die een 0 of een 1 bevatten, maar:
- ik kan niet vinden of dat überhaupt gaat, een OF-operator in een AANTAL-functie
- dan past het gemiddelde zich pas aan bij het ingeven van de laatste vraag. Geen ramp, maar het is toffer als je de statistiekjes zich ziet aanpassen bij het ingeven van elk individuaal resultaat...
EDIT: het eerste gaat natuurlijk wel, met een AANTAL-functie (ik verwarde eventjes met AANTAL.ALS). Maar zoals ik al zei, het zou toffer zijn als je de statistiekjes zich ziet aanpassen bij het ingeven van elk individuaal resultaat...
EDIT2: never mind, ik denk dat ik het heb nu. Dus niet het totaal gebruiken, maar som van alle eentjes en nulletjes. Het zal nu wel werken, bedankt!