Hoe maak je in Windows 10 x64 van (U)EFI USB herstelstation een bootable ISO bestand?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcp-mario

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2005
Berichten
131
Op een nieuwe HP Envy machine staat Windows 10 Home x64 geïnstalleerd.
Nadat ik eerst alle updates, stuurprogramma's voor de hardware, een antivirus programma en een anti malware programma heb geïnstalleerd, heb ik tot slot een kopie backup op de 'Windows 7 manier' gemaakt.
Hiervoor heb je een systeemherstel schijf nodig, of zoals in mijn geval, een USB herstelstation.
Nu wil ik dat USB medium voor iets anders gebruiken en moet ik de inhoud converteren naar een ISO bestand.
Hiervoor gebruik ik het ImgBurn programma, waar ik ook een Nederlandstalige handleiding voor heb geschreven, die staat 'hier'.
Om het ISO bestand opstartbaar te maken, moet je eerst in 'advanced' aangeven dat je een 'bootable dics' wilt met de locatie van de 'opstartbestanden'.
De enige locatie voor boot bestanden die ik kon vinden staat hier '.\EFI\Boot\bootx64.efi' in het USB herstelstation.
Is dat het boot bestand dat ik nodig heb om de ISO opstartbaar te maken voor het UEFI systeem?
 
Een ISO is een image van iets en is niet zelf opstartbaar, als de ISO op een DVD of USB stick gezet gaat worden dient de het originele bestand wel opstartbaar te zijn, via Imgburn aan te geven welk type het moet zijn, uefi/gpt, mbr of beide.
Met Rufus kun je hetzelfde doen voor een usb stick.

Maar waarom niet elke dag een incrementele back-up via de scheduler laten maken, heb je altijd een werkende Windows achter de hand.
https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html
 
Nu wil ik dat USB medium voor iets anders gebruiken en moet ik de inhoud converteren naar een ISO bestand.
Simpeler: Voor een paar euro heb je een nieuwe USB stick.
Das handiger dan al die energie in stoppen.
En dan heb je meteen een 2e, backup stick.
 
Laatst bewerkt:
Een ISO is een image van iets en is niet zelf opstartbaar, als de ISO op een DVD of USB stick gezet gaat worden dient de het originele bestand wel opstartbaar te zijn, via Imgburn aan te geven welk type het moet zijn, uefi/gpt, mbr of beide.
Met Rufus kun je hetzelfde doen voor een usb stick.

Maar waarom niet elke dag een incrementele back-up via de scheduler laten maken, heb je altijd een werkende Windows achter de hand.
https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html

Dag Lange Pier,
Klopt van de incrementele backup, vervelende is alleen dat ik niet heel veel ruimte ter beschikking heb.
Hij wilde alleen een kopie backup van het besturing systeem, om te voorkomen dat je uren kwijt bent aan het bijwerken van Windows 10 met o.a updates etc.
Daarnaast bewaart de persoon, die deze machine gaat gebruiken, alle data op een extern medium waarvan hij een aparte backup maakt.
Het herstelstation is niet meer dan de systeem herstelschijf, maar dan (om een ISO te maken) voor een USB medium en die moet idd opstartbaar zijn, want je hebt het alleen nodig om het systeem (vanaf USB) op te starten en vervolgens de kopie backup terug te zetten.
Dit ISO bestand heeft dus de locatie nodig waar de opstartbestanden staan, de enige locatie die ik kan vinden staat in de root van het herstelstation op '.\EFI\Boot\bootx64.efi'.
Mijn vraag is dan ook of dat het bestand is dat ik nodig heb om de ISO straks weer op USB media te zetten en met (U)EFI op te kunnen starten.
Zover ik weet is UEFI de vervanger van het bekende BIOS.
 
Laatst bewerkt:
Kan de werkwijze niet echt volgen en een back-up kan ook op een externe schijf, heb je geen ruimte op de schijf waar ook Windows op staat nodig wat sowieso niet aan te raden is, back-ups zet je altijd op een andere fysieke schijf.
Je hebt altijd ook een bootmedium nodig om de back-up terug te kunnen zetten maar die kun je via de back-up software aanmaken.

Zo maak je een herstelstation indien dat echt gewenst is, met bovenstaande ben je altijd up-to-date met een herstelstation niet.
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4026852/windows-create-a-recovery-drive

Met een UEFI systeem dien je ook het bootmedium UEFI te zijn die je op dient te starten met de boot menu key, bootvolgorde veranderen in de UEFI werkt niet daar er altijd wordt opgestart via de Windows Boot Manager die in de UEFI staat.
 
Kan de werkwijze niet echt volgen
Ik ook niet en dat om 3-4 euro uit te sparen.. En een USB stick extra is bepaald geen luxe.
 
Ik ook niet en dat om 3-4 euro uit te sparen.. En een USB stick extra is bepaald geen luxe.

Route99 bedankt voor je reactie.
Deze machine wordt slechts 1 of 2 keer per week niet op gezette tijden gebruikt en zoals ik bij Lange Pier ook al aangaf, bewaart deze persoon zelf de belangrijke data op externe USB media.
Het is een typische gebruiker die 0 besef heeft van technieken zoals backup en op de systeem schijf verandert er eigenlijk nauwelijks iets, om die reden kies ik voor een kopie backup.
De backup die ik met Windows 10 heb gemaakt, staat op een externe schijf en Windows 10 Home biedt als alternatief voor een systeem herstelschijf alleen het herstelstation om een USB systeem herstelschijf te kunnen maken.
Een systeem herstelschijf heb je nodig om op te kunnen starten en vervolgens de kopie backup terug te kunnen plaatsen.
Om van het herstel station (systeem herstelschijf) een ISO te maken gebruik ik het programma ImgBurn.
In het herstel station zag ik pas dat dit nieuwe systeem alleen EFI gebruikt.
Ik ben (nog) niet erg bekend met EFI, maar ik verwacht dat de systeem herstelschijf ook van UEFI moet opstarten, dus verwacht ik opstartbestanden nodig te hebben om de ISO met UEFI opstartbaar te maken.
Daar gaat dan ook mijn vraag over.
 
Tja, als je eenmaal een idee in je hoofd hebt ben je daar moeilijk van af te brengen, heb je het weer over een bootable iso, dat bestaat niet en tevens een link naar Microsoft hoe je een herstelstation maakt gegeven.
Aan een ISO heb je niets als die niet op een USB uitgepakt is.
 
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, mijn vraag gaat over het boot bestand voor UEFI, dat ik nodig heb om een ISO bestand opstartbaar te maken als het op USB media is uitgepakt m.b.v bijvoorbeeld Rufus.
Het is irrelevant wat er verder in die ISO zit, misschien heb ik daar wel teveel gegevens toegevoegd, relevant is wel dat met de verkeerde opstartbestanden de computer niet kan opstarten vanaf deze USB media.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bootbestanden voor EFI wordt ik Rufus aangemaakt als je daarvoor kiest en in de image/ISO dienen de bootbestanden voor Windows te zitten.
Maak een installatie USB stick, kun je alles mee doen wat je wilt, ook een image terugzetten.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Waarom het allemaal zo moeilijk moet ontgaat mij, laat gewoon regelmatig een back-up maken op een externe schijf als je het niet via de scheduler wilt laten doen en geen incrementele.
 
Bij dit antwoord krijg ik het idee dat ik misschien toch niet helemaal duidelijk was. Met Rufus kan ik alleen een ISO image op USB of CD/DVD zetten(uitpakken/branden), meer niet. Zonder boot image bestand in de ISO image zal je met dat medium geen systeem kunnen opstarten. Met ImgBurn heb ik wel de mogelijkheid om van een content op CD/DVD/USB medium een ISO image te maken, maar hiervoor moet ik dan ook het boot image bestand instellen. En in mijn geval denk ik dat ik met EFI een ander boot image bestand nodig heb als ik straks dat uitgepakte iso image op DVD/USB media wil gebruiken om een UEFI systeem op te kunnen starten. Daarover gaat ook mijn vraag. Met Windows 10 gebruik ik overigens de herstelpunten in geval van problemen en ook de bestandsgeschiedenis, dat is op zich al een vorm van een backup. Elke maand maak ik dan een kopie backup. Het herstel station (systeem herstelschijf) hoef ik maar 1 keer per jaar te vernieuwen. Maar ik begrijp je punt m.b.t backup.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wellicht mis ik hier iets maar ik zie het zo:
Je maakt die ISO met IMGBurn.
Vervolgens start je Rufus en stel de juiste parameters ( 1 - 4 ) in..
Dus: bij 1 de ISO die je met IMGBurn hebt gemaakt
bij 2 GPT , bij 3 zoals op het plaatje en 4 NTFS.
Dan heb je toch wat je wilt..?
IMGBurn de ISO met Win bootbestanden en Rufus voegt de noodzakelijke EFI bestanden toe...
 

Bijlagen

  • rufus.png
    rufus.png
    244,1 KB · Weergaven: 49
Wellicht mis ik hier iets maar ik zie het zo:
Je maakt die ISO met IMGBurn.
Vervolgens start je Rufus en stel de juiste parameters ( 1 - 4 ) in..
Dus: bij 1 de ISO die je met IMGBurn hebt gemaakt
bij 2 GPT , bij 3 zoals op het plaatje en 4 NTFS.
Dan heb je toch wat je wilt..?
IMGBurn de ISO met Win bootbestanden en Rufus voegt de noodzakelijke EFI bestanden toe...

Je mist inderdaad iets ...
Vanaf een (DVD/USB) medium waarop een ISO image is uitgepakt zonder boot image bestand, kan een computer niet opstarten.
Dat geldt ook voor het (EFI) herstel station op USB media, want wat ik wil doen is alle bestanden in een ISO bestand proppen, maar nu met het EFI boot image bestand.
Als ik het boot image bestand niet zou toevoegen aan het ISO bestand (in ImgBurn), dan zal een computer niet vanaf dat medium (waarop die ISO is uitgepakt) kunnen opstarten.
 
Je mist inderdaad iets ...
Vanaf een (DVD/USB) medium waarop een ISO image is uitgepakt zonder boot image bestand, kan een computer niet opstarten.
Dat geldt ook voor het (EFI) herstel station op USB media, want wat ik wil doen is alle bestanden in een ISO bestand proppen, maar nu met het EFI boot image bestand.
Als ik het boot image bestand niet zou toevoegen aan het ISO bestand (in ImgBurn), dan zal een computer niet vanaf dat medium (waarop die ISO is uitgepakt) kunnen opstarten.

Het boot image bestand wordt uit het image gehaald, net als ik bij ImgBurn zou doen, het maakt daarom niet uit of ik dit nu in Rufus zou doen of in ImgBurn. De vraag was/is dan ook welk boot image bestand ik moet gebruiken en waar ik dat kan vinden.
 
Vanaf een (DVD/USB) medium waarop een ISO image is uitgepakt zonder boot image bestand, kan een computer niet opstarten.
Dat geldt ook voor het (EFI) herstel station op USB media, want wat ik wil doen is alle bestanden in een ISO bestand proppen, maar nu met het EFI boot image bestand.
Als ik het boot image bestand niet zou toevoegen aan het ISO bestand (in ImgBurn), dan zal een computer niet vanaf dat medium (waarop die ISO is uitgepakt) kunnen opstarten.

Totale onzin! De hele gedachtegang klopt van geen kant. Stop hiermee, want de kans dat je ooit een systeemkopie kunt herstellen is nul. De werkwijze is: maak een systeemkopie met een back-upprogramma zoals Aomei of EaseUS Todo backup (freeware) of als dat binnen Windows kan (zou ik niet doen) en maak dan een bootable medium (schijf of USB-stick). Daar staan dan alle bestanden die nodig zijn om op te starten vanaf dat medium. Wel de bootvolgorde in de BIOS aanpassen. De rest is allemaal flauwekul. En zoals geschreven die USB-sticks zijn vrij goedkoop.
 
Dat was al een paar keer geoppert maar wat je in je kop hebt.....

Je kunt bij een uefi systeem niet de bootvolgorde in de uefi aanpassen, er wordt altijd opgestart via de Windows Boot Manager, soms is er een uitzondering om in de uefi aan te geven om van een ander bootmedium op te starten.
Gewoon met de juiste key het bootmenu oproepen werkt prima, bootmedium dient wel uefi geschikt te zijn.
 
Jullie hadden gelijk en ik heb zodoende al een passende oplossing gevonden, al heeft het enige tijd geduurd omdat ik ook met andere zaken bezig was.
Microsoft reserveert standaard een bepaalde ruimte voor het maken van een herstelstation, in mijn geval is dan een stick van 32GB voldoende.
Ik kon alle bestanden van het grote USB medium gewoon kopiëren naar het kleinere USB medium, daarmee is de rest overbodig geworden.
Bedankt voor jullie moeite :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan