Hoe lang tussen een foto

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hallo, ik heb pas een nieuwe dig.camera gekocht SONY dsc W125.
Als je een foto genomen hebt, moet je dan je camera nog even stil houden voordat je een volgende foto neemt?
Ik vind mijn opnamen niet scherp, maar nadat ik heb afgedrukt, beweeg ik mijn camera.

Groet,

Martin

Hoi,

Probeer zelf eens uit, door bij het indrukken van de 'sluiterknop' iets langer je toestel op het te fotograferen 'object' gericht te houden en test dan uit of de foto beter is.
Het kan ook zijn, dat je de functie 'autofocus' niet ingeschakeld hebt.
Kijk daarvoor in de handleiding van je Sony.
Om te 'autofocussen' moet je de sluiterknop half indrukken ........ maar dat zal je bekend zijn

Nadat je de opname hebt gemaakt knippert op het toestel een lampje, ten teken dat de opname opgeslagen wordt op de geheugenkaart.
Dit kan wat langer duren, afhankelijk van de kwaliteit van de foto.
Het laatste heeft echter niet (meer) te maken met onscherpte door trillen of bewegen tijdens de opname.

Laatst bewerkt:
Als je een foto genomen hebt, moet je dan je camera nog even stil houden voordat je een volgende foto neemt?
Ik vind mijn opnamen niet scherp, maar nadat ik heb afgedrukt, beweeg ik mijn camera.

Groet,

Martin

De camera heeft Super SteadyShot-beeldstabilisatie maar ik weet niet je die kan in of uit schakelen.
Anders je instellingen nog eens nakijken m.b.v. de gebruiksaanwijzing.

Grtz.

Dit kan wat langer duren, afhankelijk van de kwaliteit van de foto

Ja,.......maar is ook afhankelijk van de kwaliliteit van het geheugenkaartje, er zijn ook "snellere" geheugen kaartjes die de informatie sneller wegschrijven.

Grtz.

Ja,.......maar is ook afhankelijk van de kwaliliteit van het geheugenkaartje, er zijn ook "snellere" geheugen kaartjes die de informatie sneller wegschrijven.

Grtz.

Groot gelijk, maar - nogmaals - dat heeft niet met die onscherpte te maken maar met de tijd die nodig is om de gemaakte opname weg te schrijven.

...maar, wat ik bedoel is, als het lampje nog knippert en je beweegt de camera, worden dan de beelden niet onscherp?

Martin

Kan je een typisch voorbeeld posten, dan kunnen we zien of het bewegingsonscherpte of gewoon slecht scherpgesteld is. Uit de EXIF data kan ook al afgeleid worden wat de waarschijnlijke oorzaak is.

Groet,

Martin

Op je eerste vraag....in principe niet, ten eerste stel dat dit wel zo zou zijn, dan zou de lens veels te lang open staan en dan zou je..
- A overbelichte foto`s hebben of iemand die van links naar rechts loopt op de foto.
- B je heb bij een sluitertijd van <1/30 al een statief nodig.
Ikzelf denk dat je camera gewoon even de tijd neemt om de foto te verwerken of wat het ook kan zijn, is dat je je foto`s neemt via de Autofocus Live View ( dat kleine schermpje ) Het veraderlijke van dit is, dat wat je in je scherm ziet en is niet wat uiteindelijk je foto wordt, daar zitten een paar sec tussen ( je bent dus vaak net te laat )
Je moet dus inderdaad dan nog even blijven staan, want de foto is dan vaak nog niet eens genomen.......jij klikt....hij zoemt en stel scherp...pats hij neemt hem pas, wanneer hij het goed acht.
( je ziet dit vaak bij groeps foto`s, waar dan de 2 buitenste al weglopen, concl. de binnenste groep is scherp en de buitenste zijn vegerig ) Dit kan je zelf in je instellingen veranderen )

En je tweede vraag.
Scherpte kan met het instellen van je lens te maken hebben, nu kan het zo zijn dat als je automatische focus heb en je wilt bv 2 dingen fotograferen ( kasteel in de verte en boom rechts op de voorgrond ) dat je camera niet kan kiezen en daar dan tussen in gaat zitten. ( je hoort dan je camera steeds in en uit zomen ), je camera kan dan niet kiezen tussen een groot of klein diafragma.... je kan dan kiezen voor handmatige zoom.
Altijd wachten totdat je camera er zelf klaar voor is en dmv een lampje/piep aangeeft dat je kan klikken.

Het mooiste wat de meeste camera`s tegenwoordig hebben is "scene" je kan dan allerlij voorkeuren inschakelen, precies naar de situatie zoals hij is. ...bv landschappen, candlelight, etc.
Je camera weet dan precies wanneer hij veel scherpte diepte, of waneer hij juist de voorgrond moet scherpstellen.

gewoon proberen !! suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan