Hoe maak ik van een PC een Server

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJMikeE

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2010
Goedendag!

Weet iemand iets waarmee ik een Server van mijn PC maken (Windows 7 64 Bit) dit is een oude pc!

Die wil ik dan bij onze router zetten en dan kan iedereen er bijvoorbeeld op inloggen (wij hebben 5 pc thuis) en dat is gelijk makelijker om software etc te updaten!!

Wie weet hoe ik z'n server maak en welke programmas ik daar voor nodig heb?

Alvast bedankt!

Dat ligt er compleet aan hoe je het in elkaar wilt zetten. Ga je de clients veranderen in domme terminals die inloggen op de server, of ga je bijvoorbeeld alleen bestanden delen? Beschrijf eens goed wat je voor ogen hebt, dat is iets makkelijker antwoorden.

Dat iedereen met de zelfde gebruiker op elke computer kan aanmelden, en dan alle bestanden heeft en al zijn eigen software etc.

Dat kan dus niet: 90% van software vereist minstens een deel van de installatie op de pc zélf.
Een weg om dat probleem heen zou zijn om een terminal server in te richten, waar je alle software die gebruikt wordt door huisgenoten op installeert. Vanaf hun eigen pc/laptop loggen ze dan in m.b.v. Extern Bureaublad op de terminal server, waar ze dan hun programma's kunnen gebruiken en hun bestanden.
PS: Dit is niet geschikt voor gamen en in het algemeen ook niet voor (zware) videofilmpjes. Dus geschikt voor programma's zoals Word etc., maar niet voor (grafisch) belastende zaken als games en videofilmpjes.

Eigen bestanden zijn wél centraal te delen vanaf een bestandsserver (of NAS).

Tijs.

Laatst bewerkt door een moderator:
Of je moet je gaan inlezen in een domein opzetten het hoe en het wat. eventueel met een softwaredeployment mechanisme erbij. maar om dat nou voor 5 clients te doen op 1 server.....

(quote van 7 mei: )"Dat iedereen met de zelfde gebruiker op elke computer kan aanmelden..."

... roaming profile ... jaja dat is best ingewikkeld. Bedoelde je dat soms?

Laatst bewerkt:
@Solaris: Zelfs roaming profiles / 'zwervende profielen' zijn geen heiligmakend iets, want er blijven toch instellingen/bestanden die alleen op de lokale computer staan en dus niet 'meereizen' met de gebruiker als die op een andere computer inlogt. Denk hierbij (bijvoorbeeld) aan de archiefbestanden van Microsoft Outlook.

Wat mij betreft (zie ook mijn eerste posting) is de enige zinvolle manier een Terminal Server in te richten, zodat volledige centralisatie van zowel programmatuur als bestanden plaatsvindt. Een verbindingssessie met een Terminal Server ziet er overal vandaan precies hetzelfde uit (incl. programmatuur en bestanden), maakt niet uit vanwaar je erop inlogt (vanaf lokale pc's of Internet).
De lokale pc's kunnen dan evt. gebruikt worden voor programmatuur die níet geschikt is voor Terminal Server, zoals games.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan