Hoe koeling in de kast verbeteren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomasje

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2007
Beste forummers,
Ik heb een tweedehands computer aangeschaft (overigens nog een prima bakkie) en daarbij valt mij op dat als ie een poosje gedraaid heeft, en ik open de kast, er opvallend veel warmte vrij komt. Dit heb ik bij andere computers nog niet meegemaakt. Nu overweeg ik om een CPU koeler te plaatsen met een grotere capaciteit. Dat plaatsen lijkt mij niet moeilijk, maar ik weet niet hoe ik mijn keuze moet bepalen. Type socket is CPU1. Afgebeeld is de huidige koeler.

koeler-3.jpg koeler-1.jpg koeler-2.jpg

Laatst bewerkt:
Zover ik weet bestaat er geen socket die cpu1 heet. Je hebt daarbij ook geen nieuwe processor koeler nodig als het in de bak warm is. Dan kun je beter een fan kopen die de warme lucht er uit haalt. Je kunt ook even meten hoe warm de processor word met speedfan: http://www.almico.com/sfdownload.php hiermee kun je vertellen hoe warm je processor en lucht binnenin de bak echt word. Als het onder de 65 C is, is er niks aan de hand.

Hallo Thomasje,
Jouw koeler lijkt mij geen originele. Komt de rechthoekige tunnel, voor de aanvoer van koele lucht, wel uit op een opening in de kast? Deze pijp moet lucht van buiten halen! Dan kan het alleen nog warm worden door het almaar rondgaan van lucht, wanneer de voeding geen lucht afvoert bijvoorbeeld, dus controleer of deze niet dicht zit met stof. Kleine kans maar de voeding moet naar buiten toe ventileren en niet naar binnen. Daarnaast zal die ventilator genoeg moeten draaien en er moeten geen lintkabels voor zitten.

Biedt het bovenstaande geen uitkomst dan is goedkoop duurkoop want dan verbruikt deze computer veel stroom. Er kan ook nog een harde schijf in zitten die warm wordt.

Ik sluit mij erbij aan dat zelfs de beste koeler niet helpt tegen warmte in de kast. Een heel slechte koeler helpt wel een klein beetje. De warmte hoort in de kast te komen, waar jij het aantreft, en het moet nu naar buiten.

Je zou een kast ventilator kunnen nemen maar dat is haast nooit nodig wanneer je de lucht-tunnel op de ventilator buiten de kast laat uitkomen en de gaatjes of het rooster daar, vrij gehouden worden van stof.

Een andere benadering is het verminderen van processor taken. Misschien zijn processor of grafische kaart wel overklokt. Groeten. Alfred

Beste Alfred 2,
Op alle punten die je aanhaalt is het in orde. En het enige wat ik aan deze computer heb veranderd sinds de aanschaf (nieuw) is dat ik de grafische kaart van 64MB heb vervangen door een van 1GB. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de laatste zoveel meer warmte afgeeft.

P.S. Ik herinner mij nu: voordat ik de grafische kaart door een grotere verving, viel het me al op dat het zo warm werd in de kast.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Zitten er ook casefans in de kast want als die niet aanwezig zijn zal dit ook schelen heb je die zal je als het mogelijk is van onderen in moeten blazen en van boven lucht eruit laten halen.

Hoi Modag,

Er zit geen casefan in, alleen een processor-fan en een voeding-fan, maar er is wel plek voor. De situatie v.w.b. de koeling is origineel zoals deze computer destijds nieuw werd gekocht.
Dit is de situatie (per ongeluk 2x):

Bijlagen

• inwendigekast.jpg
    inwendigekast.jpg
    24 KB · Weergaven: 60
  • inwendigekast.jpg
    inwendigekast.jpg
    35,2 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Hoi,

Is er wel een mogelijkheid om case fans er in te bouwen? zo te zien op de foto kan je links boven in een fan laten zuigen zal schelen

Laatst bewerkt:
De grafische kaart van 1 GB die ik erin heb gezet, ter vervanging van die van 64MB, voelt erg warm aan.

Hoi,

Is er wel een mogelijkheid om case fans er in te bouwen? zo te zien op de foto kan je links boven in een fan laten zuigen zal schelen

Blaast een casefan naar buiten of naar binnen? En wat is in dit geval het beste?

Als ik een casefan plaats die naar binnen blaast dan werkt dat de koeling van de processor tegen. Maar wanneer een casefan naar buiten blaast werkt dat de koeling van de voeding tegen. Zie ik dat goed?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Even wat berichten samengevoegd

Zoals eerder gezegd boven uit zuigen en onderin inblazen warme lucht stijgt over het algemeen dus als je boven uitzuigt wordt de warmte afvoer alleen maar geholpen.

Het is mij duidelijk, dus ik moet een casefan plaatsen, zodanig dat hij naar buiten blaast. Klopt het dat je zo'n ding zo kan plaatsen dat ie of naar buiten of binnen blaast?

Hoi,

Ja als het goed is staat er een pijl op welke kaant hij blaast en anders testen met een velletje papier .

Als die aan de voorkant kan dan zou ik hem de kast in laten blowen en als je de achterkant gebruikt dan zou ik hem naar buiten laten zuigen. Ik heb twee fans, zoals je op de foto kunt zien met mooie lichtjes. Die schakel ik naar behoefte in met een schakelaar bracket. Op een andere computer heb ik een drukknopje voor een lamp gemonteerd. Ik heb nu geen snelle videokaart. 64 MB of 1 Gb, dat maakt nogal een verschil. De eerste is een oud beestje en de nieuwe zal best wel wat pit hebben. Het was best moeilijk om alle acht moertjes aan de boutjes te krijgen. De voeding blaast maar half zoveel wanneer mijn case-fans blazen. Dit zal wel geen probleem zijn omdat die harder kan wanneer de voeding warm wordt.
image003.jpg

Als ik de extra fan die ik ga plaatsen naar binnen zou laten blazen dan wordt daarmee een tegendruk gecreeerd voor de processor-fan want de laatste blaast immers de kas IN. Dat zou de koeling van de CPU verminderen.

Die rechthoekig "tunnel" boven op de CPU fan zorgt voor meer weerstand voor het afvoeren lijkt me. Ik heb zoiets nog nooit eerder gezien.
Het idee is dat waarschijnlijk de lucht van onderaf geforceerd wordt om langs de CPU te gaan, maar daarmee mis je ook de natuurlijke afstraling....

Beste André,
Het verbaast me dat een Senior Member zo'n tunnel nog nooit gezien heeft ;-) Die tunnel sluit aan tegen de binnenkant van de kast, dat is dus de zijplaat en op de plek waar de tunnel tegen de zijplaat zit bevinden zich natuurlijk gaatjes. Met deze constructie wordt bewerkstelligd dat koele buitenlucht wordt aangezogen en dat die allemaal benut worden voor koeling van de cpu. Ik heb het zelf niet bedacht ;-) maar het lijkt me een goeie constructie - niet?

ik had hum idd nog nooit gezien, zit wrs vooral in gamers pc's niet mijn terrein..... Je kunt ook nadelen opnoemen zoals ik al deed... maar die worden vaak niet genoemd bij een concept... (de gaatjes beperken de vrije aanvoer van lucht sterk, dus het is maar de vraag wat gunstiger is.... vrij aanvoer uit een grotere kast of gedwongen via gaatjes...; als de ingang vanaf buiten helemaal open was geweest, had ik veel meer in dit concept gezien).

Het is maar een simpele pc, geen gamers pc. Ik heb begrepen dat gaatjes in een aanvoerpunt een compromis zijn. Helemaal open laat zoveel mogelijk koellucht toe maar ook alle stof, en gaatjes (bij sommige computers zit daar ook nog gaas achter) laat weliswaar minder koellucht toe maar ook minder stof.

Hoi,

Z'n toeter zag je vroeger vaker en op zich best oke haalt de lucht zo van buiten en inderdaad de extra uit laten zuigen anders blijft de warme lucht hangen.

Als ik de extra fan die ik ga plaatsen naar binnen zou laten blazen dan wordt daarmee een tegendruk gecreeerd voor de processor-fan want de laatste blaast immers de kas IN. Dat zou de koeling van de CPU verminderen.

Lucht zoekt de plek van de laagste druk. Geïntroduceerde extra lucht van buiten zal de ventilator op de processor dus nauwelijks tegenwerken. Het helpt wel de voeding om lucht kwijt te raken.

Aan de voorkant zit de plek voor montage onderaan en daarom zou je, zoals Modag ook opmerkte daar koude lucht in kunnen blazen omdat warme lucht met kracht stijgt.

Ik zag ook dat je harde schijf dan gekoeld word. Iets waar ik vaak speciale ventilatoren voor gezien heb

Ik hoop dat je een stille fan kan krijgen. Succes.

Als ik een fan plaats die lucht naar binnen blaast, dan wordt de lucht die door de tunnel van buiten naar de processor wordt geblazen toch tegengewerkt? Als mijn redenering klopt dan moet de extra fan juist de lucht naar buiten blazen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan