hoe maak ik een bootable cd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kiki_v

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 nov 2005
Ik ben op zoek naar een manier om een bootable cd te branden.Heb hier verschillende programma's zoals alcohol,nero,deepburner en isobuster.Maar ik weet niet hoe ik er echt moet mee werken.Ik wil een besturingssysteem dat ik van internet gedownload heb omzetten in een bootable cd,zodat het zelf opstart als ik het op mijn pc wil installeren.Tot op heden krijg ik enkel maar een gewone cd eruit :confused: Kan iemand van jullie mij hier misschien bij helpen aub?:o
Alvast bedankt

Groetjes

Kiki
:D

Normaal een besturings systeem dat je van internet download is in de vorm van een .iso bestand dit brand je dan toch gewoon als een image op de cd?

even ter verduidelijking,ik ben een leek op dit gebied.Ik heb dat inderdaad als een image bestand gebrand,maar klaarblijkelijk moet er een boot ding bij opstaan.Wat de cd zelf opstartend maakt.Ik zou niet weten hoe dit moet

groetjes
kiki

Even voor de duidelijkheid. Wat heb je nu precies voor bestand en waar heb je hem mee gebrandt??

Als je de cd (die al klaar was) in je pc doet en hem verkent moet er een autoexec-bestandje opstaan. Dat is het bestandje dat er voor zorgt dat de setup automatisch start. Die bestandjes kun je ook zelf schrijven en toevoegen aan een iso (eventueel) maar voordat je dat gaat doen, moet je er wel zeker van zijn dat windows de auto-run niet blokkeerd (wat bijv. gebeurt als je clone-cd installeerd).. Heb je de cd dus al op een andere pc geprobeerd en deed ie het daar ook niet? Staat er wel een autoexec-bestandje op de cd?

Het is een iso bestand.Momenteel heb ik het 2x geprobeerd één met een versie van windows XP Pro,de tweede met Debian van Linux.Op de gebrande XP krijg ik CDRoot als de cd naam.Dat is duidelijk een ISObestand,maar kan het niet opendoen.En op de gebrande Linux cd staat geen autoexec bestandje op.Wel een file met boot.Maar dat is een rar bestand,dus denk ik niet dat ik dat moet uitpakken voor ik dit installeer?Zoals ik al zei,ik heb verschillende programma's op dit moment.Als er iemand me gewoon even uitlegt hoe ik er mee moet werken,denk ik wel dat het me zal lukken.Heb het ook al met easy cd creator geprobeerd.Daar kan je een bootable disc branden.Als ik een nieuwe cd invoer en op branden klik krijg ik de melding 'there are no supported recorders available'.Ik hoop echt dat iemand me gewoon kan uitleggen hoe ik moet werken met één van die programma's.Heb de cd's al op een andere pc geprobeerd.Het is namelijk op die pc dat het besturingssysteem dient te komen.Maar hij (de cdrom) start niet automatisch op.

groetjes
Kiki

Klinkt meer als een bios-probleem omdat de xp-iso heus wel een autorun.inf bevat. In de bios van je andere pc (waar xp op moet komen) moet je wel ingesteld hebben dat ie van cd-rom opstart..

Anyway, een iso kun je uitpakken met 'winiso'. Daarmee zou je de inhoud van de iso (alle losse bestanden uit de iso) naar je harde schijf kunnen kopieëren en in die map waar je alles dan neer zet zou je een autorun.inf kunnen toevoegen die je zelf maakt in kladbok. Ik voeg een paar sites toe met uitleg over hoe een autorun te maken en welke regels je dan moet intypen. Eenmaal een autorun gemaakt en opgeslagen in de map met losse bestanden alle bestanden gewoon los op een cd branden en dan moet ie het doen..

site 1

site 2

Ik hoop dat je er wat aan hebt, al is het wel lastig uitleggen zoiets. De door jou genoemde software heb je voor het maken van een autorun-cd niets aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan