Hoe maak je een "back-up punt" van Vista?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vannis

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2010
Berichten
7
Hallo,

Ik heb eergisteren mijn ASUS laptop geformatteerd, met een ASUS Recovery DVD. Dit was de tweede keer dat ik dit deed. Vorig jaar heb ik het voor het eerst gedaan sinds ik mijn laptop had gekocht. Toendertijd leek het anders te gaan dan gisteren. Ik weet niet meer wat ik precies had gedaan, maar ik wist mijn laptop te 'resetten' naar het punt van de eerste dag dat ik gebruik maakte van mijn laptop. Hierop stonden dus weer de fabrieksinstellingen, maar ook nog een aantal programma's en drivers geïnstalleerd door de leverancier. De laptop was meteen gebruiksklaar zeg maar.

Gisteren heb ik het anders gedaan en heb ik gebruik gemaakt van de bijgeleverde Recovery DVD. Dit ging allemaal heel anders dan dat het bij de eerste keer ging. En Vista werd helemaal teruggezet naar de basics (ik kreeg hem zelfs in het Engels, en niet alle drivers waren geïnstalleerd ondanks dat ik ook de driver disc heb gebruikt). Maar na een beetje tweaken werd Vista ook dit maal weer gebruiksklaar. De programma's die er tijdens de vorige format op stonden stonden er nu niet meer op en heel de schijf was echt hartstikke leeggeveegd. Dit is verder geen probleem want de programma's die er door de leverancier op waren geïnstalleerd waren niet echt van belang.

Inmiddels heb ik alle basic programma's die ik nodig heb (Photoshop, iTunes, MSN, Office 2007 etc) weer op mijn 'schone' laptop geïnstalleerd. Wat ik me nu afvroeg;

Is het mogelijk om zelf weer zo'n "back-up punt" te maken net als mijn leverancier had gedaan, met de zojuist genoemde programma's geïnstalleerd etc. Op deze manier; mocht ik hem in de toekomst weer eens willen formateren, hoef ik naderhand niet al deze programma's wéér te installeren. Dan vraag ik er ook gelijk bij HOE ik dan in de toekomst mijn laptop moet formateren. Want ik wist gisteren niet meer hoe ik het de vorige keer had gedaan, dus heb het maar met de Recovery DVD gedaan. Met als gevolg dat ik ECHT helemaal opnieuw begon. En ik zoek dus een optie om mijn laptop te formateren zonder dat ik al de zojuist genoemde programma's hoef te installeren.

Wie mij kan helpen, alvast enorm bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Jack.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
je kunt een softwareprogramma kopen waarmee je een "Image" van je schijf kunt maken.
(b.v. Norton Ghost of Acronis True Image)
Er zijn er vast nog meer (ook gratis kijk ff hier) te vinden maar dit zijn zo ongeveer de bekendste.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Werk reeds jaren met Acronis True Image welke naar mijn smaak de meest simpele en meest betrouwbare is.
Makkelijk te bedienen, echter kost een licentie € 49,-
 
Dit zijn allemaal hele goede opties. Bedankt! Ik vroeg me echter af of zo'n "back up" aanmaken ook intern kan? Zonder programma's van buitenaf? Zoals ik al zei weet ik niet meer hoe ik precies in Vista m'n laptop heb gereset, maar volgens mij was dit verder zonder cd of dvd erbij. Net alsof er ergens op mijn harde schijf een back-up bestand zat waar ik naartoe kon gaan.

Het is mijn bedoeling om mijn computer in zijn huidige toestand, met alle tot-nu-toe geïnstalleerde programma's op te slaan. Zodat ik in de toekomst (wanneer ik ooit weer mijn laptop zou willen formateren) terug kan gaan naar deze toestand en weer 'opnieuw' zou kunnen beginnen met een schone lei.
 
Ja dat is wellicht via de recovery-partitie v.d. fabrikant gebeurd,dat kun je in je handleiding lezen.
Maar met eerder genoemde software kun je een disk-image maken met alle geïnstalleerde software erop e/o een schone installatie. Bij terugzetten v.d. image wordt alles exact zo teruggezet als toen je 'm maakte dus met je vertrouwde werkende software en alle instellingen die je evt. zelf hebt aangepast.
 
Laatst bewerkt:
In dat geval zul je toch bij bv. Acronis True Image uitkomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan