• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe moet de renteberekening zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Zie voorbeeld.
In kolom H staan de werkelijk uitgekeerde bedragen en zijn niet in overeenstemming met kolom F.

Begrijpt iemand hoe dit in elkaar zit en hoe krijg ik deze bedragen wel gelijk.

5.3 Hoe berekenen wij de rente?
• Wij berekenen de rente per dag.
• We storten de rente op uw RenteVast Rekening. Dat doen we elke maand. We storten de rente van een
maand op de 2e dag van de volgende maand.

Bekijk bijlage Test rente op rente.xlsx

Nou, wat Verkerk schreef klopt wel. 370 in de formule en de uitkomsten kloppen. Maart (begin) is dan 8 dagen en (eind 1933) 20 dagen. De prognose is 12095,25 en einduitkomst is dan 12095,18. Maar goed, het gaat om de tussentijdse cijfers. Die van Albert nog nakijken.

edit: Echo, Echo.. nagenoeg zelfde antwoord als AD1957 :)

Je gebruikt niet de juiste formules. je kunt niet 3% door 365 delen

zie o.a. deze site die uitlegt hoe je rentes van jaar terugrekent naar maand of dag.
https://financieel.infonu.nl/diversen/114844-berekenen-van-dag-en-maandrente-hoe-doe-je-dat.html

met de volgende formule kom ik op de uitbetaalde bedragen of heel dicht in de buurt,

=C8*((1+$C$2/100)^(1/365)-1)*E9

C8 staat 9000 (net als G8)
E9 is aantal dagen

banken rekenen NOOIT mwet 370 dagen.
Wel wordt soms 360 dagen gebruikt omdat je dan 12 gelijke perioden hebt, maar dat gebeurd meestal in zakelijke kredieten en soms in hypotheken. omdat de renteberekening dan inzichtelijker wordt.

Wat hier vermoedelijk de verschillen veroorzaakt is dat ofwel de dag van opname of de dag van storten niet als rentedag gerekend, dat soort details kunnen wat verschil opleveren.
tot slot is het mogelijk dat ze voor volle maanden de maandrente gebruiken ipv de dagrente wat ook weer een paar cent kan schelen.
En er zal ook een stukje afronding spelen. omdat de bank maandelijks in hele centen stort en in de excel wordt doorgerekend met onafgeronde bedragen. dan loopt het snel op van 1 naar paar cent.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Klopt Senso, ik had hem weer weggehaald omdat ik fout maakte met de dagen.

Klopt Senso, ik had hem weer weggehaald omdat ik fout maakte met de dagen.

Wat maakt dat uit? Jouw cijfers kloppen exact en daar gaat het mij om. 1, 2 of drie cent verschil heb ik niets aan, ook al is dat niet volgens de officiële werkwijze.

Bedankt voor alle hulp.:thumb: Ik gebruik 370 in de formule want dan kloppen de cijfers. Ik begrijp niet dat banken niet gratis een template ter beschikking stellen. Schande! Heb ik al eerder gezegd.

Laatst bewerkt:
Het heeft volgens mij ook te maken met een niet vol jaar, maar dat weet ik ook niet zeker.
Dus dan reken je niet met 365.
Terwijl banken ook vaak 30 dagen per maand aanhouden, schijnt een hele oude rekenmethode te zijn.
Maar zal per bank weer verschillend zijn, ligt er maar aan hoe ze het meeste overhouden.

Groetjes Johan

Ik had en stomme fout in mijn eerdere oplossing door te vermenigvuldigen met E9 ontstonden de afrondingsverschillen. (mijn oud collega's gaan me heel hard uitlachen als ze dit lezen)
E9 hoort in de machtsverheffing (^)

=$C8*((1+$C$2/100)^($E9/365)-1)

Alle bedragen komen nu ook uit, alleen de eerste mist een cent.
ik denk dat er nog wel een addertje onder het gras zit met de rentebetaling op de 2e dag waardoor niet het hele saldo een volle maandrente dragend. Het rentebedrag is dat pas vana de 2e van de maand.
Dat betekent dat je 1 a 2x per jaar in excel er een cent naast zit, alleen als je de afrondmethoden van de bank kent kun je daar rekening meehouden.

ook bij 370 dagen ga je hier tegenaan lopen. Dat gaat in deze reeks toevallig 5x goed. omdat de verschillen heel klein zijn. Maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Bijlagen

Weer mooi gemaakt Roel, compliment.

Groet
Johan

Voor de renteberekening is slechts het verschil tussen de inlegdatum en de einddatum van een maand interessant.
1 simpele formule in kolom A (dank aan Rjongman)
1 nog simpeler formule in kolom C
Hulpkolommen noch verwijzingen in formules noodzakelijk.
In kolom H kun je met de uitgekeerde rente checken of die overeenkomt met de berekening.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan