• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe kan ik daggegevens verzamelen in een maandtotaal?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrdime

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
Ik heb een lijst met dagelijkse uitgaven. Elke rij in de sheet bestaat uit:
datum
soort
bedrag
Nu wil ik per maand per soort een totaalbedrag laten tonen. Hoe kan ik uit de lijst dit voor elkaar krijgen. Welke formule of functie moet ik hierbij gebruiken? Een oplossing met draaitabel werkt niet omdat ik dan telkens bij toevoegen in de lijst weer opnieuw een draaitabel moet maken. Wie kan me helpen? Hoe kan ik er voor zorgen dat ik dus voor elk soort per maand een totaal bedrag kan tonen

Een draai tabel kun je gewoon verversen.
Rechtermuis knop en voor Gegevens vernieuwen kiezen.

Geplaatst door Withaar
Een draai tabel kun je gewoon verversen.
Rechtermuis knop en voor Gegevens vernieuwen kiezen.

dat weet ik maar dat werkt niet als je het bronbestand vergroot met extra records en vervolgens op refresh drukt of op de draaitabel knop vernieuwen. Hij vernieuwt alleen de info in bestaande rijen.

Komt omdat excel automatische het bereik beperkt door de rijen en kolommen waarop dat monent data in staat, deze kan je echter op dat moment aanpassen, verander gewoon de waarde van het aantal regels.
In je draaitabel krijg je dan een rij met de waarde leeg, dat lijkt me echter niet zo'n groot probleem.
In Excel 2003 kun deze regel aanklikken en aangeven dat je hem wilt verbergen, dan heb je dat probleem ook niet meer. (mogelijk kan dat in eerdere versies ook al).

Mogelijk dat je alles via formules, zit te denken aan =som.als kunt op lossen, echter ook dan moet je elke keer je voorwaarden aanpassen als er nieuwe soorten van uitgaven bij komen. Een draai tabel is gewoon het handigst.

Andere optie is het maken van de draaitabel in een macro op te nemen.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Withaar

Andere optie is het maken van de draaitabel in een macro op te nemen.

Dat is inderdaad het handigst, en heb ik ook gedaan maar dan loop ik tegen het probleem aan dat ik in die macro geen goede opmaak kan opnemen. Hij geeft dan een error weer en daar ik geen kaas van vb heb gegeten kan ik daar weinig mee. Ik denk dat ik je raad maar opvolg en gewoon de boel in een onopgemaakte macro stop. Dank in elk geval voor je hulp!:thumb:

Toch even een bijlage gemaakt met een voorbeeldje zonder macro.
Deze kun je vullen tot rij 1000, ververs je draaitabel en klaar.
Werkt in ieder geval in Excel 2003 goed.

Probleem met een opgenomen macro is dat deze ook de waarden van het bereik opneemt en deze niet aanpast

Begin van z'n macro;
ActiveWorkbook.PivotCaches.Add(SourceType:=xlDatabase, SourceData:= _
"Data!R1C1:R11C3").CreatePivotTable TableDestination:="", TableName:= _
"Draaitabel1", DefaultVersion:=xlPivotTableVersion10
ActiveSheet.PivotTableWizard TableDestination:=ActiveSheet.Cells(3, 1)....

Probleem ligt bij de "Data!R1C1:R11C3" hier wordt het domein mee bepaald.
Als je toch van een macro gebruik zou willen maken moet je eerst het nieuwe bereik moeten laten bepalen en dan de gevonden waarden gebruiken in de opgenomen maak draaitabel macro, iets wat op zich best te doen is.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
gebruik een naam voor je bereik !

indien jullie een naam geven voor je bereik (selecteer je bereik ==> invoegen ==> naam ==> definiëren) lost het probleem zich vanzelf op !

Zorg er enkel voor dat nieuwe rijen steeds worden tussengevoegd. Ofwel zorg je voor een extra lege lijn onderaan welke je mee opneemt in he bereik en voeg je je nieuwe gegevens altijd boven deze lege lijn in

Bij het aanmaken van je draaitabel geef je de naam op de celverwijzing

ilse DD,

Heb het even uitgeprobeerd maar ik krijg een foutmelding als ik de macro laat lopen, 1004 Dit is een ongeldige verwijzing.
Probleem lijkt te zijn dat de 'naam' niet hekent wordt als een bereik.

Werkt het bij jou wel?

{Edit}

Probleem was dat ik de draaitabel op de zelfde plek probeerde neer te zetten waar de vorige nog stond, dat ging fout, is de plek vrij of maak je hem aan op een ander blad gaat wel goed.
Mooie oplossing die prima werkt.

Laatst bewerkt:
natuurlijk

je hebt geen macro meer nodig

- geef je databank een naam
- maak je draaitabel met als bereik de naam
- daarna je databank op de klassieke manier vernieuwen (met de knop of met DATA ==> gegevens vernieuwen)

Als je nieuwe gegevens steeds toevoegt tussen de eerste en laatste lijn van je bereik dmv invoegen ==> rij, past de bereiknaam zich auto mee aan dus is de klassiek manier van werken met draaitabellen voldoende.

Je kan hoogstens een macro gebruiken die steeds een rij toevoegt op de voorlaatste positie, met bijhorende knop. Dan kan je je niet vergissen, maar of dit echt nodig is ?

Voorbeeld van code indien je databank begint op A1 en dat er in de A kolom geen lege cellen zijn.

Sub nieuwerij()

Range("A1").Select
Selection.End(xlDown).Select
Selection.EntireRow.Insert

End Sub

het werkt prima!

Ik had een macro gemaakt die ook wel werkte maar dit is veel eenvoudiger en je hoeft zo niet telkens een nieuw overzicht te maken. Fantastisch:thumb: Dank je ILSEDD

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan