hoe kan ik draadloos netwerk beveiligen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jadame1011

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2001
Als ik bij mijn netwerkomgeving kijk zie ik dat mijn netwerk niet is beveiligd.
Ik heb een laptop de draadloos is en een gewone pc er tussen een sweex.
Hoe en waar kan ik mijn draadlose netwerk beveiligen?

Door in te loggen op je router/modem, hoe dat moet staat in de handleiding.

Eenmaal ingelogd kun je het aantal Mac adressen beperken en encryptie aanzetten. Gebruik voor dit laatste bij voorkeur WPA2 en bij voorkeur NIET WEP. Dat laatsteis een verouderd protocol dat snel doorbroken kan worden. Hoe je e.e.a. moet configureren voor jouw router kun je wel op internet nazoeken...

houdt de windowskey even ingedrukt en duw op R.
Tik vervolgens: "cmd" in en enter, een opdrachtvenster opent. Hierin tik je: ipconfig /all

daar zie je dan de 'standaardgateway' dat adres moet je invullen in de titelbalk van je browser en je komt op je modem/router en op een pagina met instellingen. Hierin zal je wel ergens beveiliging vinden. Kijk het ff na in de handleiding van het apparaat.

Sorry maar ik ben het even kwijd, bestaat er geen tooltje voor het beveiligen.
Kan dit niet door ergens een wachtwoord in te voeren?

Ik vrees dat het niet zo simpel is. Je zal toch even de handleiding of helpinformatie van je router of modem er moeten bijhalen.

ok dan dan zal ik beginnen met de eerste reactie die links werken niet
Probeer eens via http://192.168.0.1 of http://192.168.1.1 krijg een fout melding
Internet Explorer cannot display the webpage
Ik heb de handleiding niet meer deze zal ik eerst ook moeten gaan zoeken

De handleiding zal je misschien wel kunnen downloaden.

Overigens moet je niet zomaar wat intikken in je adresbalk, vaak is het helemaal niet 192.168.0.1 of 192.168.1.1
het kan evengoed (zoals toevallig bij mij bijvoorbeeld) 192.168.2.1 zijn.

Om het te weten doe je het volgende:

Druk WINKEY + R
het venster uitvoeren verschijnt, hierin tik je: cmd
en je entert
dan krijg je de opdrachtprompt voor je neus. Hierin tik je ipconfig
waarna je entert. Datgene wat je moet intikken staat achter: standaardgateway.

Als je dat ipadres dan intikt in je adresbalk kom je op de configuratiepagina van je router terecht, alwaar je alle instellingen kan aanpassen en vermoedelijk de nodige helpinformatie ook wel te vinden is.

bedankt voor het andwoord echter moet ik mijn wachtwoord en gebruiksnaam invullen deze heb ik niet naartuulijk is er een standaard waarde?
Kan dit ook op een andere manier

Oftewel heb je een standaard ingestelde gebruikersnaam en wachtwoord, dan vind je deze terug in de handleiding.

Oftewel heb je deze reeds eerder ingesteld en als je ze niet meer weet zul je de router moeten resetten en opnieuw instellen.

verschillende ip adressen

Voordat ik verder ga om de handleiding te zoeken wil melden dat ik steeds verschillende ip adressen krijg van mijn router het verschild van ..100/.101/.102/of 192.168.50.103.
Ook moet ik geregeld mijn router resetten om weer de juiste verbinding te hebben.
Wat is dit allemaal? vast bedankt

Van welk merk is je router?

Als je een dynamisch ipadres hebt is het normaal dat dit steeds anders is.

ww en code

Voor routers is de standaard-inlogcode vaak "admin" en je wachtwoord "0000" of "1234"
Probeer dat eens.

ook is het password vaak admin.
bij een sweex router is de gebruikersnaam vaak sweex en het wachtwoord mysweex

Beveiliging

Voor routers is de standaard-inlogcode vaak "admin" en je wachtwoord "0000" of "1234"
Probeer dat eens.

Als die inlogcodes e.d. 'algemeen' bekend zijn, dan is het voor 'iedereen' toch vrij makkelijk mogelijk om de beveiligingssleutel te 'zien' in de configuratie van het modem? Bij mijn Tele2-modem is dat gewoon zichtbaar.
Of maak ik nu een denkfout? Ik ben er nl. nog niet zo lang mee bezig.

In de boekjes staat ook meestal dat je deze standaardcodes per omgaande moet wijzigen.....
Net als bij je mobieltje, waar de standaard pin ook meestal 0000 is.

In de boekjes staat ook meestal dat je deze standaardcodes per omgaande moet wijzigen.....
Net als bij je mobieltje, waar de standaard pin ook meestal 0000 is.

Dank voor je reactie.
Ik bedoel dus de inlogcode voor het (draadloze) Tele2-modem. Twee keer "user". In het boekje staat niets over hoe deze standaardcodes te wijzigen. En de zg. Helpdesk van Tele2 'ondersteunt' dit niet oftewel ze weten er geen zinnig antwoord op te geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan