Hoe kan ik deze query aanpassen....

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReneRijk

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2008
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over hoe ik een berekening moet maken/aanpassen in een query.

Ik heb een Access template (Inventory management) gebruikt als uitgang basis voor het uitlenen van items.

Met een tabel inventory Transactions worden de uitgiften,retouren en afgeschreven items afgehandeld.

naam van employee
naam van item
Quantity
Transaction type [3 keuzes: Addition,Removal,depreciated]
Create date
etc.

Ik kan nu een voorraad toevoegen door bij Transaction type voor [Addition] te kiezen en een aantal op te geven.
Daarmee kan ik bv 50 monitoren aan de voorraad toevoegen.

Deel ik een monitor uit dan dan start ik een nieuwe [transaction toevoeging]. Kies daar 1 monitor en kies bij [Transaction type] voor Removal.
dan wordt er 1 monitor van de 50, die op voorraad zijn, afgetrokken.
Dit gebeurt door onder staande query.

Actual Quantity: IIf([Transaction Types].[Add/Remove]="Addition",[Inventory Transactions]![Quantity],-([Inventory Transactions]![Quantity]))

Als er voor [addition] wordt gekozen dan wordt dit opgeteld bij de voorraad. Elke andere transactie type wordt van de voorraad afgetrokken.
Zover zo goed.

Maar een monitor heeft niet het eeuwige leven natuurlijk. Als een monitor wordt ingeleverd die niet meer gebruikt kan worden dan moet dit wel worden vastgelegd
maar niet van de voorraad worden afgetrokken of bij de voorraad worden opgeteld. (hij is tenslotte afgeschreven)

Nou wil ik graag de bovenstaande query aanpassen zodat, als ik kies voor de [transaction] "depreciated", er niets wordt afgetrokken of opgeteld bij de voorraad.
Dit omdat ik dan een overzicht kan genereren die laat zien welke employee wat heeft ingeleverd aan afgeschreven items.

Ik weet helemaal niet hoe ik de query zo kan maken dat bovenstaande werkt.

Wie kan mij helpen met mijn vraag?
Alvast bedankt..

Peace,
René ;-)

Ik maak gelukkig nooit databases voor amerikanen; wat bedoel je met de status "depreciated"?

depreciated is engels voor:

in waarde gedaald door gebruik/slijtage

Ik snap niet precies hoe je dit wilt gaan presenteren aan de gebruiker.

2 scenario's

1. De tabel waar je in werkt is een Voorraad tabel. maar je wilt NIET dat je voorraad verandert als je een kapotte monitor binnenkrijgt.

In dit geval zou ik een aparte tabel maken met "Non functional equipment" en daar het item in laten zetten. Op deze manier heb je en een duidelijk overzicht van welke producten je kapotte units hebt staan.

2. je wilt in de vooraden tabel een extra column met daarin het aantal EXTRA kapotte units. dan krijg je iets als

Stock_______Broken/Non functional/Returns_____Total

12_____________________2___________________14

Laatst bewerkt:
Ik weet wat het betekent, ik weet alleen niet waar TS het voor gebruikt ;) Het heeft namelijk niks met Voorraad te maken...

Ik zat te denken in trant met voorraad (want je probeert toch die link te leggen als je de 1ste post leest).

Een bedrijf zal wel willen weten hoeveel units van iets er in totaal binnen zijn (ik weet niet of ze de kapotte monitoren terugkopen).
Als ze er geld voor betalen zal het wel op de balans moeten komen te staan.
En dus ook eventueel in de eindbereking moeten komen.

Op die manier zou ik me kunnen voorstellen dat ze een tabel willen met:

Aantal units die verkocht kunnen worden + aantal kapotte units + totaal aantal units.

Om zo uiteindelijk de activa simpel te kunnen bereken
(werkend x 50,00) + (kappote X 10,00) = ....

Anders kom je op scenario 1 (een aparte tabel met kapotte items is handiger.)
Dit scenario lijkt mij zoizo handiger, omdat monitoren die teruggebracht worden nog kunnen werken en er dus verschillende waardes zijn .

Laatst bewerkt:
Ik weet wat het betekent, ik weet alleen niet waar TS het voor gebruikt ;) Het heeft namelijk niks met Voorraad te maken...

Daar vergis je je in.
Over voorraadartikelen kun je wel degelijk afschrijven.

Tardis

@tardis

het afschrijven van producten omdat ze ouder worden wordt in het Engels meestal aangeduid met "to write off sums due" (het debet met een oninbaar bedrag afschrijven).

Depreciated wordt meestal alleen gebruikt indien het product slijtage heeft ondervonden.

Een kapot gekocht item, die gemaakt wordt daat het bedrijf, wordt overigens "Refurbished" Genoemt.

Hé, hij leeft nog :)
Nee hoor, waardevermindering heeft echt niks te maken met plussen en minnen van voorraden. Waardevermindering van een voorraad item is echt een ander veld, dat verandert niks aan het aantal van dat artikel.

Jullie hebben gelijk ik zit veel te moeilijk te doen. Ik maak een nieuwe tabel waarin de terug gebrachte/afgeschreven items worden ingeboekt.

Toch bedankt voor het meedenken natuurlijk... Heb morgen weer even wat te doen. :-)

Peace,
René ;-)

Nee hoor, waardevermindering heeft echt niks te maken met plussen en minnen van voorraden. Waardevermindering van een voorraad item is echt een ander veld, dat verandert niks aan het aantal van dat artikel.

Hij specificeerd duidelijk dat er wel toestellen BIJ komen(de toestellen die mensen terugbrengen) maar hij ze niet in de actieve (verkoopbare) voorraad wil hebben.
Echter zijn deze teruggebrachte toestellen wel iets waard (en dus groeit je vlottende activa).

Kijk nog eens goed naar de vraag...
Transaction type [3 keuzes: Addition,Removal,depreciated]
Actual Quantity: IIf([Transaction Types].[Add/Remove]="Addition",[Inventory Transactions]![Quantity],-([Inventory Transactions]![Quantity]))

Als er voor [addition] wordt gekozen dan wordt dit opgeteld bij de voorraad. Elke andere transactie type wordt van de voorraad afgetrokken.
Dus wat doet hij? Addition=optellen, en dan wordt de voorraad verhooogd. Logisch. Removal=verminderen, dus voorraad wordt verlaagd. Ook logisch. Waarde omlaag=voorraad omlaag? Daggut nie....

Het valt overigens wel op dat René sinds het stellen van de vraag nergens meer op reageert :)

Laatst bewerkt:

Dat zie je toch echt verkeerd.
Als ik een artikel volledig afschrijf wat zou ik qua voorraadregistratie dan doen?
Drie keer raden...

Tardis

Dat zie je toch echt verkeerd.
Als ik een artikel volledig afschrijf wat zou ik qua voorraadregistratie dan doen?
Drie keer raden...
Tardis
Domme jongen.... Dan staat-ie nog steeds in het magazijn!

8
Kijk nog eens goed naar de vraag...

Dus wat doet hij? Addition=optellen, en dan wordt de voorraad verhooogd. Logisch. Removal=verminderen, dus voorraad wordt verlaagd. Ook logisch. Waarde omlaag=voorraad omlaag? Daggut nie....

Het valt overigens wel op dat René sinds het stellen van de vraag nergens meer op reageert :)

Wij (Tardis & Ik) hebben het nog helemaal niet over de QUERY in questie (wordspeling? nja beetje :P) gehad.

We hebben er alleen proberen achter te komen hoe hij van plan is zijn voorraad kloppend te houden.
Aangezien het hier om een bedrijf gaat moet de eigenaar precies bijhouden hoeveel spullen hij heeft (Activa).
Dus hij heeft 50 werkende monitoren en 5 monitoren die terug zijn gebracht. dat is dan een totaalvoorraad van 55.

In de eerste post zegt de TS dat hij de voorraad NIET wil laten aanpassen.
Maar omdat een bedrijf alles dus moet vastleggen (i.v.m de wet) MOET hij de voorraad aanpassen, aangezien hij/zij beschikt over het item.

De vraag die ik dus stelde was,

Wil je een paar extra kollomen in je tabel (met aantal teruggebrachte items,eentje met totaalvooraad, en eentje met de gemiddelde waarde van de teruggebrachte monitoren)

of wil je een aparte tabel?

Waar de TS overigens op antwoorden dat hij de teruggebrachte monitoren apart wil vast leggen in een andere tabel, reactie 9

Domme jongen.... Dan staat-ie nog steeds in het magazijn!

Dat klopt, deze monitor zit nog in de voorraad met een waarde van 0.
Pas als hij het item daadwerkelijk vernietigd zal deze uit de voorraad gehaald moeten worden.

[edit]
een klein verhelderen stukje.

Hij gaat uiteindelijk de volgende formule maken

Fx (Aantal "goede monitoren" * Prijs) + (aantal "teruggebrachte" monitoren * avg[alle teruggebrachte prijzen]) = Activa post monitoren type: A

Hier tegenover staat dan zijn uitgave, en die zijn het volgende:

Fx (aantal "goede monitoren" * inkoopprijs) + (avg[alle bedragen teruggebrachte monitoren)
[/edit]

Laatst bewerkt:
Inderdaad had ik al geantwoord. Ik ben niet 24/7 mijn vraag aan het monitoren. In de avond wil ik graag weer eens wat anders dan een pc/laptop voor mijn neus.
Zoals gezegd, ik maak een nieuwe tabel of een nieuw veld speciaal voor deze ingeleverde en afgeschreven items.

Ik snap dat mijn vraag nogal wat stof doet opwaaien. Ik wil(de) alleen weten hoe ik iets kan inboeken zonder dat het bij de voorraad wordt geteld of er juist vanaf.
De rede waarom ik dat wil lijkt mij hier niet erg relevant. Iemand hier in het bedrijf wil gewoon weten wie wat heeft terug gebracht en ook van Items die zijn afgeschreven. Of dat nu wel of niet zo hoort at maakt mij verder niet uit. Ik dacht dat het simpel was op te lossen door de formule in de eerste post zo aan te passen dat het terug geboekte niet van of bij de voorraad komt.
Blijkbaar is dat lastiger dan gedacht.

Ik ga het oplossen zoals ik in post #9 vertelde.

Waar staat TS trouwens voor?

Peace,
René

Duhh natuurlijk. Thanks...

Ja komt goed hoor. Ik ga die teruggeef en afgeschreven handel in een aparte sectie toe laten voegen.
Bedankt voor de hulp zover.

Peace,
René ;-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan