Hoe Maak Ik mijn Hardeschijf master of slave?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Achmed1

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2007
Hallo mensen alles goed ik snap een paar dingen niet kan iemand me duidelijk uitleggen

Hoe Maak Ik mijn Hardeschijf master of slave

En als ik hem slave maakt komt er automatishe dan D:/ Station

En Hoe maak je een partitie

:thumb:

Laatst bewerkt door een moderator:
Op een harddisk staan op de achterkant dipswitchen, op dezelfde plaats staat een tekeningetje hoe deze dipswitchen kunnen geplaatst worden,
master of slave,
Een drive letter krijg je dan automatisch

een partitie kun je maken met Partition magic

Partitie kun je dacht ik ook maken met schijfbeheer.

Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Opslag > Schijfbeheer

Of anders met de gratis tegenhanger van Partition Magic,GParted.

Haal hier GParted op.

http://gparted.sourceforge.net/

Kies voor de LiveCD.

Om op te starten,

2x enter
Kies taal enter
Kies keymap enter 3x

Greetz

Op de achterkant van de HD staan normaal 2 rijen (ik denk van 4) pinnetje naast elkaar, waarbij er normaal 2 kortgesloten zijn via een klein stekkertje. Op de bovenkant van de HD hangt normaal een sticker met de plaatsing van het stekkertje in functie van Master / Slave. Per IDE-controler kan er slechts 1 HD master zijn, en 1 slave.

Door het maken van een disk master of slave wordt die schijf enkel opgenomen in het systeem, dan moet je de schijf nog partitioneren zoalas Wanderer reds zegt, en aan die partities woren dan schijfletters toegekend.

Jan

Partitie kun je dacht ik ook maken met schijfbeheer.

Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Opslag > Schijfbeheer

Of anders met de gratis tegenhanger van Partition Magic,GParted.

Haal hier GParted op.

http://gparted.sourceforge.net/

Kies voor de LiveCD.

Om op te starten,

2x enter
Kies taal enter
Kies keymap enter 3x

Greetz

Het heeft mij ff in de war gebracht dat je ook met schijfbeheer partities kan maken
Normaal gesproken moet je als je Windows opnieuw installeert partities maken
en daarna met schijfbeheer(zoals je in je post hebt uitgelegd)partities verdelen en
formatteren. Partities maken met schijfbeheer werkt volgens mij niet als een programma
of misschien heb ik zoiets bij schijfbeheer nog nooit gevonden. kan ook aan mij verstand liggen dus.
gr

Het heeft mij ff in de war gebracht dat je ook met schijfbeheer partities kan maken
Had ikzelf nog nooit gedaan op deze manier,dus maar even getest en dat kan dus.
Partities maken met schijfbeheer werkt volgens mij niet als een programma
of misschien heb ik zoiets bij schijfbeheer nog nooit gevonden. kan ook aan mij verstand liggen dus. gr
Rechtsklikken op de "Niet-toegewezen" ruimte of een partite geeft een keuzemenu.

Nieuw schijf er in en dan staat die als "Niet-toegewezen".

Klik er rechts op en maak een primaire partitie,formatteer die als FAT32 of NTFS en maak hem dan ook nog actief.
Bij meerdere partities,maak van de overgebleven ruimte eerst een uitgebreide partitie en verdeel die dan weer in logische stations.

Omdat het formatteren in Windows en zeker met de grote schijven van tegenwoordig,best lang duurt,kun je dit beter tijdens de installatie van b.v. XP doen.

Dan kun je ook meerdere parties aanmaken,maar alleen de C: partitie formatteren.Actief zetten gebeurt automatisch.

De rest kun je dan met GParted even formatteren.Je kunt de schijf natuurlijk ook geheel met GParted doen,maar dan moet je er weer om denken dat je de C: partitie actief maakt ;)

Hopelijk geeft dit je voldoende inzicht.

Greetz

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan