Hoe maak ik een raid 0?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom3k

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2003
Hoi allen,

Ik heb al wel het 1 en ander gelezen, maar ik zie nergens echt duidelijkheid. Mijn vraag is: wat heb ik allemaal nodig voor een raid 0 opstelling?

Ik heb een ASUS P5N32 SLI SE Deluxe http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=227&l4=0&model=1280&modelmenu=1 als moederbord. Volgens mij heb je namelijk een raidcontroller nodig en is het het beste als die hardwarematig is, maar wat ik mij nu dus afvraag is of mijn MB nu hardwarematig is of niet. Of ik dus nog een raid controller nodig heb (en zoja, wat valt aan te raden?).

Kan ik verder gewoon 2 SATA schijfjes kopen, of moeten die nog aan iets speciaals voldoen? Laatste vraag, kan ik de toekomstige raid 0 naast mijn huidige (gepartitioneerde)HD zetten, zodat ik makkelijk alles van mijn huidige HD kan overzetten naar de raid 0 en kan ik de raid 0 configuratie ook partitioneren?

Bvd voor alles!!

Tom

voor raid 0 heb je 2 of 4 dezelfde schijven nodig meer kan ook leg aan de aan sluiting die je hebt op het bord of op een raid kaart.
het is zo wie zo hardware raid het is een chip die het imers aan stuur.
de een is wat goed koper dan de ander.
bij raid 0 is het wel zo als een schijf stuk gaat is alle data verloren ook op de goede schijf.
bij raid 1 is het een backup systeem wat sloomer maar wel veiliger.
dat is een op een copy steeds van daar traager.
jij hebt trouwens 4 sata poorten gestuurd door de nforce chip,
dat hou in dat je ook van bijde werelden kan nemen zo als een raid 0+1 opstelling.
hier bij alle 4 de zelfde formaat schijjven gebruiken.
hoop dat het nu duidelijk is.

m.v.g virtuosa

Beiden bedankt. Ik begrijp dat de chipset op mijn MB een hardware solution voor raid heeft en dat het dus niet ten koste gaat van processorkracht?

Hebben jullie verder nog suggesties van goede SATA HD's? Ga waarschijnlijk spoedig 2 van die schijfjes halen.

Ow, zou graag nog wel willen weten of ik zo'n RAID 0 schijf nog wel kan partitioneren. Wil namelijk Windows op C: en de meeste andere bestanden/programma's op D en E voor als ik Windows weer eens opnieuw moet installeren.

Bvd!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan