• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe maak ik van 4 draaitabelrapporten 1 draaitafelrapport?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rotjeknor

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2010
In Excel vul ik een maandelijks schema in van alle uitgaande nota´s. Er zijn maanden in het jaar, dat ik 2 Excelbladen nodig heb om alle nota´s in te brengen. (zie bijv. maart van bijgevoegd dummybestand).
Zo heb ik een controle op de binnenkomende betalingen en ik beschik bovendien per 3 maanden over de juiste gegevens voor de BTW afrekening.

Middels maandelijkse draaitabelrapporten ben ik steeds op de hoogte van de omzet en het aantal nota´s per klant.

Ik zoek nu naar de mogelijkheid deze draaitabelrapporten in elkaar te schuiven.
Per kwartaal bijvoorbeeld: door de rapporten van januari, februari en maart zodanig in elkaar te schuiven, dat ik één rapport, zijnde het eerste kwartaal, krijg. Dit doe ik dan ook met de overige maanden.
Per jaar heb ik dan slechts 4 overzichten die ik op het eind van het jaar weer in één jaarlijks rapport kan verwerken.

Bijgaand voeg ik een Excel bestand in met een dummy “boekhouding”: Excelbladen van de 1e 3 maanden van 2009; de 3 bladen (in Blad maart zijn2 bladen/draaitabelrapporten verwerkt) van de draaitabelrapporten en het Blad met een totaaloverzicht van de 4 draaitabelrapporten. Geen enkel Blad is beveiligd.

Ik hoop, dat iemand mij kan helpen. Uiteraard gaat het mij er om aan de weet te komen welke handelingen ik moet verrichten om het gewenste resultaat krijgen. Misschien weet iemand mij te vertellen met welke cursus ik mijn doel kan bereiken. Het liefst werk ik echter vanuit de praktijk.

Alvast van harte bedankt!

Rotjeknor, 140110

Bijlagen

Hoi

Eerst en vooral al mijn steun betuigen omdat je met draaitabellen wil werken. Velen vinden dit meestal te moeilijk en beginnen er daarom niet aan.
Maar het is door ermee te werken, dat je het goed onder de knie zult krijgen.

Een goeie cursus betreffende draaitabellen staat in mijn handtekening (de link volgen en dan de les van pivot tables -> dit is in het engels, maar wel goed uitgelegd met filmpjes!)

Nu om op je vraag terug te komen. Als je een totaal overzicht wil in je draaitabel is het noodzakelijk om al jouw gegevens bijeen te zetten, maw alle gegevens in 1 werkblad verzamelen. Dit wordt dan de bron van jouw draaitabel.

In bijgevoegd bestand heb ik je werkbladen van de maanden weggedaan want in feite zijn die overbodig als je 1 volledige draaitabel gebruikt. Ik heb het werkblad 'totaalgegevens' en 'Totaal rapport (2)' toegevoegd. Dit laatste werkblad zal hetgeen zijn wat jij bedoelt.

mvg

EDIT: ik heb blijkbaar de makkelijke oplossing gekozen. Een iets moeilijkere oplossing vind je op http://www.datapigtechnologies.com/flashfiles/mcrpivottables.html :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Draaitabelrapporten in een schuiven

Hoi

Eerst en vooral al mijn steun betuigen omdat je met draaitabellen wil werken. Velen vinden dit meestal te moeilijk en beginnen er daarom niet aan.
Maar het is door ermee te werken, dat je het goed onder de knie zult krijgen.

Een goeie cursus betreffende draaitabellen staat in mijn handtekening (de link volgen en dan de les van pivot tables -> dit is in het engels, maar wel goed uitgelegd met filmpjes!)

Nu om op je vraag terug te komen. Als je een totaal overzicht wil in je draaitabel is het noodzakelijk om al jouw gegevens bijeen te zetten, maw alle gegevens in 1 werkblad verzamelen. Dit wordt dan de bron van jouw draaitabel.

In bijgevoegd bestand heb ik je werkbladen van de maanden weggedaan want in feite zijn die overbodig als je 1 volledige draaitabel gebruikt. Ik heb het werkblad 'totaalgegevens' en 'Totaal rapport (2)' toegevoegd. Dit laatste werkblad zal hetgeen zijn wat jij bedoelt.

mvg

EDIT: ik heb blijkbaar de makkelijke oplossing gekozen. Een iets moeilijkere oplossing vind je op http://www.datapigtechnologies.com/flashfiles/mcrpivottables.html :thumb:

draaitabellen in een schuiven

Dag Sickofitall, :) :thumb: :)

Dank voor uw reactie. Ik ga uw suggesties bestuderen. Ik houd u in ieder geval op de hoogte.

Mijn allereeraste conclusie is om inderdaad de hele administratie om te gooien naar 1 werkblad. Door een rij vrij te houden na afsluiting van een kwartaal, kan ik de 3 maandelijkse rapporten maken. Na een jaar kan ik die lege rijen weghalen en een jaar rapport maken.

Maar los hier van: ik zal beginnen met het bestuderen van uw raad.

Vrgr.
Rotjeknor :)

succes!

oefening baart kunst ;)

:thumb:

Hallo Sickofitall,

De afgelopen tijd heb ik niet stil gezeten:
De aangestipte les heb in gezien, maar de filmpjes gingen mij te snel.

Daarom heb ik de andere mogelijkheid (alle maanden onderelkaar zetten) uitgeprobeerd.
Het is mij gelukt. Na ieder kwartaal stelde ik een draaitabelrapport op en na het 4e kwartaal het totale jaarrapport. Ik beschik nu dus over het juiste systeem en heb 4 uitgewerkte kwartalen plus een 12 maandelijks rapport tot mijn beschikking.

Hartelijk dank voor uw juiste info.

Toch heb ik nog een vraagje.
Mijn het jaarrapport bestaat uit 64 rijen. Dit is dus niet op 1 pagina uit te printen.
Ik probeer nu dit rapport als het ware in 2 stukken te knippen (elk stuk bestaat dan uit 32 rijen). Deze stukken wil ik naast elkaar op 1 pagina plakken, zodat op 1 pagina een jaarrapport ontstaat verdeeld over 2 kolommen.

Dit lukt mij echter niet: het originele jaarrapport laat zich namelijk niet in 2 stukken knippen.

Weet u wat ik moet doen om dit (meer overzichtelijke) doel te bereiken?

Wederom dank voor de te nemen moeite.

Rotjeknor. :thumb::thumb:

Kan je niet gewoon printsetup veranderen of selecteer wat je op blad 1 wil en dan print selectie ??

Kan je niet gewoon printsetup veranderen of selecteer wat je op blad 1 wil en dan print selectie ??

Bedankt Revdutchie,

Hoe verander je een printsetup?
Je kunt alleen de hele tabel selecteren en die bestaat juist uit teveel rijen voor i blad.

De oplossing kan zijn oa. zijn: verklein het letertype. Het resultaat is dan "bijna" onleesbaar. Daar heb ik dus niets aan.

Voor allen: ik heb er nu een probleem bij: van morgen zag ik, dat ik al het werk van verleden week "kwijt" ben. Mijn compu-dokter ziet wel ergens een (automatisch) opgeslagen bestand, maar dat laat zich niet openen.

Vol goede moed zal ik dus weer van voren af aan moeten beginnen...
Dat zal ik dan maar doen (zucht, zucht).

Blijft over dat ik straks weer over een jaar-draaitabelrapport beschik, dat niet (nog) niet op
1 blad is uit te printen...

Ik wacht uw adviezen af en zal met goede moed straks weer opnieuw beginnen met het starten van een "draaitabel"-administratie.

Prettig weekend, Rotjeknor, 230110 :mad::mad: :thumb::thumb:

Draaitabelrapporten

Bedankt Revdutchie,

Je kunt alleen de hele tabel selecteren en die bestaat juist uit teveel rijen voor i blad.

De oplossing kan zijn oa. zijn: verklein het letertype. Het resultaat is dan "bijna" onleesbaar. Daar heb ik dus niets aan.

Voor allen: ik heb er nu een probleem bij: van morgen zag ik, dat ik al het werk van verleden week "kwijt" ben. Mijn compu-dokter ziet wel ergens een (automatisch) opgeslagen bestand, maar dat laat zich niet openen.

Blijft over dat ik straks weer over een jaar-draaitabelrapport beschik, dat niet (nog) niet op

Ik wacht uw adviezen af en zal met goede moed straks weer opnieuw beginnen met het starten van een "draaitabel"-administratie.

Draaitabelrapporten

Dag allemaal,

Met jullie hulp en raad en uiteraard een boel geduld, heb ik nu de mogelijkheden van draaitabellen en -rapporten onde knie.

Ook heb ik geleerd zelf regelmatig het werk op te slaan en niet te vertrouwen op het "automatisch" opslaan door de computer.

Kortom ik ben weer een tevreden mens.

Aan allen: dank voor uw medewerking!

Rotjeknor :thumb::thumb::thumb:

Ik ga nu mijn vraag "als beantwoord" afmelden!

Gegroet.

Bedankt Revdutchie,

Selecteer de hele draaitabel
Ga naar Bestand -> afdrukbereik -> afdrukbereik bepalen.
Daarna ga je naar Bestand -> Pagina instelling -> Schaal: Aanpassen aan 1 bij 1
(of verander dit in 1 bij 2 pagina's om 2 pagina's onder elkaar af te drukken zodat je lettertype niet te klein wordt).
-> OK

Als je nu op Beeld -> Pagina EindeVoorbeeld drukt, zie je hoe jouw werkblad zal worden afgeprint (als je hier nog aan wil veranderen, kan je de blauwe lijnen nog verslepen).

Is dit een beetje duidelijk?

Selecteer de hele draaitabel
Ga naar Bestand -> afdrukbereik -> afdrukbereik bepalen.
Daarna ga je naar Bestand -> Pagina instelling -> Schaal: Aanpassen aan 1 bij 1
(of verander dit in 1 bij 2 pagina's om 2 pagina's onder elkaar af te drukken zodat je lettertype niet te klein wordt).
-> OK

Als je nu op Beeld -> Pagina EindeVoorbeeld drukt, zie je hoe jouw werkblad zal worden afgeprint (als je hier nog aan wil veranderen, kan je de blauwe lijnen nog verslepen).

Is dit een beetje duidelijk?

Draaitabel

Dag sickofitall,

Hartelijk dank voor deze aanvullende tips.
Ik ga dit vanavond eens bestuderen.
Praktische tips zijn nl. altijd bruikbaar.

Zoals u misschien al gelezen zult hebben, heb ik mijn vraag over draaitabellen etc. ingetrokken, omdat ik met behulp van de reacties, tips, adviezen etc. mijn doel heb bereikt.
Ik beschik nu over 4 kwartaalrapporten en over 1 jaarrapport. Alles netjes geprint.
Met het printen van het (lange) jaarrapport ben ik door schade en schande wijs geworden en heb ik het geheel, zonder concessies aan de grootte van het lettertype te doen, op 1 pagina kunnen printen.
Uit uw tips van vandaag begrijp ik, dat de oplossing hiervan via een veel kortere weg was te bereiken.
Zoals reeds gezegd: vanavond zal ik hier nog eens naar kijken etc. We zijn immers nooit te oud om te leren, nietwaar?

Wederom hartelijk dank, Rotjeknor, 260310

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan