Beste Anton Doove,
Ik denk dat je heel eerlijk en gewetensvol het Adobe-formulier wilt invullen. Maar!
Adobe zegt op de
aanmeldpagina "Het is gratis en duurt maar heel even" (zoals een meevoelende dokter "het doet maar heel even pijn") en beweert dan op de registratiepagina "
uw privacy is belangrijk voor ons".
Vervolgens durven ze te vragen (allemaal
verplicht in te vullen velden!):
- e-mail adres, voornaam, achternaam, land, plaats, postcode, telefoonnummer, organisatienaam, functie, aantal werknemers, typering beroep/functie, beschrijving werkterrein, aantal product-gebruikende werknemers, tijd om product te kopen, enz. :shocked:
Nou, dan denk ik: ze zijn niet lekker, en vinden ze mijn privacy helemaal niet belangrijk, want ze vragen me het hemd van het lijf. Maar dat gaat ze allemaal geen ene **** aan, vind ik. - Ik word hier dus heel boos van.
Als ik zat te springen om een probeerversie van iets van Adobe, zou ik het ook niet zo nauw nemen met de eerlijkheid (doen ze zelf ook niet). Oftewel:
- Ik zou invullen: een echt e-mail adres (d.w.z. ik zou een nieuw gmail mail-adres maken, alleen voor Adobe), zodat ik voor ze bereikbaar ben. Te verwachten valt namelijk een mailtje met de code om de probeerversie aan te zetten.
- Voor de rest zou ik gewoon invullen wat me op dat moment leuk lijkt, en zeker niet mijn echte gegevens.
- Bijvoorbeeld: naam = Piet Puk, functie = directeur, organisatie = Vereniging Eigen Baas, Plaats = Winterdorp, Postcode = 100AEB, Telefoonnummer = 920-5237778, enz.
- Ik heb het even geprobeerd, en het registratieformulier protesteert hier niet tegen. Zolang je niet opgeeft dat je heel veel werknemers in dienst hebt, zullen ze je niet belangrijk genoeg vinden om postpakketten met cadeautjes te sturen naar Winterdorp.

Iets anders is, of je je wel gelukkig zult voelen met Dreamweaver. Want DW zit nogal vol met toeters en bellen, en levert niet altijd goede html-code af. Ook de manier waarop DW pagina's in elkaar zet, heeft beperkingen.
Heb je al eens overwogen een minder ingewikkeld en minder duur programma uit te proberen, zoals bv. de goede en gratis
Kompozer?
- Kompozer kan hier gedownload worden en is in het begin in het Engels, maar er is een taal-aanvulling waarmee het een Nederlandse versie wordt.
- Er is ook een uitgebreide Nederlandse handleiding/cursus (oorspronkelijk geschreven voor SeniorWeb). Die staat op de website www.kompozer.nl, en kan hier gedownload worden (is groot, dus downloaden duurt even).
In de cursus staat op blz.7 hoe je de NL versie in werking zet:
- In de bestanden van KompoZer zit een taalbestand om het programma om te zetten in de Nederlandse taal.
- Open KompoZer, ga naar het tabblad Tools, klik op het item Extensions, klik op Install, navigeer naar de map KompoZer, en klik het bestand aan: kpx-langpack-nlNL.xpi.
- Klik op openen en na een paar seconden klik je op Install. Als je KompoZer nu afsluit en opnieuw start, is het programma in het Nederlands.
Met vriendelijke groet,
CSShunter
PS:
De naam "eindgebruiker" is in het jargon de naam voor iemand die gewoon thuis achter z'n pc zit. - Of op kantoor achter z'n pc, terwijl hij/zijn geen beheerder is van het netwerk van kantoor-pc's.