• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe kan ik in een xls file zoeken buiten excel om?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
beste allemaal

Ik weet niet of dit de plaats is voor mijn vraag maar ik weet niet in welk subforum ik dit het beste kan vragen:

ik zoek een manier om BUITEN excel om in een aantal excel files naar een getal te zoeken.

Ik heb een heleboel xls files en wil zoeken in welke van die files een bepaald getal voorkomt. Het zijn er teveel om allemaal te openen met excel en dan te zoeken dus dit wil ik graag anders doen.

Om mijn vraag te verduidelijken: ik kan bv in een "dos" commando schermpje simpelweg met bv findstr allerlei bestanden doorzoeken op bijvoorbeeld de term "bladiebla".
Als ik dan in een file ooit in een zin het woord bladiebla gebruikt heb, dan vind ik met findstr de naam van die xls file terug.

Dit werkt echter niet met getallen in een xls file. Ik neem aan dat excel deze op een andere manier wegschrijft dan tekst maar ik weet niet hoe ik dan zou moeten zoeken.

Heeft iemand een tip voor mij?

met dank, Anjo

Met de Windows Verkenner kun je gecombineerd zoeken op bestandsnaam (*.xls) en getal en bovendien een specifieke "startmap" aangeven.

Zou moeten werken :thumb:

Met de Windows Verkenner kun je gecombineerd zoeken op bestandsnaam (*.xls) en getal en bovendien een specifieke "startmap" aangeven.

Zou moeten werken :thumb:

helaas, dat krijg ik niet werkend (vandaar mijn vraag).
Misschien vul ik de dingen verkeerd in, maar ik heb sinds pas Vista... (grrr)
Deze geeft in de rechterbovenhoek van de verkenner een zoekscherm maar de standaard setting zoekt volgens mij niet in xls files. Ik kan via de verkenner tenminste niks vinden.
Als ik geavanceerd probeer te zoeken, kijg ik keuze tussen locatie, datum, grootte, naam, label en auteur. Ik begrijp niet waar ik vervolgens mijn zoekterm zou moeten invullen. Als ik bv het getal 700 in het zoekschermpje rechtsboven invul, en als naam *.xls ingeef, dan verschijnt er in datzelfde invulschermpje
"700 naam:*.xls" en krijg ik "geen zoekresultaten" terwijl ik zeker weet dat dat getal in een of meer bestanden voorkomt.

Met gewone tekstbestanden werkt dat wel...

ik heb echt geen idee hoe ik dat zou moeten doen.

groetjes, Anjo

Als je op de windowsknop drukt links onderin krijg je daar helemaal onderaan een zoekvenster.

met deze instellingen had ik wel resulaat

Bijlagen

• zoeken.png
    zoeken.png
    16,9 KB · Weergaven: 133
Dag allemaal

voor Ron321: Ik krijg ook geen resultaten als ik .xls weg laat.

Harry Snor: Ik heb nog niet naar pc-inspector gekeken.. ik ga dat wel doen want ik wil echt kunnen zoeken. Maar misschien moet ik de pc inderdaad de tijd gunnen. Hij is nieuw maar er staat wel al veel op (de hele vorig pc).

Haije: aan je scherm te zien is het geen vista... mijn probleem is juist dat het me in vista niet lukt

groetjes, Anjo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan