Hoe maak ik een gratis radio

Status
Niet open voor verdere reacties.

umitg

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2008
Hoe kan ik een gratis radio maken?
Ik wil graag op internet muziek draaien voor me vrienden.
Mvg umitg:)

1. Uw server installeren :

download de laatste versie op www.shoutcast.com. Klik in het menu op download en daarna op "Be a server" Kies daar de versie die hoort bij uw besturingsysteem. Installeer deze en kies tijdens het installeren de GUI - versie, aangezien deze gebruiksvriendelijker is. Het is ook handig om de readme.txt even door te nemen na de installatie.

2. De server configureren :

Eerst moet de server worden gestart. De ga naar de map waarin de server is geinstalleert. Standaart is deze C:/ProgramFilesSHOUTcast. Dubbelklik op sc_serv.exe en dan wordt de server gestart. Het is handig om een snelkoppeling hiervan te maken op het bureaublad. Alle instelling van de server staan opgeslagen in het tekstbestand sc_serve.ini. Dit bestand kunt u bewerken om op Edit Config te klikken in het servermenu. Hier moeten een paar bestanden worden ingesteld. Ik neem hier de belangrijkste instellingen met u door, de andere zijn te
vinden op www.shoutcast.com[url]. - Bij MaxU...terug te vinden op [url]http://localhost:8000. Daarbij moet u uw localhost invullen. Deze is terug te vinden alsvolgende : Ga naar start --> uitvoeren en typ daar command. In het
dos scherm typt u winipcfg ( windows 9x/me ) of ipconfig ( windows NT/2000/xp ) gevolgd door een enter. U kunt tenslotte inloggen op het beheergedeelte via de link Admin Login. Vul als username Admin in en gebruik het wachtwoord dat u in de configuratie heeft opgegeven.

3. De DSP-plugin installeren :

Om te starten met de uitzending moet eerst winamp en de DSP-plugin installeren. Deze zijn beide te downloaden op www.shoutcast.com[url] via de optie...server bezoeken via [url]http://ip-adres:8000, waarbij IP-adres door get ip-adres van de server vervangen moet worden. Op deze pagina kunnen bezoekers gegevens over uw radiostation en de laatste tien gedraaide platen bekijken. Tenvens kunnen ze uw radiostation beluisteren door op de link 'Listen' te klikken. u kunt uw radiostation ook via uw website promooten. Daarvoor geldt de link : http://ip-adres:8000/listen.pls

lijstje voor downloads ( samenvatting )
winamp : hier
Shoutcast server : hier
Shoutcast dsp plugin : hier

Laatst bewerkt:
1. Uw server installeren :

download de laatste versie op www.shoutcast.com. Klik in het menu op download en daarna op "Be a server" Kies daar de versie die hoort bij uw besturingsysteem. Installeer deze en kies tijdens het installeren de GUI - versie, aangezien deze gebruiksvriendelijker is. Het is ook handig om de readme.txt even door te nemen na de installatie.

2. De server configureren :

Eerst moet de server worden gestart. De ga naar de map waarin de server is geinstalleert. Standaart is deze C:/ProgramFilesSHOUTcast. Dubbelklik op sc_serv.exe en dan wordt de server gestart. Het is handig om een snelkoppeling hiervan te maken op het bureaublad. Alle instelling van de server staan opgeslagen in het tekstbestand sc_serve.ini. Dit bestand kunt u bewerken om op Edit Config te klikken in het servermenu. Hier moeten een paar bestanden worden ingesteld. Ik neem hier de belangrijkste instellingen met u door, de andere zijn te
vinden op www.shoutcast.com[url]. - Bij Ma...terug te vinden op [url]http://localhost:8000. Daarbij moet u uw localhost invullen. Deze is terug te vinden alsvolgende : Ga naar start --> uitvoeren en typ daar command. In het
dos scherm typt u winipcfg ( windows 9x/me ) of ipconfig ( windows NT/2000/xp ) gevolgd door een enter. U kunt tenslotte inloggen op het beheergedeelte via de link Admin Login. Vul als username Admin in en gebruik het wachtwoord dat u in de configuratie heeft opgegeven.

3. De DSP-plugin installeren :

Om te starten met de uitzending moet eerst winamp en de DSP-plugin installeren. Deze zijn beide te downloaden op www.shoutcast.com[url] via de optie...server bezoeken via [url]http://ip-adres:8000, waarbij IP-adres door get ip-adres van de server vervangen moet worden. Op deze pagina kunnen bezoekers gegevens over uw radiostation en de laatste tien gedraaide platen bekijken. Tenvens kunnen ze uw radiostation beluisteren door op de link 'Listen' te klikken. u kunt uw radiostation ook via uw website promooten. Daarvoor geldt de link : http://ip-adres:8000/listen.pls

lijstje voor downloads ( samenvatting )
winamp : hier
Shoutcast server : hier
Shoutcast dsp plugin : hier

stap 1 . :
Ik klik op download be a dj maar verder zie ik niks met download be a server.
Heb ook gezocht met ctrl + f functie

<09/21/08@19:04:52> [main] error opening source socket! FATAL ERROR! Some other process is using this port!

Wat is dit ?

Bij listen werk het alleen niet..
Hoe kan ik nou een linkje sturen aan me vrienden dat ze kunnen meeluisteren?

Mijn vrienden krijgen de website niet open en ik kan het zelf ook niet beluisteren ?? :S

niet zo snel..
Hij is klaar voor gebruik maar nu alleen me vrienden kunnen de website niet openen.
Er komt een foutmelding :
Pagina kan niet worden gevonden.

en ik zelf kom wel op de site maar als ik op listen(listen.pls) klik krijg ik een download ik heb het met openen geprobeerd en ook met opslaan
Opslaan werkt helemaal niet
en met openen zegt ie dat hij geen bestand heeft ofzo?
Kan je me a.u.b. helpen???:rolleyes:

ik heb via flatcast.com een radio aangemaakt en het werkt
erg bedankt tog nog!!:)

Houd je ook het volgende in de gaten....

http://www.bumastemra.nl/nl-NL/MuziekgebruikOpgeven/Hoe+betalen/InternetEnNieuweMedia.htm zei:
Webcasting
Ook voor webcasting is auteursrechtelijke toestemming nodig. Gaat het om gearchiveerde uitzendingen, die op aanvraag te bekijken en te beluisteren zijn? Dan kunnen daarvoor aanvullende afspraken worden gemaakt.
Voor webcasting is auteursrechtelijke toestemming nodig van Buma/Stemra. We stellen enkele voorwaarden voor het verlenen van die toestemming. Zo vragen we van u een periodieke opgave (per maand of per kwartaal) van de uitgezonden muziekwerken, auteursrechthebbenden van die werken, de herkomst van de opname en de uitvoerende(n) en producent van de opname. Het tarief voor webcasting is 13% van de omzet die u met de website realiseert, met als maandelijkse minimumbedrag per kanaal van € 65 voor commerciële websites en € 26 per kanaal voor particulieren.

Regel uw betalingen voor webcasting nu online
Wilt u een licentie aanvragen voor webcasting? Dat kan nu snel en gemakkelijk via de website van Buma/Stemra. Meld u aan voor online licenseren.

Nee dat krijg je ook niet te zien, maar zodra jij auteursrechtelijk materiaal gebruikt om te streamen val je gewoon onder de BUMA-STEMRA regelgeving van internetradio en zou je afdracht moeten doen. dat heeft verder niets te maken met flatcast. (hierbij hebt ik het dan niet over pakkans/boetehoogte als je het niet doet maar je moet het wel even mee nemen:))

Nee dat krijg je ook niet te zien, maar zodra jij auteursrechtelijk materiaal gebruikt om te streamen val je gewoon onder de BUMA-STEMRA regelgeving van internetradio en zou je afdracht moeten doen. dat heeft verder niets te maken met flatcast. (hierbij hebt ik het dan niet over pakkans/boetehoogte als je het niet doet maar je moet het wel even mee nemen:))

Ik gebruik het ook Zelden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan