Hoe maak je W7 op SSD als drive C om mee op te starten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chocka

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2004
Berichten
151
Even wat duidelijkheid. Ik heb hier al lang geen vragen meer gesteld en kon niet inloggen, en heb dus een bericht aan de administrator gestuurd. Zodat ik hier zolang even een vraag post onder een fake ID. Mijn excuses.

Mocht de vraag hier onjuist, dan is mij dat niet vervelend bedoeld.

Als er gegevens ontbreken die mij mogelijk verder kunnen helpen, hoor ik dat graag van u.

Ik heb een "oude" P4 PC, waarop ik van het weekend op een SSD, windows 7 heb geïnstalleerd. In mijn PC heb ik een harde schijf waarop XP Pro stond en nu dus Windows 7 op een SSD. Tijdens het opstarten krijg ik de keuze om tussen beide OS te kiezen. Nu ben ik zover gevorderd met W7, dat ik de genoemde SSD wil laten opereren als zo geheten C-schijf, in plaats van de oude schijf waarop XP Pro staat. Vooralsnog wordt de SSD herkend als K-schijf.

Nu was ik al bezig via de Bios om dit zo te laten verlopen, maar u raadt het al, dat werkte niet.

Dus mijn vraag luidt: Wat moet ik doen om de SSD die nu als partitie K-schijf in windows benoemd wordt, op te laten starten als C-schijf, waarbij de koppeling naar de "oude" C-schijf waarop XP pro staat, komt te vervallen. Deze laatste blijft wel aanwezig wegens het nodige nog over te zetten bestanden. En opgeslagen instellingen van nog te installeren software.

Uw hulp is welkom, bij voorbaat dank.
 
dat zal een heel gedoe zijn aangezien al je bestanden en ook je bootloaden e.d. verwijzen naar de k: schijf. het makkelijkst en netste zou zijn om je kabels van de 2 harde schijven te verwisselen, en de w7 opnieuw te installeren
 
Ik begrijp het niet helemaal? Je zegt kabels verwisselen. Beide zijn aangesloten als sata. Wat veranderd er als ik die twee sata kabels omwissel?
 
op dit moment niet zoveel, maar je mobo herkent je ssd dan als main schijf en de andere als secundaire. pas in het opnieuw installeren van windows zal gebeuren wat jij wilt (dus het omwisselen van de schijfletters). ik raad je toch wel aan om het op deze manier te doen omdat dit simpelweg het netst is en als je willekeurig schijfletters gaat veranderen zal je ongetwijfeld foutmeldingen/bsod's tegenkomen.

oftewel gewoon een schone installatie van windows werkt t beste, en het omwisselen van de kabels is puur iets wat ik persoonlijk zou doen zodat je pc in de bios je ssd als main schijf herkent (je kan dan in je bios dan ook de schijfmodus op ACHI zetten, wat nog een lichte snelheidwinst kan opleveren), als je dit niet doet is het ook geen ramp, maar ik vind dit wel altijd een stuk netter als je in je bios komt en je C: schijf is daar gewoon aangegeven als je primaire schijf.
 
Jammer, maar helaas dan opnieuw te moeten beginnen. Bedankt voor je uitleg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan