• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik in Excel de tijd buiten berekenen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaartenvL

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2014
Ik wil graag een simpel Excel bestand maken die bijhoudt hoeveel uur een koe buiten loopt. Bijgevoegd zit een link waar het Excel bestand staat mocht dit handig zijn.

Zoals op onderstaande twee foto's te zien is kun je in blad 2 eenmalig de RFID-tag koppelen aan een naam. Daarna wordt in Blad 1 onder het kopje 'Card' de tag gescand. Hieruit volgt een naam wat te zien is in kolom 3 'Name'. In kolom 2 wordt de tijd van scannen gegeven.

Nu is het probleem dat tijd in de vierde kolom verkeerd wordt berekend. De tijd dat koe 1 buiten is geweest is maar 7+15=22 seconde, en geen 41 seconde. De formule die in D6 staat is:

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A6;$A$5:B5;2;0));;B6-VERT.ZOEKEN(A6;$A$5:B5;2;0))

Hoe kan ik deze goed schrijven dat je kunt zien hoeveel uur de koe buiten is geweest en niet het totaal van buiten + binnen? Als dit niet lukt met een 'gewone' formule in Excel zou het fijn zijn als iemand uitlegt hoe ik dan hiervoor een macro zou kunnen maken (ik ben al begonnen met Excel VBA tutorials, maar ben nog in video 15 van 114).

Blad 1.PNG
Excel blad 1

Blad 2.PNG
Excel blad 2

Alvast bedankt!

Volledige Excel bestand: https://maartenvl.stackstorage.com/index.php/s/ODeb9tTcpuiakd4 (bestand uploaden binnen Helpmij werkt momenteel niet, dit probeer ik later opnieuw).

Hopelijk ben je al wat verder met de Excel formule tutorials ... :)
In cel D7 en gekopieerd naar beneden (edit: zie onder voor een kortere versie):
Code:
=ALS($A6="";"";ALS(REST(AANTAL.ALS($A$5:$A5;$A6);2);$B6-INDEX($B$5:$B5;ZOEKEN(2;1/($A$5:$A5=$A6);RIJ($B$5:B5)-RIJ($B$5)+1));"naar buiten"))
Je mag "naar buiten" ook vervangen door "" zoals in de oorspronkelijke formule, maar dit leek me wat duidelijker.

Edit: het kan korter:
Code:
=ALS($A6="";"";ALS(REST(AANTAL.ALS($A$5:$A5;$A6);2);$B6-ZOEKEN(2;1/($A$5:$A5=$A6);$B$5:B5);"naar buiten"))

Herziene code in de bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hopelijk ben je al wat verder met de Excel formule tutorials ... :)
In cel D7 en gekopieerd naar beneden (edit: zie onder voor een kortere versie):
Code:
=ALS($A6="";"";ALS(REST(AANTAL.ALS($A$5:$A5;$A6);2);$B6-INDEX($B$5:$B5;ZOEKEN(2;1/($A$5:$A5=$A6);RIJ($B$5:B5)-RIJ($B$5)+1));"naar buiten"))
Je mag "naar buiten" ook vervangen door "" zoals in de oorspronkelijke formule, maar dit leek me wat duidelijker.

Edit: het kan korter:
Code:
=ALS($A6="";"";ALS(REST(AANTAL.ALS($A$5:$A5;$A6);2);$B6-ZOEKEN(2;1/($A$5:$A5=$A6);$B$5:B5);"naar buiten"))

Herziene code in de bijlage.

Woh bedankt Marcel! Dit was precies wat ik zocht. Ontzettend bedankt!

Ook bedankt voor deze leuke puzzel. :D
Ik zit er wat mee te spelen: het is hier een komen en gaan van virtuele koeien. :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan