• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe maak ik een "relatief" cel adres?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Solaris

Verenigingslid
Lid geworden
1 jul 2004
Hallo,
Dit is een probleem waar ik wel een oplossing voor weet, alleen niet in Excel. Ik loop er al een tijdje mee...

Ik heb een spreadsheet met voor elke dag van de maand de dagscores, en elke nieuwe dag een rij lager dan de vorige.

In cel D1 (in de "header") staat dmv een formule het regelnummer van de dag van vandaag.

Nu wil ik in een overzichtje op een vaste celpositie de gemiddelde maandscore tot die dag tonen.
Dus met elke nieuwe dag (en score) verandert het lopend gemiddelde tot en met die dag.

Dat heb ik in een nieuwe kolom (C4:C370) gemaakt, en dan komt achter elke dag het bijbehorende score-gemiddelde te staan.
Ik wil in de header ergens een vaste cel (b.v. E1) met daarin ook de gemiddelde score t/m de huidige dag. Dan hoef ik niet helemaal naar beneden te scrollen. ;-)

Dus: Datum is col A4:A370, score is col B4:B370, en gemiddelde score is col C4:C370.

Ik dacht dat je dat zou kunnen doen op deze manier:
Het dagnummer (= regelnummer van vandaag) staat in $D$1.
Het idee was: te-tonen-daggemiddelde is te vinden in col C+dagnummer (waarbij dagnummer dus elke dag verandert!)

Formule: E1 = C(D1)

Maar dat werkt in Excel niet echt...

Is er een manier om dit werkend te krijgen? Of moet ik in VBA een macro maken (en die elke dag starten)?
Wie geeft me een zetje in de goede richting... :-)

Functie INDIRECT gebruiken?

Tip: plaats een excel-voorbeeldbestand.

E1 = indirect("c"&D1)
E1 =index(c:c;D1)

Alhoewel ik niet van formules hou die over gehele kolommen gaan "C:C", maar voor eentje kan geen kwaad.

Dank je HSV, dank AlexCEL voor het meedenken.

Dacht ik wel het e.e.a. van Excel te weten, maar er is altijd meer... Fijn om als het nodig is wat hints te krijgen!

Met gebruik van indirect lijkt het als bedoeld te werken. Ik ben blij!
Probleem opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan