Hoe kan ik C en D omwisselen en dan Windows 7 op de nieuwe C herinstalleren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0109

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
44
Omdat Windows 7 vreselijk instabiel werd (bijna elke dag een blauw scherm), wilde ik deze opnieuw installeren. Nu heb ik als C-schijf een solid-state disk, en die vertrouw ik eigenlijk niet. Ik heb met dit systeem van het begin af aan veel onverklaarbare problemen gehad, en ik wilde proberen of het helpt als ik de D-schijf als primaire schijf gebruik.

Dus installeerde ik vandaag Windows 7 opnieuw, en gaf aan dat deze op de D-schijf moest komen te staan. Maar toen ik klaar was, bleek ik te zijn opgezadeld met een dual boot systeem met twee keer Windows 7.

Met EasyBCD is het me gelukt het er op te laten lijken dat ik nog maar 1 Windows-installatie heb.

Maar vervolgens wilde ik met schijfbeheer stationsletters gaan wijzigen. Ik dacht de solid-state disk voorlopig Z te noemen, dan D tot C te bombarderen, en vervolgens aan de solid-state disk D toe te kennen. Maar toen ik de C-schijf een andere stationsletter wilde geven, kreeg ik de waarschuwing dat de schijf in gebruik is, en dat programma's niet meer zouden functioneren als ik de letter verander.

Hoe los ik dit op?

Het liefst zou ik de beide harde schijven lekker schoon formatteren, en dan andere letters toekennen en Windows 7 fris en fruitig installeren. In het DOS 3.3 tijdperk gebruikte ik altijd FDISK voor een nieuwe schone start. Maar is een dergelijke mogelijkheid er nog wel in het Windows 7 - tijsperk?

En als het kan, moet ik dan eerst Vista helemaal installeren? De computer kwam destijds met Vista met een upgrade-optie, dus heb ik voor Windows 7 een upgrade CD.

Maar als helemaal schoonmaken er niet in zit, is dat maar zo. Maar ik zou toch wel heel graag willen weten hoe ik C en D kan omwisselen en dan Windows 7 op de nieuwe C herinstalleren.

Truus
 
Een Windows bootschijf kun je niet hernoemen.
Een frisse herinstallatie is idd. de beste optie.
Ja, met Fdisk kun je gaan weren, mits je een fdd hebt. Na de start van Fdisk (middels een bootdisk van 98SE) zal je dan moeten kiezen voor het verwijderen van de NON-dos partities (wat NTFS partities dan ook zijn), maar ik betwijfel of je systeem een fdd heeft.
 
Inmiddels is het in zoverre gelukt, dat de voormalige D-schijf nu C:\ heet.

Wat ik verkeerd had gedaan, is dat ik de Windows-setup vanuit Windows heb gestart. Ik had de computer moeten uitzetten, en dan starten vanaf de Windows-installatie CD.

Op zichzelf had dat nog heel wat voeten in aarde, want dan moet je een toets aanslaan om vanaf de CD te starten, en Windows herkent mijn (USB-)toetsenbord niet tijdens het opstarten. Ik heb wel gezien dat meer mensen op dit forum daar last van hebben, en dat er niet echt een oplossing voor is. Alleen het inpluggen van een PS2-toetsenbord helpt, en gelukkig had ik zo'n toetsenbord nog van mijn vorige computer. Daarmee kreeg ik de boel aan de gang, en ik kreeg de optie om al mijn schijven te formatteren. Waarna ik heb aangegeven dat Windows op 1 van de "gewone" schijven moest komen te staan.

Maar ik heb nu een ander probleem, want de solid-state disk is nu helemaal "verdwenen". Dat heeft op zichzelf niets met de oorspronkelijke vraag te maken, dus zal ik er een apart topic van maken, en deze als "opgelost" markeren.

Truus
 
Uiteindelijk bleek het ook niet nodig een apart topic te maken voor de "verdwenen" solid-state disk. Deze bleek wel bij schijfbeheer te staan, maar had geen stationsletter. En die kon ik zonder problemen toewijzen.

Truus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan