Hoe krijg ik ComboBox2 afhankelijk van ComboBox1 etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kwabbernoot1980

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2011
Hier ben ik weer met een nieuwe vraag:

Ik heb een userform waarvan alle data correct wordt weggeschreven naar een sheet "Zaalbeheer". In kolom "V" van deze sheet staat allemaal namen. Ik kolom "A" staan telkens de weekdagen van de boeking. In kolom "G" staat de zaal die geboekt is.

Nu wil ik dus dat ComboBox1 gevuld wordt met de namen uit kolom "V". Als er dan een bepaalde naam wordt gekozen komt er automatisch in ComboBox2 de weekdag wanneer die persoon een zaal heeft geboekt en in ComboBox3 de zaal die geboekt werd. Dit wil ik dan uitbreiden zodat de selectie elke keer kleiner kan worden.

Kortom ik wil een lijn terug inladen in comboboxen. Als bijvoorbeeld Jan Janssen verschillende zalen heeft geboekt op verschillende data wil ik via de 2e combobox en dus de weekdag enkel nog de bijhorende zaal te zien krijgen.

Ik heb op verschillende websites al zaken gezien zoals ik het wil, maar ik krijg de code niet echt op mijn userform aangepast. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

alvast bedankt
Dave

Ter verduidelijking van mijn vraag heb ik een excelbestand toegevoegd. In kolom "F" staan de interne personen. Ik wil het dus voor mekaar krijgen dat in een 1e ComboBox alle mogelijk namen van interne personen worden weergegeven. Deze data haalt hij uit de sheet "NAMEN".

De 2e ComboBox moet dan gevuld worden met de weekdag die bij deze persoon hoort. ComboBox 3 met Dag, etc.

Ik wil enkel de interne personen weergeven en niet de externe. Daarom heb ik alle interne namen op een aparte pagina gezet om lege cellen te vermijden.

Hopelijk kunnen jullie me helpen en hopelijk is mijn vraag duidelijk genoeg.

alvast bedankt!

Bijlagen

Beste Dave,

Kun je zoiets niet al bereiken via het filter van het werkblad?
Dat is misschien handiger, plus dan kun je direct de data gebruiken.

Als je data wilt filteren zie ik niet in waarom je daarvoor een formulier zou gebruiken. Plus, dat als ik code zou schrijven om de comboboxes op jouw userform met data te vullen op de door jou omschreven manier, dan zou ik dat ook doen dmv het instellen van het filter op de lijst (maar dan in VBA code), en deze gefilterde data transporteren naar het formulier.

Wellicht heb je nog andere redenen voor de door jou gekozen werkwijze, maar het kan geen kwaad om nog even over bovenstaande na te denken.
Gr,
Mark.

Laatst bewerkt:
Hey Mark xl

de belangrijkste reden waarom ik niet met een filter werk is omdat in mijn origineel alle data wordt weggeschreven naar een bepaalde sheet. Dit gaat altijd achter de laatste rij. Ik zeg maar iets op rij 243 komt de nieuwe data. Als ik of één van mijn collega's dan gaat filteren op bv een naam en ze vergeten de filter terug is zijn oorspronkelijke staat te zetten en ze voegen dan via het userform nieuwe data toe dan schrijft hij over bestaande rijen denk ik. Hopelijk ben ik duidelijk genoeg :)

Ik heb het in ieder geval al zelf anders opgelost door met een unieke nummer te werken waarmee ik eerder weggeschreven data terug kan oproepen.

toch bedankt voor de reactie.

groetjes
Dave

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan