Hoe maak ik m'n Asus laptop terug sneller?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vrees idd dat herinstalleren de enige optie wordt. Ik schuif het voor me uit door alle andere opties te proberen, omdat ik er eerlijk gezegd een flinke schrik voor heb. Het vergt ook aardig wat voorbereidingswerk ivm alle plug-ins en updates op externe HD zetten.
Ik heb hier nog een oude desktop staan met Win98SE op die ik niet meer opgestart krijg, misschien daar eens op "oefenen"?

Die vraag post ik dan best in een nieuw draadje zeker?

Die "niet actieve systeemprocessen" is inderdaad het deel van je CPU dat niet gebruikt wordt.
Hoe oud is je laptop als ik vragen mag? Windows XP is namelijk in de loop van de tijd een stúk zwaarder geworden. Waar een originele XP nog makkelijk op 256 mb ram en een pentium 3 liep, heeft SP3 daar toch wel wat moeite mee. Het kan ook daaraan liggen.
Daarnaast kan je laptop "gevuld" zijn met stof, dan schakelt hij automatisch naar een lagere snelheid, al lijkt dat niet aan de orde (omdat nog 99% vrij is).

Een virus kan ook de boosdoener zijn. Volg de volgende handleiding eens: deze.

Als ook dat niet helpt is wellicht een reinstall (+formateren) de enige oplossing. Daar lopen we je overigens wel doorheen als je het nog niet eerder gedaan hebt ;). Over het algemeen niet zo moeilijk :)

Na alle mogelijkheden (die ik hier heb gevonden en gelezen) te hebben geprobeerd blijf ik met m'n probleem zitten, alleen met het bovenstaande over stof heb ik nog niks ondernomen.

Gezien de omstandigheden waarin de laptop overal wordt gebruikt zou het kunnen dat er stof in de behuizing is gekropen. Ik had alleen geen idee dat dit de processor nadelig zou kunnen beïnvloeden. Is er een manier om dit softwarematig te checken of moet ik de laptop openschroeven?

Want die "99% vrij" is heel relatief. Het gaat nl. heel snel naar "0% vrij" bij het afspelen van filmpjes of games en dan begint het haperen.

Alvast weer bedankt voor een antwoord!

Hallo,

Kan er aub iemand bevestigen dat een laptop ook kan vertragen doordat er stof in de behuizing is gekropen?
En hoe dit voorzichtig is op te lossen (als het al zelf te doen is)?
Alvast bedankt!

Ja, dat kan. Als er veel stof in zit wordt hij warmer, en schakelt hij naar een lagere snelheid (om niet te oververhitten). Oplossing is het openmaken van je laptop en stof verwijderen. Het verschilt per laptop hoe je hem open moet maken, dus het beste is even te googlen en het modelnummer in te toetsen waar je op zoekt.

Hey, bedankt voor het antwoord!

Via PC Wizard zie ik dat de temperatuur van de processor 103°C is momenteel. Is dat normaal ? Lijkt me toch wat veel. Ik probeer je tip iig, daarna laat ik weten of het heeft gewerkt (als ik alles terug mooi samen krijg tenminste :confused: ).

Gooi die Norton er nou maar eens af met deze tool:

http://www.softpedia.com/get/Tweak/Uninstallers/Norton-Removal-Tool.shtml

Op de normale manier lukt dat niet.

Dan inderdaad een gratis scanner als Avast er op: http://www.avast.nl/avast_antivirus_producten/avast_antivirus_Home_Edition

En je zult een wereld van verschil merken![/QUOTE

Ok, wil ik wel eens proberen maar toch een bedenking:
Ik ben misschien van de oude stempel maar is het niet zo dat voor niks de zon opgaat? Een gratis scanner, daar moet toch een malafide pakje bijzitten denk ik dan. Da's de reden waarom ik voor Norton koos; aangezien ze betaald krijgen voor hun product moeten ze hun inkomsten nergens anders vandaan halen...
Of kunnen jullie dit tegenargumenteren?

Nog even over dat stof: heb op JijBuis een paar fragmentjes gevonden die de dissambly van een laptop belichten. Daar ga ik even mee aan de slag. Hopelijk komt het goed. Ach, er is een eerste keer voor alles...

De "truuk" achter die gratis versies is dat je voor professioneel gebruik (voor bedrijven) wél moet betalen. Ze hopen dus dat je het thuis gebruikt, en zo goed vind dat je het op het werk óók gebruikt (en betaalt).
Daarnaast meen ik dat avast ook wel eens reclame wil laten zien in zijn scherm, al weet ik niet zeker of dit enkel voor hunzelf of ook voor andere producten is.

Ach, als het maar gewoon reclame is kan ik er wel mee leven. Zolang er maar geen spy- of andere malware meegesluisd wordt waardoor m'n systeem weer kan vertragen. Want dat hoor je wel regelmatig van gratis programmaatjes, niet?

Nee hoor, zo ver ik weet zit er geen spyware etc in. Wel altijd opletten bij gratis programma's dat ze geen zoekbalken willen installeren, en dat anders even uitvinken, maar ik meen dat AVG/Avast (de twee grootste gratis virusscanners) dat niet doen.
Deze hebben allebei een vrij groot deel van de "virusscanmarkt" in handen, dus ik denk dat als daar rotzooi in zat dat inmiddels wel bekend was geworden ;)

Avast laat helemaal geen reclame zien!
Ook geen andere addertjes onder het gras hoor.
Installeer het hier op 10 a 15 pc's per week, probleemloos en werkt perfect!

Als ik het zo lees gebruik je Norton antivirus...
Ik zou norton eraf gooien en een gratis antivirus programma erop zetten bijv. Avast.
Denk dat dit echt scheelt voor je.
http://www.avast.nl/avast_antivirus_producten/avast_antivirus_Home_Edition

Ik steun deze opmerking van harte. In veel gevallen waar ik te maken kreeg met een niet meer voorruit te branden PC/Laptop bleek dat vaak de Norton security te zijn. Verwijderen hiervan gaat met speciale verwijder software die van de Norton/Symantec web site te downloaden is.
AVAST is een uitstekend (gratis) alternatief.

Ok, jullie hebben me overtuigd, ik haal Norton eraf.

Wat het "ontstoffen" betreft, heb beslist dit pas zaterdag te doen. Ik heb de laptop morgen nodig voor professionele doeleinden en ik loop liever niet het risico dat ik 'm niet onmiddellijk terug samengeschroefd krijg.

kleine update: ik heb m'n notebook dus opengeschroefd maar ondanks dat ALLE schroefjes zijn verwijderd van de achterkant krijg ik de casing niet van het chassis. Dan maar zo even nog een paar filmpjes op JijBuis bekeken met hoe het moet. Blijkt dat enkel de fan vrij moet zitten om de cooling te reinigen dus dat lukt wel.
Ondertussen verneem ik nu dat Asus erom "bekend" staat dat de koelpasta die op de processor zit te vlug verdwijnt en dat je die dus maar beter opnieuw kan aanbrengen na het reinigen.

Mijn vraag dus: waar haal ik die koelpasta vandaan?

NB: die stof-tip blijkt toch echt wel nuttig: met de casing nu open is de CPU Temp met gemiddeld 20°C gedaald, zonder dat de fan gepoetst is. Nu zit ik op 80°C wat natuurlijk nog teveel is. Wat is eigenlijk een correct gemiddelde voor de CPU temp?

Wederom bedankt!

Dat verschilt per laptop. De mijne (toshiba satellite A200) wordt bij "normaal" gebruik (internetten, msn enz) zo'n 50 graden, en bij gamen (CPU op 100%) zo'n 78.
80 graden bij normaal is dus nog erg veel. Zeker weten dat de CPU niet constant (om wat voor reden dan ook) op 100% staat?

CPU staat niet constant op 100% maar kan wel plots - zoals net nog, en ik deed letterlijk niks - zonder aanwijsbare reden stijgen naar 100%. Dan een beetje zakken en stijgen om plots weer te duiken naar 2 - 0 - 10 - 0 - 4 - 11%. (Misschien was-ie aan 't zoeken naar updates o.i.d.?)

Dat is de uitlezing die ik krijg via Windows Taakbeheer. De uitlezing die PC Wizard geeft fluctueert veel minder en schommelt tussen 4 en 8%.

Ik heb nu ook het fansysteem gereinigd (er zat idd flink wat stof in) en PC Wizard geeft nu een CPU Temp van 60°C. De koelpasta is zo goed als verdwenen; een paar verharde randjes is al wat nog rest. Ik neem aan dat dat meer mag zijn, dus ik ga op zoek naar het spul.

Ok, een flinke griep en wat beslommeringen later heb ik al het voorgaande volbracht (hartelijk dank voor alle tips trouwens !!) :

1/ stof aan de ventilator verwijderd (heeft een groot verschil gemaakt)
2/ koelpasta aangebracht (zonder merkbaar verschil)
3/ Norton Internet Security verwijderd

M'n laptop is duidelijk sneller geworden!:thumb:

Ivm nr 3/ heb ik een vraag:
Op bovenstaande site (softpedia.com) lees ik dat de verwijdersoftware enkel voor oudere Norton producten is bedoeld. Mijn jaartal zit er niet bij (2008). Ik heb dan maar via Configuratiescherm>Software de Norton proberen verwijderen en dit is op het eerste zicht gelukt, ik vind er niks meer van terug in Program Files.

Wil dit nu zeggen dat alles weg is en dat ik zonder problemen Avast kan installeren of toch best eerst via een andere tool checken?

Waarschijnlijk kun je zonder problemen een andere virusscanner installeren, maar voor de zekerheid kun je hier nog een removal tool downloaden.

Ok, ik probeer het nog eens met die tool want de laptop doet nu toch een beetje raar: voor gamen is hij nu toch weer trager en 1 bepaald spel valt na 30 sec. zelfs gewoon uit...

Kan dit met het verwijderen van Norton te maken hebben?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan