• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe moet ik brondata aanpassen bij draaiboek?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen2000

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2007
Hallo,

Ik heb enkele draaiboeken (Pivot Tables) in Excel 2000 die hun data uit een Excel bestandje halen dat op een webpagina staat. Nu is het .xls bestand met brondata verhuisd naar een folder op het netwerk. Het .xls bestand wordt zeg maar 'opgehaald' en in een werkblad gekopieerd. Het probleem is dat als ik iets aanpas in het werkblad vd brondata het draaiboek vervolgens gaat neuzelen dat er iets niet klopt.

Dus, hoe kan ik vanuit het draaiboek 'opnieuw' aangeven waar de informatie staat waarmee hij moet rekenen. In de opmaak van de brondata is niets veranderd, alleen de lokatie van het Excel bestand van een webpagina (WebQuery) is veranderd naar een netwerkpad. Thanks!

Uit je vraag kan ik jammergenoeg niet eenduidig halen waar het foutloopt, vandaar een generieke oplossing.

Nu werk je met een wequery om je data op te halen. Aangezien je nu naar een bestand op een server verwijst, kan je met MS-query nieuwe gegevens inladen. Maar zo'n verbinding dient eerst opgezet te worden. Vervolgens baseer je op die gegevens je draaitabellen (draaiboeken zijn nog iets anders hoor, hebben niks met Excel te maken ;) )

Als het wijzigingen van je brongegevens voor de draaitabel zodanig dat deze verwijzen naar de "nieuwe" data niet lukt, kan het zijn dat je je draaitabel (eenmalig) opnieuw moet definiëren op basis van die nieuwe gegevens.

Als het wijzigingen van je brongegevens voor de draaitabel zodanig dat deze verwijzen naar de "nieuwe" data niet lukt, kan het zijn dat je je draaitabel (eenmalig) opnieuw moet definiëren op basis van die nieuwe gegevens.

Oja, dat heet 'draaitabel' Pivot table dus...;-)

Ik wil voorkomen dat ik de draaitabel opnieuw moet maken, is nogal vrij complex verhaal...Ik heb nog niet geprobeerd om de draaitabel naar de nieuwe brongegevens te laten verwijzen, want ik heb gezocht maar heb geen idee hoe ik dit doe...!?

Welke Excecl versie heb je?

Excuses, ik heb 2003 (SP2) en niet zoals ik schreef de versie 2000.

Ik heb dus 2 sheets/werkbladen.

Blad 1 heeft de data.
Blad 2 heeft de draaitabellen.

Blad 2 blijft ongewijzigd, maar van blad 1 wil ik 'link' naar de brondata aanpassen die in het blad wordt gekopieerd, als ik dit doe moet ik dus in blad 2 opnieuw de 'range' definieren van Blad1 zodat de draaitabellen in Blad2 de data vinden en geen idee hoe en waar ik dat verander... :(

Laatst bewerkt:
Ik heb wel een NL versie van Excel 2003, dus evt. zal je moeten vertalen: Als je je draaitabel selecteert krijg je ook die toolbar. Het eerste element daarvan is: draaitabel met een pijltje achter.Als je daar op klikt krijg je een uitklapmenu, waarvan wizard draaitabellen een optie is. Klik hierop, je zit dan terug in de wizard van de draaitabel, nl. in stap 3/3. Klik vorige, nu zit je in stap 2/3 van de wizard, en kan je je data opnieuw selecteren.

Doe wijzigingen eerst op een copie, want als er kolomkoppen veranderen zal Excel je draaitabel resetten. Ik zou ook eerst de de data in een nieuwe sheet zetten (bv. via ms-query), maw de oude niet overschrijven, en dan de linken (zoals hierboven) wijzigen naar de nieuwe sheet.
Best werk je misschien ook met een dynmaische bereiknaam zodat je volgende wijzigingen niet binnen de draaitabel moet doen. Meer info hierover op:
http://www.contextures.com/xlPivot01.html - Use a Dynamic Data Source.

Kom je er nog niet uit horen we het wel. Maar onthou, eerst testen op een kopie want anders is de kans reëel dat je de (complexe) definitie van de draaitabel opnieuw zal moeten doen.

Thanks, Finch! Volgens mij is het gelukt. Ik heb nu een 'automated update' kunnen maken naar een 'network share' ipv via een URL en tevens mijn bestaande draaitabellen en macro's kunnen gebruiken. Heb nu wat snelle testjes gedaan en eigenlijk was het heel simpel. Als ik 'draaitabel' opnieuw selecteer zit er een knopje 'terug' (bij mijn US version dus 'back') en dan kan ik opnieuw mijn bronbestand (cell range) selecteren van het werkblad waar de data naartoe wordt gekopieerd.

Dank voor de hulp, heeft mij veel tijd gescheeld! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan