hoe krijg ik win 8 eraf en 7 erop

Status
Niet open voor verdere reacties.

persman89

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2008
hallo,

ik heb al een tijdje een laptop met win 8 voor geïnstalleerd en heb laatst 8.1 erop gezet. nu had ik al een beetje een hekel aan win 8 maar sinds 8.1 wil ik er echt heel graag van af en gewoon weer terug naar win 7. die heb ik dvd staan maar de installatie lukt niet. hoe krijg in win 8 eraf en win 7 erop. formatteren is niet erg, heb alles wat ik wil houden al geback upt.

m.v.g. edwin

hmm lijkt mij niet verstandig om te doen
als je je irriteert omdat er geen start knop is zoals windows 7
bespaar je de moeite en instaleer classic shel scheelt heel veel tijd

dit gaat meestal niet, omdat er geen drivers zijn voor windows 7 bij een laptop waarbij windows is voorgeïnstalleerd

dat voordeel heb ik dan wel weer dat er wel drivers voor zijn, maar vind win 8 gewoon niet werken op een laptop. miss is het goed op een tablet of op de telefoon maar niet op een laptop... maar heb nu een ander probleem.... laptop doet niks meer... :( loopt steeds vast in het opstarten....

ik heb zelf ook windows 8.1 gehad ook veel problemen mee gehad uiteindelijk terug opgestuurd en ze zetten er windows 8 er weer op
kan je laptop nog wel in de bios komen?

Laatst bewerkt door een moderator:
ja dat kan wel, en ben inmiddels al wel zover dat de installatie van win 7 opent maar als ik bij de partities ben kan ik niks kiezen, zegt bij alle dat er niks op geïnstalleerd kan worden, maar kan ook niks verwijderen of een nieuwe maken

heb je misschien een externe harde schijf waar windows op kan? zo ja installeer het eerst daarop formatteer dan de partitie waar windows 8.1 staat en installeer het dan daarop

Houd er ook rekening mee dat microsoft als ik het goed heb nu al heel snel van windows 7 af wil. Net zoals XP. Maar....ik weet dat windows 8 en 8.1 nog niet zo super stabiel zijn dus...verwacht dat het nog even gaat duren. Nochtans zou ik toch bij windows 8.1 blijven.

Als je hem toch eraf wil halen...dan lees even verder.
Zorg eerst dat je alles van je laptop wat je nog wil hebben kopieert naar een externe harde schijf, CD, DVD, USB-Stick, netwerkmap. Zolang je er maar een kopie van hebt.
Dan zorg je dat je je computer opstart en direct de juiste toets blijft intikken totdat je de BIOS krijgt te zien. Ziet er ongeveer zo uit: 7801_25ce0702.jpg
Met de pijltjestoetsen navigeer je door menu's. Meestal staat onder in beeld hoe je een instelling veranderd of menu opent / sluit.
Zoek naar UEFI / EFI en zet die eens uit. Vergeet niet de instellingen op te slaan. Start daarna nogmaals de installatie van windows 7. Kijk of je nu wel je partities ziet. Zo niet? Zet de UEFI instelling weer terug.
En zoek daarna naar een of andere modus die je van SATA naar IDE kan zetten of vice versa.

Dat zal wel werken hoop ik. :)

heb het er inmiddels op staan. heb tijdens de installatie van win 7 uitgevonden hoe ik in de ouderwetse dos kon komen, heb toen diskpart, en clean gedaan, daarna kon ik tijdens de installatie wel een nieuwe partitie maken en win 7 erop krijgen. daarna alle drivers geïnstalleerd en nu werkt alles weer.

dus bedankt vaar de tips

groet edwin

Ok, schakel inderdaad je UEFI even terug naar Legacy, & mocht je dat nog niet gedaan hebben laat dan de SATA maar zoals het is, daar werkt 7 net zo goed mee als 8...

Eigenlijk moet je toch even eerst je 8 in om daar via Instellingen die naar Veilige modus te herstarten.
Kijk dan ook even in Schijfbeheer na waar je BCD zit, dat is een partitie van ~100MB & meestal zonder schijfletter. Ken die even de 1st volgende beschikbare schijfletter toe. Schrijf even de Volumenamen van zowel de BCD als de Windows partitie op.

In het keuze-menu na de herstart kies dan Deze computer herstellen..., & dan Opdrachtprompt.

Zoek dan met het commando vol c: naar het volume met de BCD & de Windows. Ga het alfabet af. Schrijf de overeenkomende schijfletters op.

Nu kan je die volumes herformatteren met format c: /fs:ntfs /v /x /p:1 & daarna kan je herstarten vanaf de Windows 7 DvD om te installeren (want je hogere versie is foetsie, dat is het idee).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan