• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe maak je en database in EXCEL

Status
Niet open voor verdere reacties.

borstlap

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2012
hallo mensen

wie wil me helpen met het oprichten van en database te maken het mag ook en voorbeeld zijn
en hoe maak je zo iets ?

NIET

Excel is een spreadsheet programma en absoluut geen database programma.

Het is te ene male onmogelijk om in Excel een database, een tabel, een query of sleutels aan te maken, ook al denken mensen daar hier op het forum regelmatig anders over.

Kijk eens naar acces

Een eenvoudig adressenbestand kan wel in Excel, je moet dan denken aan naam, adres, woonplaats, enz. Voor een wat uitgebreidere database is Access inderdaad veel meer geschikt.
Hoe uitgebreid de database moet worden, mag borstlap zelf aangeven.
Misschien nog een overweging, ik heb het idee dat Excel voor veel mensen wat makkelijker is dan Access, en dat meer mensen over Excel dan over Access beschikken. Of dat van belang is mag borstlap zich ook afvragen

Kees

Excel is een spreadsheet programma en absoluut geen database programma.

Het is te ene male onmogelijk om in Excel een database, een tabel, een query of sleutels aan te maken, ook al denken mensen daar hier op het forum regelmatig anders over.

Hoewel ik het helemaal met je eens ben is het wel degelijk mogelijk om een Excel werkboek met een SQL query te bevragen, als ware het een database. Een simpel voorbeeld:

Code:
SELECT * into <Your Table Name> FROM  OPENROWSET('Microsoft.Jet.OLEDB.4.0',

'Excel 8.0;Database=<Excel File Path>',

'SELECT * FROM [<Excel Sheet Name>$]')

Het ligt dus aan de inrichting van je Excel document. Maar inderdaad, een Excel document is een rekenblad en geen database.

Laatst bewerkt:
Een andere optie buiten acces is filemaker, ook daarin zijn de mogelijkheden ongekend.

Ter aanvulling van Edmoor:

Bovendien bevat Excel het (minder bekende) onderdeel "MS Query" wat je als een soort mini-Access kan beschouwen: je kan relaties aanmaken, queries uitvoeren, enz..
Zie bijlagen.

Bijlagen

• MS Query.jpg
    MS Query.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 101
  • Joins.jpg
    Joins.jpg
    62 KB · Weergaven: 77
Als aanvulling op WHER, hier een korte tutorial:
http://exceluser.com/formulas/msquery-excel-relational-data.htm

Maar ik vraag me af of TS het wel zo strict bedoeld en niet gewoon een Excel bestand wil maken met een bepaalde opzet. De verwarring zit dan inderdaad in het feit dat Excel vaak als Database wordt aangemerkt, wat het in die zin dus niet is.

Laatst bewerkt:
@ edmoor,

Mijn aanvulling was inderdaad meer een reactie op post #2 dan een nuttige tip voor de TS.
MS Query lijkt mij niet het meest toegankelijke onderdeel van Excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan