• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik bedragen laten berekenen en op datum, in een kalender, sorteren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dizzydevil6

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jul 2015
Ik ben al een tijdje zelf aan het puzzelen, weet precies wat ik wil, maar ben helaas formule blind in excel....

Voor het hele jaar heb ik een overzicht met alle vaste lasten, redelijk netjes gesorteerd per maand en de datum erbij wanneer het afgeschreven wordt.
Nu zou ik graag voor elkaar krijgen dat "op datum" alle inkomsten opgeteld worden en op datum ook alle "lasten" worden afgeschreven.
Zelf had ik al met een VLOOKUP geprobeerd, maar het combineren van formules is echt abracadabra voor me.
Met een vast maand salaris zou ikzelf misschien nog iets kunnen verzinnen, maar ik ontvang week loon (wel elke woensdag) en deze datums variëren.

Bekijk bijlage V_LOOKUP Maandlasten.zip

Ben erg benieuwd of het mogelijk is.

Beste dizzydevil6 ,

Ik ben niet echt een deskundige dus er zullen vast slimmere oplossingen zijn. Ondanks mijn beperkingen wil ik je helpen door aan te geven hoe ik het zou aanpakken. Ik herken je directe manier van weergeven door links je onderwerpen aan te geven en vervolgens kolommen te maken voor de maanden. Zo verwerkte ik ook mijn data en kwam ik voor dezelfde dilemma's en beperkingen te staan.

Voor mijn werk maak ik redelijk veel rapporten tbv omzet analyses en dat kostte mij steeds meer tijd totdat ik werd getipt om gebruik te maken van Draaitabellen !!!

Het principe is dat je een database opbouwt en deze database als bron gebruikt voor de draaitabel.

In jouw geval zou je dan je data anders moeten opbouwen, niet direct in een schema zoals in jouw bijlage ... maar als regels! Je bouwt als het ware een eigen database.

Bijvoorbeeld in Tabblad 1:
A B C D
1 Datum Inkomst of uitgave Omschrijving Bedrag
2 01-01-2015 Uitgave Huur 500,00
3 01-01-2015 Uitgave Paardrijden 40,00
4 07-01-2015 Inkomst Loon 500,00
5 07-01-2015 Inkomst Toeslag A 200,00
enz enz

Vervolgens ga je naar Tabblad 2 en selecteer je Invoegen Draaitabel

De 1e vraag zal zijn, welke data er bewerkt moet worden. Dan ga je terug naar Tabblad 1 en selecteer je de kolommen die gebruikt hebt om je database op te bouwen.

Dan zul je automatisch terugkeren naar de draaitabel en kun je je draaitabel inrichten. Tip: Wijzig Aantal in Bedrag naar Som in bedrag.

Enfin ... het zal even wennen (lees: lastig :) ) zijn om een draaitabel te maken die weergeeft waar je naar op zoek bent maar eenmaal wat handiger zul je ervaren dat er een
wereld voor je opengaat.

Succes !!
Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan