Hoe klinkers met dubbele punt erop te maken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk Sto

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2001
Berichten
31
Collega's

Onlangs ben ik thuis overgeschakeld van Windows98 en Office 2000 naar Windows XP en Office 2002 incl. Outlook Express. Sindsdien lukt het niet meer om snel de letters ü, ë, ä etc. te maken via shift + " + letter (ü, ä, ë etc.). Erg lastig bij het intikken van een e-mailbericht in Outlook.

Vraag :
Hoe kan ik weer snel via de toetscombinatie shift + " + klinker weer klinkers met een trema erop maken ???

Ik heb al e.e.a. geprobeerd via Configuratie, Toetsenbord, VS-intermationaal, West-Europees etc. , maar niets werkte in b.v. Oulook Express 6.0
Hartelijkdank vast voor je reactie.
Henk
 
Ligt meestal wel aan de toetsenbord instelling, deze moet staan op taal Nederlands en indeling VS Internationaal.

Meestal lukt het niet zeg je, soms wel en soms niet?
 
eff duidelijk, in winxp kan je dus gewoon " indrukken, loslaten ( " verschijnt niet), en dan de klinker, dus niet " en de klinker tegelijk. hoewel dat bij mij ook werkt.
 
Geplaatst door melslenstra
eff duidelijk, in winxp kan je dus gewoon " indrukken, loslaten ( " verschijnt niet), en dan de klinker, dus niet " en de klinker tegelijk. hoewel dat bij mij ook werkt.

Maar dat ligt dus aan je toetsenbord instelling. Als je hem op bijvoorbeeld Engels hebt staan werkt het dus niet.
 
klinkers met dubbele punten erop.

Collega's

Wat reageren jullie bloedsnel ! Maar wel fijn.

In Windows NT (op het werk) doe ik shift + " (dubble punt verschijnt niet), laat dan los en tik ten slotte in de letter a . Gevolg : er verschijnt keurig de letter ä.
Thuis in Windows XP lukt dit maar niet (grrr).

Achter Configuratie, Toetsenbord zitten slechts twee tabbladen Snelheid en Algemeen (type toetsenbord PC/AT 101/102 toetsen). Geen taalinstellingen.
Wel staat op de taakbalk een icoontje waarachter ik de taal kan instellen op Nederlands en VS Internationaal. Ik heb al diverse instellingen uitgeprobeerd, maar helaas. Maakt VS Internationaal of West-Europees iets uit ?
We blijven proberen en hopen op succes, maar als iemand nog een nadere reactie heeft graag en vast bedankt.
Henk
 
Toetsenbord instelling zit via configuratie scherm onder "landinstellingen", dan tabblad "talen" en de knop details. Maar goed, die optie heb je al gehad.
Weet niet waar het aan ligt, wat voor een toetsenbord is het (merk/type).
 
klinkers met trema

Caspar.
Bedankt voor je nieuwe reactie. Ga vanavond eerst thuis nog eens e.e.a. uitproberen.
Henk
 
Vanavond in me email (sorry, moest werken Henk)
Beste Stigter,

Sta me toe je even iets te berichten. Ik had een vraag gesteld over klinkers met een trema. In de haast om naar een verjaardag te gaan kwam een nadere toelichting niet als een vervolgreactie op mijn originele vraag op het forum terecht, maar als een nieuwe vraag. Natuurlijk verwarrend maar te laat om terug te draaien. Helaas is de vraag nu dichtgegooid en kan ik niemand meer benaderen met excuus of slotvraag. Ook aan jou mijn excuses.

De ellende is nu wel dat ik nog steeds met de handen in het haar zit, alles geprobeerd qua instellingen voor toetsenbord, taal en land, maar nog steeds geen klinkers met trema.
Voor alles bestaat een oplossing zeg ik altijd zelf, maar wellicht moet ik als enige in Nedrland berusten.
Mocht jij ooit een oplossing ontdekken, dan zou me dat een groot plezier doen. Henk
,
Helpmijers, ik weet het niet meer, wellicht jullie?

Henk, je kan gewoon op reageer op deze vraag drukken.. :thumb:
 
Oplossing??

Hetzelfde probleem gehad. Ik werd er niet goed van.
Maar........ ik had een programma geïnstalleerd die toetsaanslagen bijhoudt.
Daar ging ik de mist mee in, want verder was alles goed ingesteld, zoals het hoort.
Na deinstallatie van sit programma werkten die omschreven weer perfect.

Succes.

Niels.
 
trema's

Niels,


Wat bedoel je met "ik had een programma geinstalleerd dat de toetsaanslagen bijhoudt.

Ik heb ivm de aankoop van een nieuwe harde schijf (80mb) gelijk Windows XP geinstalleerd . Het enige wat gebeurd is, is - samen met een techneut - gebruikelijke installatieprocedure van Xp draaien en meer niet.
Heb ik ergens iets vergeten in te stellen of over het hoofd gezien en kun je dfat via Configuratie alsnog activeren ??
B.v.d.
Henk



desondanks
 
trema's

Niels,


Wat bedoel je met "ik had een programma geinstalleerd dat de toetsaanslagen bijhoudt.

Ik heb ivm de aankoop van een nieuwe harde schijf (80mb) gelijk Windows XP geinstalleerd . Het enige wat gebeurd is, is - samen met een techneut - gebruikelijke installatieprocedure van Xp draaien en meer niet.
Heb ik ergens iets vergeten in te stellen of over het hoofd gezien en kun je dfat via Configuratie alsnog activeren ??
B.v.d.
Henk
 
Correct me if I'm wrong, maar ik zie nergens de [Ctrl]-toets staan...

Ik moet wel zeggen: op het werk werkt dit wel, en bij mij thuis niet.

Als ik op het werk het volgende in typ:
[Ctrl] - ['] en dan de [e]

Dan krijg ik:
é

Misschien heb je daar wat aan?


groet,
Dave.
 
Toetsaanslagen programma

Henk:
Het programma om de toetsaanslagen bij te houden was Keyboard Spectator Pro 1.2. Na dit programma weer verwijderd te hebben waren mijn problemen als sneeuw voor de zon, ineens, weer verdwenen zoals het hoort na een reguliere installatie van Windows XP.

Als ik nu dus typ: ' en direct daarna een e dan krijg ik é
Precies zoals het hoort.

Ik hoop je geholpen te hebben; zo niet hoor ik !!!

Niels.
 
klinkers met trema

Niels en anderen

Ben zakelijk een tijdje uit beeld geweest, vandaar deze tussentijdse reactie met wat vertraging .

Het gaat bij mij om niet om de Home edition, maar om de Professional Edition van XP. Bij een aantal mensen uit mijn omgeving blijkt de Taalinstelling niet Nederlands en VS-internationaal , maar Nederlands en UK 101/102 te moeten zijn.
Hopelijk werkt dat dan EINDELIJK. (Vraag me niet waarom)

Ga het in het weekend thuis uitproberen en laat het jullie allen dan weten. Bedankt zover voor jullie medeleven.
Henk
 
klinkers met trema

Collega's

De dokter is langs geweest. We zijn er helaas nog niet 100% uitgekomen. Het vermoeden is dat servicepak 2 van Windows XP niet mee geinstalleerd is. Is dat nou allesbepalend voor het niet lukken van klinkers met trema's via ctrl+shift en " ???
We gaan het servicepak 2 na een weekje vakantie installeren. Hopelijk, hopelijk is dan alles opgelost .

Henk
 
Service Pack 2 voor Windows XP? Je bedoelt 1 denk ik, die is namelijk net (ook alweer een tijdje) uit.
 
Misschien wel erg simpel geredeneerd, maar kun je de letters met trema's en andere accenten dan niet gewoon maken met de alt-cijfercombinaties?
ü alt-129
ä alt-131
ë alt-137 enz. ?

(of werkt dat in XP niet ?:eek: , heb zelf 98se )
 
Nee hoor, werkt ook in Windows XP, maar das geen oplossing. Het moet natuurlijk gewoon werken zoals al eerder gezegd.
 
Heey allemaal, ik heb precies hetzelfde probleem als Henk(?).
Als ik op [''] druk, verschijnt dit: ['], dus die ['] blijft niet onzichtbaar. Dus als ik daarna op de [e] druk, krijg ik gewoon ['e]. Volgens mij precies hetzelfde als Henk.

Het rare is dat ik vandaag MSN opstartte, en ik weer dit invoerde: ['e], maar nu verscheen er ineens wél deze: [é]. Geprobeerd in Word en Internet Explorer, maar nee.

Ik hoop dat deze post het probleem iets duidelijker maakt.
Heeft iemand een oplossing?

Mvg,
Chaniel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan