Hoe maak je een pc zo , dat als de spanning weg valt ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoebedoelu?
Lees de vraag eens terug... je wilt dus dat de PC opstart als de spanning wegvalt?
Of bedoel je, wanneer de spanning weer terug is.......
In dat laatste geval..... opstarten zal nog wel lukken... [zet je bios op "wake up on lan" en het eerste pulsje van je modem zet het ding weer aan], maar HOE...?, want ik neem aan dat je ook nog eens bedoelt, wanneer de stroom plotseling uit gevallen is..... en daar zit het probleem..... als de stroom er zo vanaf knalt, kan de PC op de raarste manieren vast lopen, en daardoor soms helemaal niet meer willen opstarten........
Dus als je het idee had dat de PC dan ook weer vrolijk verder zou gaan waar hij gebleven was...... dat kun je vergeten..... of je koopt een UPS.... ben je van alle stroomstoring problemen af.....

opnieuw opstarten na stroom uitval

Hoi , wake up on lan , wist er het bestaan niet van , het gaat om een intel p4 socket 478 bord
zou deze optie in deze bios zitten?

Ik kan er in ieder geval iets mee , ik gebruik de pc als video bewaking , en deze wil ik zo nu en dan een tijd uitzetten en dan dmv een stroom tijdschakelaar weer aanzetten...

bedankt!

Je gaat hem dus netjes met de hand uitzetten... en dan met een tijdschakelaar weer aanzetten.... dat moet wel lukken..... als je de PC door die tijdschakelaar aan en uit laat zetten kun je het vergeten, ergo er is dan zelfs een reële kans dat je hem daarna dan weer netjes kunt gaan formatteren....... [of repareren]....

Je gaat hem dus netjes met de hand uitzetten... en dan met een tijdschakelaar weer aanzetten.... dat moet wel lukken..... als je de PC door die tijdschakelaar aan en uit laat zetten kun je het vergeten, ergo er is dan zelfs een reële kans dat je hem daarna dan weer netjes kunt gaan formatteren....... [of repareren]....

En toch ken ik een handige knutselaar die een kastje gebouwd heeft dat aangesloten wordt met een speciale connector op het keyboard.
Het kastje zit ook aan z'n telefoon lijn en daarmee kan hij de PC op afstand af laten sluiten.
Dit gebeurd met een aantal kleine relais die de toetscombinaties ctrl alt del bedienen en daarna Alt f en daarna U

Er zit ook een relais parallel over de aan en uitknop en is ook op afstand bedienbaar.

Ik zou het hem niet nadoen, maar het wel degelijk mogelijk om een PC aan en uit te zetten zonder dat je in de directe buurt bent.

Laatst bewerkt:
@Loonytune....

Zulke dingen kun je inderdaad maken, maaaaaaaaaaaaar: dan staat de spanning nog op de PC en is hij nog "aanspreekbaar".... maar als je hem, middels een tijdschakelaar, los koppelt van het lichtnet.... dan werken al die "Alt-U" enz trucs niet.... en ook geen relais dat over de aanuit knop staat..........

Ik zal hem eens bellen, maar daar heeft hij ongetwijfeld ook aan gedacht.
Op het eind het hoofdrelais die de spanning overal afgooit.

En als hij weer aanmoet komt er weer spanning op te staan doormiddel van een toetscombinatie met z'n telefoon.

Laatst bewerkt:
Misschien is de RTC Alarm Power On functie ook nog een optie voor je.
Hier beschreven.

@Frisian
Ook bij RTC moet de stekker van de PC in het stopcontact zitten.... en niet losgekoppeld zijn door een tijdschakelaar....... [de PC mag natuurlijk wel uit staan]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan