Windows 11 pro, opstartpartitie wordt veranderd ?

sky92880

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2020
Goede avond,
Na aanschaf van een nieuwe gaming pc met windows 11 home erop, heb ik een ssd plaatje ( 2gb ) met windows 11 pro toegevoegd en gebruik ik functietoets F10 om de opstartschijf te kiezen. Ondertussen zijn we 4 maanden en 4 nieuwe licentiesleutels van w11pro verder.
Om de x tijd komt er tijdens het werken met de pro versie ( welke ik voor het gamen en dagelijks surfen gebruik ), plots een zwart scherm met 0% erop, en de laptop sluit ogenblikkelijk af. Bij heropstart is de c: partitie van de pro schijf veranderd van ( opstarten, wisselbestand ...) naar standaard gegevenpartitie, waardoor deze niet meer opstart. Alles staat er nog op, maar is niet meer opstartbaar.
Met de windows tools krijg ik de melding : kan niet door windows hersteld worden. ( opnieuw installeren dus )
Met de home versie geen problemen.Maar de windows 11 pro versies kunnen maar 1 x geinstalleerd worden.
Eerst had ik Bitdefender als virusscanner, doch in december overgeschakeld op Kaspersky. Deze geven telkens aan , geen besmetting. Heb vandaag met 5 verschillende virusscanners aan de slag geweest, allen geven hetzelfde aan. Niets te vinden. Wat kan er hieraan gedaan worden ?

Snap er maar weinig van, Windows heeft zelf een prima AV dan heb je deshalve echt geen 3e party AV nodig, voor al geen eentje van Poetin.

Waarom niet gelijk W11 met de nodige instellingen i.p.v. W10?

@edmoor,
De w11 pro licenties komt van de webwinkel besteloffice.nl, om te installeren moet je bij Microsoft downloaden. Omdat na installatie je maar 30 dagen hebt ( proefversie ), koop ik telkens een licentie.Ik heb telkens een nieuwe usb gemaakt met w 11 pro erop, om eventuele fouten uit te sluiten.
Ik heb de w11 home voor een verzameling bij te houden ( lokaal account ), de w11 pro om te gamen en dagelijks te surfen. Ik wilde met bitlocker werken, doch eerst recentelijk heb ik deze ingeschakeld. ( na de nodige info gelezen te hebben ).
@ Lange pier,
Er is nergens sprake van w10. Op de laptop staat standaard w11 home. ( staat in het begin van mijn bericht ). Ik werk nog maar sinds 1988 met Windows ( begon met w3.0 ), dus ervaring heb ik niet.
Bericht automatisch samengevoegd:

@edmoor,
Vergeten te vermelden dat de laptop begin oktober 2025 in dienst genomen is. Dus in deze tussentijd is het euvel 4 maal gebeurt. Ook heb ik een tweede , ook nieuwe m.2 ssd ( nu van 1 GB ) in gebruik genomen, het zelfde gebeurt hier ook. De w11 home wordt voorlopig niet verstoort in zijn werking.

Laatst bewerkt:
Windows 11 Pro om te gamen en surfen?
Waarom zou dat met de Home editie niet kunnen?
Een m.2 SSD van 1 GB?
Je bedoelt 1 TB neem ik aan?

Je uitleg over telkens een nieuwe licentie kopen begrijp ik niet.
Een licentie hoef je maar 1 keer aan te schaffen.

Laatst bewerkt:
Dat er iets niet goed zit is duidelijk.

Windows kun je in principe eeuwig gebruiken zonder licentie. Staat alleen in beeld dat die niet geactiveerd is en je krijgt geen updates. Maar blijft gewoon werken.

Verder zou die Pro key niet eenmalig moeten zijn. Die wordt in UEFI opgeslagen en zou daarna moeten blijven werken. Dit soort keys voor Office is een ander verhaal.

Verder hoef je Pro niet apart te downloaden. Je kunt gewoon de key activerin in Home. Je Windows wordt dan automatisch omgezet naar Pro.

Je hebt dual-boot windows 11 en eentje maakt de ander kapot?

@edmoor,
Bedankt voor je snelle antwoord. De home editie gebruik ik enkel om voor mijn collectie, bibliotheek en foto's bij te werken en bij te houden. ( dit met een lokaal account ). De pro editie gebruik ik om op het net te surfen en te gamen. Tevens zou de beveiliging van de pro beter moeten zijn.
U hebt gelijk, het betref zich een ssd van 1tb, niet 1 gb.
Als ik de licentie sleutels terug invoer na herinstallatie krijg ik de melding " geen geldige sleutel ".
De pro download ik niet apart maar ik geef de key in home en de pro wordt als update geinstalleerd.
@RogerS,
Eveneens bedankt voor het snelle reageren.
Daar ik het belang van de updates gedurende de jaren heb leren kennen, gebruik ik een licentie zodat er bijgewerkt wordt wat moet.
De home key in ( op ) mijn account geplaatst, evenals mijn 2 office pro 2021 ( laatste versie met Publischer in ) . Doch de ' nieuwe pro' key's worden niet meer op of in het account geplaatst.
Nu heb ik te vergeefs zitten zoeken naar een programma welke specifiek naar opstartbare data ( welke zichzelf vb in terminal ) zou opstarten om het item boot te verwijderen van de pro versie, aangezien de home versie, welke in verkenner zichtbaar is, niet aangetast wordt.

Ik snap er geen snars van. Als je een pro key in home invoert dan wordt je hele Windows bijgewerkt naar een Pro. Er ontstaat niet automatisch een dual boot situatie. Dus ik ben wel zeer benieuwd naar het ontstaan van dit probleem.

In schijfbeheer kun je de schijfletter van de niet gebruikte windows verwijderen. Dan kan er niks mis gaan vwbt overschrijven van data.

Ik lees ook dat als je OEM Home key (dus meegeleverd met het systeem) hebt dan kan het gebeuren dat je Pro key wordt overschreven. Oplossing heb ik nog niet gevonden

Installeer gewoon 1xWindows 11 Pro. Maak vervolgens 2 gebruikers accounts. De ene om te gamen, de andere om te werken. Levert een stuk minder gedoe op wat betreft licenties, installaties, updates enz.

Laatst bewerkt:
@krullenbol,
Een dualboot ja, of de ene de andere kapot maakt weet ik nog niet. Ik heb momenteel de w11home ssd verwijderd, de 11 pro schijf van 1tb met een kloon toestel op de 2 tb schijf geplaatst en werk nu weeral 1 week met de 2 tb, omdat 1 naar 2 tb klonen gaat, 2 naar 1 tb niet. Heb bij het opstarten al terug de eerste voortekenen van het probleem gezien. Schijfcontrole tijdens het opstarten, alhoewel zeer kort, is meestal een voorteken dat de primaire partitie zal veranderen naar niet opstartbaar.

@RogerS,
De key wordt ingevoerd nadat w11 terug op de 2é ssd schijf herinstalleerd werd, omdat betrokken schijf niet door windows kan hersteld worden. Vroeger, onder w7 kon je een schijf opstartbaar maken terwijl er nog data opstond. Vanaf w10 kan dat niet meer.
De reden om 2 aparte schijven te gebruiken is omdat de database voor mijn collectie maar 5x kan geinstalleerd worden, daarom wil ik dat gescheiden houden van de rest ( surfen, gamen ). Ik werk al 12 jaar op deze manier met w10 ( op een toestel ( kast ) met 5 schijfladen ). Zat in het begin w7, w10home, w10pro en linux in. Nooit problemen mee gehad. Tijdens de herinstallatie haal ik wel telkens de 'systeemschijf met de w11home key uit het toestel, zodat deze niet per toeval zou overschreven worden.

@RogerS,
Vergeten te vermelden, met 25h2 is het enkel nog mogelijk om eerst de w11 home te installeren, daarna de key van de pro in te voeren. ( wordt als 'upgrade ' uitgevoerd ).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan