hoe maak je een netwerk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vraagie

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2006
Als je een netwerk wilt maken waar moet je dan op letten?
wij hebben iets van 60 computers die allemaal internet moeten hebben. (bedrijf)
is het verstandig om dan een willekeurige adsl verbinding te kiezen?

het is voor een (basis)school.
het komt waarschijnlijk weinig voor dat ze allemaal tegelijk op het internet zitten. ik denk max 40 computers tegelijk.

Laatst bewerkt:
60 computers?

Dan moet je toch wel gaan denken aan een goede server en een goede internetverbinding. Dan zal je zeker naar zakelijke abbonnementen moeten gaan kijken en je zal centrale administratie van je computersysteem moeten regelen (active directory), omdat je voor 60 computers op basis van werkgroepen niet echt efficient kan werken.

Als die 60 computers allemaal tegelijk op internet gaan, en moeten emailen, dan heb je een pittige bedrijfs-adsl nodig.
Wat erg interessant kan zijn is om dat te cobineren met digitale telefoon (voip).
Reclame: Mijn eigen provider Solcon biedt zoiets, maar er zijn er vele op de markt.

Gaan de pc's zo nu en dan op internet, tot een stuk of 10 tegelijk, en hetzelfde voor de email, dan is een stevige 8 Mb adsl verbinding voldoende.
Je moet met zo'n groot netwerk wel goed nadenken over de infra structuur: een apart hok (kantoortje, niet te klein) waar je routers, hubs, UPS (noodstroom) airco, backups, servers enzo in kunnen.
Apparatuur van degelijke / proffessionele kwaliteit.
Soms is het beter om dat deel te laten opzetten door deskundige bedrijven.
Kost een berg, maar dan heb je er het langste plezier van.

Wat voor verbinding je nodig zult hebben is mede afhankelijk van hoe belangrijk internet is/gaat worden voor het bedrijf. Moet het bijna altijd functioneren dan moet je idd gaan denken aan een zakelijke aansluiting, relatief duur maar wel met garanties.

Uit je vraag begrijp ik niet helemaal goed of er al een internnetwerk is of niet, zo niet dan zou dat ook aangelegd moeten worden en dat zou je dan beter kunnen laten doen en je ook door diegene laten informeren.

Wat je ook doet, ga idd niet bezuinigen op apparatuur, geef nu liever €1000 extra uit dan dat je later tegen allerlei dingen aanloopt die nog meer gaan kosten.

Het hangt er ook vanaf wat er moet gebeuren met die internet verbinding. Moet iedereen persé internet hebben? Of zijn er ook mensen die het totaal niet nodig hebben.

Een centrale server is sowieso een must, anders kan je de boel totaal niet netjes beheren. Is het de bedoeling dat gewone gebruikers niks kunnen installeren op hun pc? Of wil je alles gewoon zo houden als het nu is alleen iedereen moet internet hebben?

Graag wat meer duidelijkheid. :)

het komt waarschijnlijk weinig voor dat ze allemaal tegelijk op het internet zitten. ik denk max 40 computers tegelijk.

Heb je een plan voor wat je uiteindelijk wilt, of ga je gewoon maar beginnen met netwerken, op basis van een internetverbinding, zonder voorbereiding?

Het is allemaal leuk en 60 computers kan je heel veel mee doen, maar dat kan je niet zomaar neerplempen, aan elkaar hangen met een draadje, wat IP adressen uitdelen en klaar.

Wat wil je ermee doen:
- internet verbindingen beheren
- gezamenlijke opslag
- welke programma's moeten erop gaan draaien
- client/server model of terminal server
- wat gaat je server regelen
- wat ga je uitbesteden
- wie gaat wat beheren (leraren bijvoorbeeld)
- heb je al eens gedacht wat een netwerk van 60 PC's aan licenties kost
- hoe bestuurbaar moet het zijn
- moet het remote te beheren zijn
- enz
- enz.

mooi beknopt neergezet jippiejajee :-)

Ben bevooroordeeld, als mensen dit allemaal zelf gaan doen (ontwerp, bouwen) dan ben ik straks broodloos ;) (al focust die roze olifant zich op grotere bedrijven *bedenkt zich ineens dat het is overgenomen*) En hoeft niemand meer opleidingen te doen..

Los daarvan.
Waar je natuurlijk ook nog aan kunt denken, is een linux distrubtie gebruiken. Kan goedkoop zijn. Het is onduidelijk of er al een bestaand netwerk ligt.
een huistuinkeuken server is de www.clarkconnect.org . Is ook voor bedrijven beschikbaar trouwens. Zo zijn er wel meer leuke mogelijkheden.

@ Vraagie.
Jij geeft aan dat je weinig verstand hebt van computers in je profiel. Begin dan helemaal niet aan een netwerk. (als het alleen over de verbinding gaat okay...) Dat is hetzelfde als wanneer iemand die geen verstand heeft van auto's repareren, een spyker in elkaar mag zetten in Lelystad
Is er bij jou in de buurt niet een school met een ICT opleiding? Misschien leuk voor iemand of klasje zelfs (ligt aan niveau) om iets in de praktijk te brengen. Gesteund door een leraar die daar toch echt verstand van moet hebben ...:D

Laatst bewerkt:
Aangezien het om een basisschool is de keus voor internet iets om naar te informeren.

Voor zover ik weet bied KPN (via xs4all) nog altijd gratis internet aan voor scholen. Ook kan het zijn dat de gemeente waar de school staat dingen op dat gebied onderneemt. Informeer dus zowel eens bij de gemeente als bij KPN.

Voor de rest moet je idd niet aan een dergelijk klus beginnen als je er weinig verstand van hebt. Zoals hierboven vermeld misschien een leuk idee als stage of grote opdracht voor een MBO school in de buurt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan