Opgelost Hoe krijg ik (Direct Print met) een HP Laser Jet Pro M15w printer werkend in Linux Mint?

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik heb een HP Laser Jet Pro M15w printer die ik nooit werkend heb gekregen met mijn Linux Mint laptop en desktop (wel met een Windows laptop en met mijn iPhone). Dit type printer werkt ook met Direct Print, maar hoe werkt dat en kan ik daarmee dan wel printen vanaf mijn Linux Mint laptop?

Lees deze instructies door:

Heb alle tips en trucs op internet waarmee het zou moeten werken inmiddels wel geprobeerd, maar alle opdrachten vanaf mijn Linux Mint laptop leveren deze melding op: opdracht geannuleerd. HPLIP Status Service ziet geen printer. Deze printer zou volgens 'Makkelijke Linux Tips voor Mint' plug en play moeten werken, maar nee. Het vreemde is dat de printer in 'beheer' wel met de juiste type aanduiding wordt vermeld, dus wordt herkend, maar klik je daar op, dan volgt de melding dat er geen printer is toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Installeer de plugin waardoor de printer mss werkt.
Code:
sudo apt-get install python3-pyqt5
sudo hp-setup

Ik zou het nog niet opgeven. Welke HPLIP versie gebruik je? Van HPLIPversie 3.20 bv. is een bug bekend met broken dependencies. Misschien de laatste versie of een vorige proberen?

Het is me gelukt om de printer te installeren waarbij HPLIP vers is geïnstalleerd vanuit HP Status Service. Hij staat nu ook in alle schermen die je maar kunt oproepen vermeldt als actief. Inclusief melding dat hij nu in de energiespaarmodus staat te wachten. Kortom alles zoals het hoort en zoals alles ook op mijn Windows laptop te zien is. Echter na printopdracht de melding dat de opdracht is gecanceld!

DeHP Device Manager geeft ook aan dat alles in orde is en zelfs dat er nog 90% toner in de printer zit. Nog gekker: als ik dan via de Device Manager een printopdracht geef, of de testpagina laat printen, dan krijg ik keurig de melding dat er wordt geprint en kort daarop de melding dat het printen is voltooid. Maar... de printer doet niets!

Voorstel 1:
In de Linux Mint forums zag ik deze oplossingen: (Ts vermeldt daar niet welke Mintversie die gebruikt)

Edited: I've solved this problem. I went into Software Manager, discovered
Printer-driver-postscript-hp
installed it,
went into System Settings>Printers and added the Network Printer>HP LaserJet,
and nothing else was needed, it simply worked.
The problem that this solved is left below in case anyone else might have similar difficulties

Bron:

Voorstel 2:
Probeer onder de cups admin page de printer als HP LaserJet M14-M17, driverless, cups-filters 1.28.15 te installeren. Zet bovendien je netwerkconfiguratie om naar 2.4 Ghz.
Bron:

Volg onderstaande stappen om dat te doen:
Stap 1:
installeren en configureren van CUPS

Stap 2:
Het verkrijgen van permissie een CUPS server te beheren in de webinterface

Stap 3:
Als je CUPS als printserver gebruikt, heb je TLS-codering geconfigureerd om gegevens veilig via het netwerk te verzenden.

Stap 4:
De printer ondersteunt draadloos printen

Stap 5:
Een printer toevoegen

Wat betreft voorstel 1: ik zie in synaptic pakketbeheer dat 'printer driver postscript hp´ al is geïnstalleerd, en ik heb daarnaast 'hp-ppd´ geïnstalleerd (This package contains some PPDs for HP printers that are not in
package linuxprinting.org-ppds).

Van alles uitgeprobeerd maar niets hielp, Ook alle instellingen weer nagelopen en alles staat goed. Vandaag nog eens op internet gaan zoeken en vond iemand met hetzelfde probleem met een ander type HP Laser Jet en hij vond de oplossing: bij eigenschappen stond zijn printer op RGB (kleur) en het was een zw/w printer. Gewijzigd in Monochrome en probleem opgelost! Bleek bij mij hetzelfde verhaal en ook mijn printer print weer!!!! Het vreemde is dat als je de printer reset en opnieuw aansluit dan staat hij blijkbaar automatisch weer op RGB. Dus een tip voor iedereen waarbij de zw/w LaserJet printopdrachten cancelt: check in eigenschappen de kleurinstelling. Maar dank voor alle tips en support! Wel vreemd dat het probleem zich alleen voordeed met mijn Linux laptop en desktop en niet met mijn Windws Laptop.

Terug
Bovenaan Onderaan