hoe moet ik batterij verwisselen cmos 486 computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

dougie

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2000
Ik moet de batterij verwisselen van het CMOS, maar als ik de computer openmaak , waar zit die batterij, het gaat om een oude 486 computer, en kan je die batterij er zomaar uithalen of gaat alles dan verkeerd.

Wat ik hierover weet is dat deze zich op moederbord bevindt. Als deze enkele tijd verwijder is geweest, dan zullen waarschijlijk de instellingen gereset zijn, en moet je e.e.a. opnieuw instellen in BIOS.

de computer start op en dan komt er een zwart wit scherm met wat systeminfo en de melding dat de battery vervangen moet worden

Als je de batterij gaat verwisselen, zorg er dan voor dat de pc uitstaat, van het elec.net af is, en dat je jezelf statisch ontladen hebt.
Schrijf evt. van te voren de huidge BIOS instellingen op, zodat je deze later weer terug kunt instellen zoals ooit bedoeld. suc6

Geplaatst door dougie
waar staan die bios instellingen ?
Bij opstarten druk je de daarvoor bestemde toets in, vaak 'del' of F1 o.i.d. Let er wel op: als je in bios zit, sluit dan de pc nooit zomaar af! Kies voor de optie: 'exit without saving'.
(ps waarom plaats je deze vraag trouwens onder 95/98, en niet onder 'hardware diversen', of überhaupt onder 'diversen'?)

Het batterijtje ziet eruit als een ouderwets kwartje en in de BIOS kom je door op del of F1 te drukken tijdens het opstarten.

bedankt

de vraag staat hier verkeerd maar maar waar is de rubriek 486 oldschool

Staat er een model of type nummer op het moederbord?
N.b. de batterij kan ook een andere vorm hebben en soms zitten ze zelfs vast gesoldeerd dus 'even' vervangen kan dan nog al lastig worden.

Plek... Hardware/Mainboard lijkt me... de juiste plek voor zo'n vraag.

Laatst bewerkt:
deze nrs staan erop
45851094-001
en
UT486VIO
348CN2H19008

ik kan geen battery vinden op het moederbord
er zit een zwart stekkertje op het moederbord geplugd en daar staat bij battery conn
daar zitten 2 draden aan rood en zwart en die lopen naar een klein rechthoekig plastic kastje is dat soms iets?

Als het verder nergens mee verbonden is, waarschijnlijk wel.
N.b. het kan heel goed zijn dat er geen batterij op het moederbord zit maar los, kwam in die tijd wel vaker voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan