Hoe kan ik TimeDate "prog" starten ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

ebhofman

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2005
Hallo,

Op mijn Form wil ik een knop hebben, als er op gedrukt wordt moet het "programma" starten waarmee je de systeem tijd/datum kunt instellen.

Normaal start deze als je dubbelklikt op de tijd rechtsonder in de systray.

Al gevonden dat dit prog. in map: windows\system32 staat onder de naam "timedate.cpl"

Hoe krijg ik deze gestart van uit mijn VB programma ???

Weet zo ff niet hoe je in vb een prog moet starten maar gezien het feit dat je hem kunt runnen met Start->uitvoeren geeft aan dat je hem waarschijnlijk zo rechtstreeks kunt starten.

Je zou eventueel nog %windir%\system32\timedate.cpl kunnen aanroepen maar timedate.cpl is opzich genoeg.

Mocht dat niet werken probeer dan eens start timedate.cpl als prog dat gestart moet worden.
Start is namelijk zo'n heel makkelijk progje waarmee je alles kunt opstarten zolang er in de desbetreffende windows maar is opgegeven wat voor programma dat extensie nodig is.

Maw start bestand.xls zorgt ervoor dat Excel wordt opgestart met dat bestand als excel iig is geinstalleerd. En start index.html zorgt dat index.html gestart wordt door de standaardbrowser (meestal IE maar bij mij bv Firefox).
In het kort zorgt start ervoor dat jij niet het programma hard moet aanroepen (best lastig als je moet gokken waar excel geinstalleerd is wanneer die niet op zijn standaard plek staat).

Een beetje lang antwoord maar hopelijk heb je hier genoeg aan.

Ik zie overigens net dat je dat wil opstarten in een VBA.

Ik weet niet of je het weet maar VBA is de visual basic in Word, Excel, Access (en rest van het Office pakket).

Lijkt mij een beetje vreemd als je de systeem datum en tijd wil laten aanpassen vanuit een word document.

Mss zou je eens kunnen aangeven waarom je dat wilt. Aangezien VBA ook mogelijkheden bied voor een datumkeuze combobox die een maandkalender geeft om je datum te kiezen.
Een andere optie is gewoon de maandkalender laten zien.

Ben niet bezig met VBA maar met VB (Visual Basic 6.0)
Ben een programma aan het schrijven waarin het noodzakelijk is de tijd aan te kunnen passen.

Dit wilik doen door op een knop (command) te drukken zodat het programma timedate.cpl te laten starten.

Helaas is Start niet een comando binnen VB, dus Start programma.extensie werkt NIET...

In je eerste reaktie schrijf je: Weet zo ff niet hoe je in vb een prog moet starten...

Dit is nu juist wat ik wel wil weten.

Groet Eric

Nee start is niet een vb commando om een prog te starten maar een programma dat gestart kan worden voor boven gegeven situaties.

Probeer maar eens in een dosbox dat start programma (werkt bv heel makkelijk voor het maken van een opstartbare cd met alleen een word document oid).

Ik heb even mijn documentatie nagekeken voor VBS:
Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.Run "timedate.cpl"

Als dit ook voor vb werkt weet ik niet.

PS voor een volgende keer: voor VB is dit ook een verkeerde sectie dan moet je bij de .Net > VB.Net zijn. Alhoewel dat dan voor VB.net is en niet voor VB 6 maar gezien VB6 een verouderde taal is die waarschijnlijk nog wel compatible is kun je het daar anders ook kwijt.

PMEINE schreef:

Ik ben zelf geen vb-programmeur, dus zou het je niet uit kunnen leggen, maar hier staat een voorbeeld, met volgens mij date/time al helemaal kant en klaar

Dank je PMEINE, dat was een antwoord ipv ....

Voor degene die dit naleest en de link niet ziet in het vorige bericht en de lijn kwijt is. Dit komt omdat er een ander bericht is aangemaakt waar het antw. wel genoemd werd. Deze is alleen gesloten dus vandaar de reactie van ebhofman hier.

Dit is de link die bedoelt wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan