• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik een lijst afhankelijk laten maken van een ingegeven variabele.

Status
Niet open voor verdere reacties.

VincentExcel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2018
Berichten
2
Beste lezer,

Ik ben opzoek naar het probleem dat ik in bijlage heb weergegeven.

Weten jullie de oplossing?

Alvast bedankt.

Groeten,
Vincent
 

Bijlagen

  • 180325 Vraag afhankelijke lijst DEF.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Dat kan met (matrix-)formules, maar met een gewoon filter is het wel 10 x makkelijker.
 
Stel de vraag gewoon in de editor ipv in het bestand dat komt de zoekfunctie van het forum ten goede. Verder gebruik je wel vage termen. Moet geboortejaar niet geboortedatum zijn? Moeten Leeftijdkeuze en Voorselectie leeftijd niet geboortejaar zijn? Wat je waarschijnlijk zoekt wordt getrapte validatie genoemd en hiervoor zijn diverse varianten te vinden. In het bestandje de makkelijkste obv een gesorteerde tabel. Het filter zou ook mijn voorkeur hebben of anders VBA omdat het dan netter op te lossen is.
 

Bijlagen

  • 180325 Vraag afhankelijke lijst DEF.xlsx
    12,5 KB · Weergaven: 33
Hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties.

Een filter gebruiken gaat niet omdat ik één lijst als basistabblad wil houden waar ik onderliggend tabbladen aan koppel, met leeftijdsafhankelijke informatie (geboortejaar). Dus ik selecteer in een tabblad het jaar 2002, vervolgens kan ik de personen die in 2002 geboren zijn in dit tabblad invullen, naar gewenste volgorde. De gegevens hiervoor worden via vertikaal zoeken vanaf het brontabblad gehaald, met een complete tabel zonder toegepast filter.

@VenA: de termen geboortedatum en geboortejaar zijn goed gekozen. Leeftijdkeuze en voorselectie zijn inderdaad geboortejaar.

Zouden jullie mij kunnen helpen aan bovenstaande model/formule?

Met vriendelijke groeten,
Vincent
 
De gebruikte formule voor de datavalidatie is
Code:
=OFFSET($A$1;MATCH($G$10;YEAR($B$2:$B$7);0);0;SUMPRODUCT((YEAR($B$2:$B$7)=$G$10)*1))
Waarom het niet werkt als het bestand opnieuw geopend wordt kan ik niet vinden. Als ik de validatie opnieuw instel dan werkt het wel totdat ik het bestand sluit en weer opnieuw open:rolleyes:

Jouw motivatie om geen filter te gebruiken gaat niet op. Al eens gekeken naar het geavanceerd filter? Op de vraag waarom geen macro/VBA ga je nog een antwoord geven? Klopt jouw voorbeeldbestand wel met de werkelijke situatie?
 
Zet de formule bij namen beheren, daar wordt het herberekend.
Code:
=VERSCHUIVING(Blad1!$A$1;VERGELIJKEN(Blad1!$G$10;JAAR(Blad1!$B$2:$B$7);0);0;SOMPRODUCT((JAAR(Blad1!$B$2:$B$7)=Blad1!$G$10)*1+0*ASELECT()))
Of: Nu() ipv Aselect()

Edit: Ook zonder aselect werkt het wel in de named range.
 
Laatst bewerkt:
@HSV, dat was/is het. SUMPRODUCT() zal wel de boosdoener zijn. De name manager kan wel omgaan met een matrixformule en Data validation blijkbaar niet direct.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan