Hoe maak je je computer volledig leeg ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jelien

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2014
Hallo ,
Ik heb een desktop met besturingsprogramma windows XP. Graag had ik mijn computer leeggehaald. Maar hij start helemaal niet meer op. Kan iemand me helpen?
Heb al dinges gelezen over BIOS resetten. Maar weet niet goed wat BIOS is.
Kan iemand me helpen ?

Groetjes Jelien
0

Welkom op helpmij.nl :thumb:
Met de term "Maar hij start helemaal niet meer op" kunnen we weinig mee, is het de computer zelf die niet meer start of is het windows die niet meer start.
Kan je uberhaubt wel in je bios komen?
Kortom, zou graag meer duidelijke informatie willen hebben.

Leeggehaald?

Ga je er dan een ander besturingssysteem op zetten of opnieuw XP?
En waar beschik je dan over? Heb je een installatiedvd of wil je een image ( mogelijk op een aparte partitie aanwezig) terugzetten.

Kortom opnieuw installeren, wat, hoe en waarom?

Haal de harddisk uit de PC en plaats deze in een behuizing voor een externe harddisk.

Nu kun je de harde schijf middels de USB stekker aansluiten op een andere PC en kan je de harde schijf geheel leeg maken.

Je hebt een pc met Xp. Deze wil je leegmaken omdat...........
1. je een ander besturingssysteem wilt
2. de pc wilt verkopen

De pc met XP start nu niet op omdat.....
1. de pc niet goed meer is
2. je hebt iets gedaan maar je weet niet meer wat

Oplossingen:
1. meer info vertellen wat nu precies het probleem is of wat je wilt
2. 5. In de bios kom je met een of met de deleteknop of met de esc. Dat ligt dus aan je moederbord.
3. 4. Gaat het erom dat je pc met XP niet aangaat, dan de hardware testen die in je pc zit
4. Met de cd van GParted kan je de pc formatteren
5. Met een live cd/dvd van Ubuntu of Linux Mint kan je opstarten en deze installeren of de pc formatteren

@ gast0158: formatteren kan ook met de Gparted cd of zelfs met een cd/dvd van Linux

Laatst bewerkt:
Ik wil mijn computer opnieuw kunnen gebruiken. Want hij is super traag en soms start hij maar op tot aan de bios. Daarom zou ik hem is willen leegmaken... De laatste keer starte de computer wel op maar kon hij geen verbinding maken met de monitor.

Lijkt mij meer een hardwareprobleem. Hoe oud is de pc? Bedenk dat een harde schijf gemiddeld +/- 5 jaar meegaat. Heb je al eens binnenin je pc gekeken? Al eens grondig schoongemaakt? Ventilators, koelblok en overige componenten?

5 jaar???
Nou, dat is wel een beetje kort hoor. Ik doe hier veel langer met HD's. En ik denk met mij meerdere.

Voor de TS: zit er een recovery partitie op die alles naar fabrieksinstellingen brengt? En heb je een Windows cd die je dan weer kan gebruiken om opnieuw te installeren?

@femke98
Er staat ook "gemiddeld" dat hij zeker mee zou moeten gaan.. Bij mijn zus heb ik een schijf moeten verwisselen bij 3 jaar oud. Zelf doe ik ook langer met mijn schijven maar gezien TS XP heeft draaien ga ik er vanuit dat z'n schijf evenredig oud is, dus ouder dan 5 jaar.
Je kan pech hebben met een schijf maar er zijn ook mensen die de pc 24u p.d. laten draaien, is een beetje afhankelijk v.h. gebruik ook. :P

Laatst bewerkt:
Geen verbinding met de monitor zou een hardware probleem moeten zijn. Controleer als eerste al je kabels eens.
Anders probeer eens een andere monitor.

Als je beeld hebt:
Je wilt je PC leeg hebben. Als je je pc helemaal leeg wilt hebben, gaat windows er dus sowieso ook vanaf en heb je een windows installatiecd nodig. Als je deze erin doet en tijdens het opstarten van de pc op F12 drukt, kun je ervoor kiezen om de cd te starten. Als je dit doet moet je de instructies volgen en windows opnieuw installeren. Tijdens de procedure krijg je een overzicht van alle partities en heb je ook de mogelijkheid om de partities te formatteren. Zo maak je je PC dus helemaal leeg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan