Hoe moet ik beginnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Twanno5483

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2009
Hallo allemaal.

Ik wil eens proberen om zelf een website te maken, maar ik heb geen idee hoe ik het beste kan beginnen. Ik heb namelijk WYSIWYG geprobeert. De sites vind ik te simpel. Dingen zoals contactform of een login is hiermee niet echt te maken.
Dreamweaver MX heb ik geprobeert. Dat is me te ingewikkeld. Kan goed zijn omdat ik helemaal niet weet waar ik moet beginnen.
Nu ben ik aan het stoeien met Web Studio 5.0. wat me tot nu toe is gelukt ben ik best tevreden over, maar een contactformulier programmeren krijg ik niet echt voor elkaar. Ik draai zelf mijn eigen webserver. IIS7 met PHP 5. Hoe kan ik dit aanpakken.

Alvast bedankt

Hallo Twanno,

Ik zou Microsoft Frontpage is uitproberen, is een makkelijk programma en je kunt tijdens het typen ook meteen meelezen in de broncode zodat je ook nog wat meepikt van de codetaal.

Frontpage zat bij Microsoft Office, maar sinds versie 2007 zijn ze ermee gestopt, misschien dat je nog een oude versie hebt liggen.

Groeten,

Raymond

Hola-die-ola! :confused:
FrontPage moet je echt niet aan gaan beginnen, want die was al slecht, en heeft intussen volledig afgedaan.
Zelfs de maker Microsoft raadt het af, en dat wil wat zeggen! :D

De Web Studio 5.0 lijkt me niet echt te vertrouwen, want hun homepage (die volgens de broncode met Web Studio 5.0 zelf gemaakt is) heeft volgens de html-validator ...245 fouten.

Ik zou eens een poging wagen met KompoZer: (gratis) hier te downloaden. Die levert tenminste goede code, als je zelf niet al te rare dingen uitspookt.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Frontpage zou ik idd ook niet gebruiken.
heel veel dubbele tags in je source.

Ik heb mijn eerst login en contact gemaakt in notepadd++ :rolleyes:

Als je echt wil leren om een website te maken raad ik je aan om een editor te nemen die je al je code zelf laat schrijven, dan leer je het echt. Notepad++ zoals hierboven aangegeven is daar een hele goede voor.

Alle editors die de code voor je maken hebben hun beperkingen en uiteindelijk leer je daar niks van.

Alle editors die de code voor je maken hebben hun beperkingen en uiteindelijk leer je daar niks van.
Tja, daar zit iets in. Maar zelf ben ik ooit begonnen met ... (niet :D) FrontPage, en daar heb ik héél veel van geleerd: hoe het niet moet! Dwz. er achter komen dat dingen fout gaan, verwoed internet afstruinen om achter de juiste codes te komen, en dan met de hand FP corrigeren. - Een harde leerschool, dat wel.

Nu doe ik het ook met Notepad++ (gratis hier te bekomen).
Als er nu iets fout gaat, weet ik 100% zeker dat ik dat zelf gedaan heb. ;)

Maar misschien is KompoZer een aardige tussenstap, als je alle kennis van coderen (html, css, javascript) nog moet veroveren.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hmm, ik heb het ook geleerd met frontpage ja, wel heel veel fouten gemaakt ook, maar toch van je fouten moet je leren. Maar oke, jullie hebben wel gelijk inderdaad.

Excuses,

Rymond

Ok nu besluit ik te programmeren met Notepad++. Hoe ga ik hiermee beginnen? Kan ik dan ook een mooie uiterlijk maken e.d.? Waar moet ik op letten. Wat programmeer ik hiermee? HTML, JAVA, CSS, ASP, PHP?

Met Notepad++ kun je het zo mooi en uitgebreid maken als je zelf wilt. Hij ondersteunt code geschreven in html, css, javascript, php, en vast nog wel meer dingen.

Zolang je een webserver actief hebt lokaal kun je alle kanten op.

... Notepad++ ... Kan ik dan ook een mooie uiterlijk maken e.d.?
Zeker: dat hangt af van je bedrevenheid om (met html en vooral css) de mooie opmaak in code om te zetten (en uiteraard van mooie plaatjes e.d.).

Waar moet ik op letten?
Oei! Heel veel... en daar valt van hier uit geen overzicht van te geven. Bijvoorbeeld:
  • er moet een goed DOCtype boven staan: bij voorkeur de "strict" variant,
  • je moet de regels van de html-specificatie volgen, en dan zal de html-validator geen fouten laten zien,
  • je moet de regels van de css-specificatie volgen, en dan zal de css-validator geen fouten laten zien,
  • je moet er achter komen welke kuren browsers hebben die niet de html- en/of css-standaarden volgen, en daar passende correcties voor kunnen toevoegen zonder dat de html/css ongeldig wordt,
  • en op detail-niveau zijn er zeker nog zo'n paar honderd dingen waar je op moet letten.
Dit is dus nog maar het topje van de ijsberg (zie de links in m'n handtekening hieronder).
Voor zover je de basisbeginselen nog niet beheerst, zal je je die ook eigen moeten maken.
Zo kan je wel even voort, denk ik. :)

Wat programmeer ik hiermee? HTML, JAVA, CSS, ASP, PHP?
Met Notepad++ (of gewoon: Kladblok) kan je in principe al deze programmeertalen voor een website gebruiken: als het de goede coderingen maar zijn. Al deze programmeertalen werken namelijk met gewone "platte tekst". Een HTML-bestand maak je door de goede HTML-codes te gebruiken, een CSS-bestand maak je door de goede CSS-codes te gebruiken, enz. *)
  • Met HTML en CSS leg je de basis voor een website.
  • Met JAVASCRIPT (niet hetzelfde als "JAVA", dat is een andere programmeertaal) kan je "client-side" (in de browser van de bezoeker) bepaalde functies laten uitvoeren (als je ergens op klikt, enz.).
  • Met ASP en PHP kan je "server-side" (op de server van je website) bepaalde dingen laten plaatsvinden, bv. checken van een wachtwoord of aanroepen van een database met gegevens. Zonder uitgebreide kennis van PHP kan je heel eenvoudig zogenaamde "PHP-includes" op de server laten uitvoeren om zich op elke pagina herhalende codes (bv. van het menu) er via één bestandje in te zetten. Wijziging van het menu? Dan 1 bestandje aanpassen en klaar (i.p.v. alle tig pagina's te moeten aanpassen). Zie hiervoor: deze pagina, of deze tutorial.
Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) Voorbeeld (beetje gecompliceerd, maar dan kan het ook): in deze homepage zit deze HTML-code, deze CSS-code voor de schermweergave, en deze JAVASCRIPT-code (vooral voor het instellen van de lettergrootte). Met wat PHP-code (maar die kan je niet zien in het eindresultaat van de pagina) zitten er een aantal op elke pagina terugkerende code-fragmenten in, bijvoorbeeld het menu-linkerkolom fragment (de opmaak komt in orde op het moment van samenvoegen).

[edit]Ah, kruispost met Frats :)[/edit]

Laatst bewerkt:
kompoZer dowloaden

als ik kompoZer download, krijg ik alleen een map met documenten. wat nu? HELP MY PLEASEEEEEEEEE :rolleyes:

Ah, ik geloof dat ik 'm begrijp.
Er is een site www.kompozer.nl, met daarin een menu-item "Download KompoZer". Maar dat is niet de echte site van KompoZer!
  • De download van kompozer.nl is een instinker. Die geeft (ingepakt!) een zip-bestand van ca. 90MB, en bestaat uit allerlei zaken van de cursus KompoZer die op die site wordt gepromoot. Er zit ook het programma KompoZer in, in één van de submappen.
De echte site van KompoZer is deze: www.kompozer.net.
  • Daar kan je het programma rechtstreeks downloaden (altijd de laatste versie), en dat is maar 7,7MB.
  • Als je de zip-versie neemt, open je die na downloaden, en dan zie je er als enige een map "KompoZer 0.7.10" in staan. De map sleep je naar een mooi plekje op je computer, dan wordt die map via het zipje automatisch gevuld met bestanden en submappen. Als de zip klaar is met uitpakken, ga je naar die map, en dubbelklik je op het bestand "kompozer.exe".
Als het goed is, kan je dan aan de slag! :)

Succes!
CSShunter

Goed dat je dat opmerkt csshunter want ik downloadde KompoZer ook en kreeg ook zo'n map.
[Edit] Helaas klopt het volgens mij niet: bij KompoZer.net had ik het ook gedwonload en ik krijg nu weer hetzelfde.
[Tweede Edit] Onee, het is toch wel goed: maar KompoZer was degene die net op NVU lijkt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan