hoe kan ik in access zien wanneer mijn gekoppelde excel files zijn geüpdate?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroenvw

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2011
Ik ben bezig met een access db die zijn data haalt uit verschillende excel files. ik heb hiervoor gekoppelde tabels gemaakt. Nu wil ik in een access formulier de naam van het excel file weergeven en de datum waarop dit excel file voor het laatst is geüpdate. Ik heb dit ooit bij iemand gezien dus ik weet dat het kan maar ik weet niet hoe.

Alvast bedankt

Pas deze routine aan...

Code:
Sub GetFileInfo()
Dim ofs As Object
Dim strFilename As String

'Put your filename here
    strFilename = "H:\_Programmeren\Excel\driveinfo.xls"

'This creates an instance of the MS Scripting Runtime FileSystemObject class
    Set ofs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    MsgBox strFilename & " was created on " & ofs.GetFile(strFilename).DateCreated & vbLf _
    & " was modified on " & ofs.GetFile(strFilename).DateLastModified
    Set ofs = Nothing

End Sub

Bedankt voor de reactie!

Maar ik merk dat ik niet genoeg kennis heb van access. Waar moet ik die code dan plaatsen?

Je geeft zelf ook niet teveel informatie over hoe je het hebt/wilt :) De code kun je zonder meer gebruiken bij een knop, die dan één opdrachtregel krijgt: Call GetFileInfo.
In de code staat een harde verwijzing naar een excelbestand dat je ongetwijfeld niet hebt, en al helemaal niet op die locatie, dus je moet de string <strFilename = "H:\_Programmeren\Excel\driveinfo.xls"> vervangen door een InputBox zodat je zelf een Pad+Naam kunt ingeven. Of, als je toch steeds hetzelfde bestand gebruikt, kun je de tekst uiteraard ook aanpassen.

helaas lukt het me nog steeds niet. Ik wil het proberen uit te leggen aan de hand van een bijlage en/of een aantal printscreens. Helaas werkt de uploader hier niet.

Toch probeer ik het nogmaals:

ik heb een access DB. Hierin staat een linked table genaamd "verkoopstatus". Dit is een linked table naar een excel bestand. (G:\verkoopstatus.xls).
Verder heb ik een formulier. Hierin staan 2 velden. het eerste veld zou moeten weergeven waar het file staat en/of hoe het file heet. bijvoorbeeld "G:\verkoopstatus.xls".
Het tweede veld zou een datum moeten weergeven wanneer het bestand verkoopstatus.xls voor het laatst is gewijzigd. bijvoorbeeld "24-10-2011 16:15".

Ik begrijp dat ik het niet heel goed uitleg maar ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen. Nogmaals bedankt voor alle tijd die jullie erin steken om mij verder te helpen.

Ik heb hetzelfde probleem: ik kan niet helemaal goed uitleggen wat je moet doen. Want met bovenstaande code zou je er toch uit moeten kunnen komen.
Nieuwe poging dus...

Code:
Function GetFileSaved(Bestand As String) As String
Dim ofs As Object

'This creates an instance of the MS Scripting Runtime FileSystemObject class
    Set ofs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    GetFileSaved = ofs.GetFile(Bestand).DateLastModified
    Set ofs = Nothing

End Function

Code:
Private Sub Knop41_Click()
Dim strFileName As String
    'Put your filename here
    strFileName = "G:\verkoopstatus.xls"

Me.BestandsNaam = strFileName
    Me.DatumSaved = GetFileSaved(strFileName)

End Sub

Deze keer een knop die de functie aanroept, en vervolgens de tekstvakken op je formulier vult.

Laatst bewerkt:
HET IS GELUKT!!!

Denk je dat het ook mogelijk is om met dezelfde knop nog meer velden te vullen. In totaal moet ik dit voor 16 velden doen. Het wordt niet echt gebruiksvriendelijk wanneer de gebruiker 16 knoppen moet klikken.

Laat maar het is al gelukt.

@OctaFish. Mag ik jou hartelijk bedanken voor je advies en geduld!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan