Hoe moet ik de Systeempartitie verbergen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hommel

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2007
Hallo,
Sinds kort heb ik een Dualboot op mijn desktop met de besturingssystemen:
  • Windows 7 Home Premium en
  • Windows XP Professional
In schijfbeheer tref ik 3 primaire partities aan:
  1. PQService (bevat de recovery van Win 7)
  2. "System Reserved", naar ik aanneem de "Systeempartitie" van waaruit mijn computer steeds wordt opgestart en
  3. Windows 7 besturingssysteem
Er is een 4e partitie: Extended, waarin 3 logische volumes. Een van deze logische volumes bevat het XP besturinjgssysteem, de andere 2 zijn gegevensvolumes, die zowel onder Windows 7 als XP in gebruik zijn.

Wat zie ik in de verkenner van deze respectieve besturingssystemen?
  • Windows 7:
    -C: Windows 7 partitie,
    -D: en E: 2 gegevensschijven (logische schijven)
    -F: de XP partitie (ook logische schijf). Deze laatste kan ik via schijfbeheer zijn letter afnemen, zodat ie ook niet meer te zien is in de verkenner.
    -Opvallend is het ontbreken van de Systeempartitie (System reserved in schijfbeheer).
  • XP
    -C: Systeempartitie (System reserved in schijfbeheer)
    -D: de XP partitie (logische schijf)
    -E: en F: 2 gegevensschijven (logisch dus)
    -H: Windows 7 partitie

Het toegepaste (Windows-) dualbootsysteem brengt met zich mee, dat de partitie van het niet in gebruik zijnde besturingssysteem (dus XP als Win 7 draait en omgekeerd) en de systeempartitie zichtbaar maar ook benaderbaar zijn. Dit is uiteraard gevaarlijk en dus ongewenst.
Nu lukt het me, om onder Windows 7 de XP-schijf onzichtbaar te maken door (zoals hierboven al aangegeven) in schijfbeheer de schijfletter te verwijderen. Onder windows 7 is de systeempartitie so-wie-so niet zichtbaar, dus dat is OK.
Echter: onder XP wil de schijfletter van de systeempartitie (hierboven C: ) noch die van de Win 7 partitie (hierboven H: ) weg: Verwijderen wordt geweigerd. (Let wel: niet de partitie verwijderen, slechts de aanduiding door de letters).

Hoe kan ik dat toch bereiken?:confused:
(Niet bedoeld is een dualboot met management vanuit het MBR. Daarvoor heb ik 4 primaire partities nodig, maar dan is er geen ruimte meer voor een extended partitie voor meerdere dataschijven).

Wie het weet mag het zeggen:d

Het toegepaste (Windows-) dualbootsysteem brengt met zich mee, dat de partitie van het niet in gebruik zijnde besturingssysteem (dus XP als Win 7 draait en omgekeerd) en de systeempartitie zichtbaar maar ook benaderbaar zijn. Dit is uiteraard gevaarlijk en dus ongewenst.
Hoi,
hoezo gevaarlijk?

...
hoezo gevaarlijk?
Zelf heb ik geen diepgaande kennis op dit gebied (vandaar mijn vraag). Moet het hebben van "horen zeggen" voornamelijk uit schriftelijke bron en gezond verstand.

Deze middelen zeggen o.a. dat het niet is uitgesloten, dat door bepaalde gebruikte software en/of eventueel door jouzelf, beide per ongeluk, essenstiele besturingsbestanden kunnen worden gewijzigd van het op dat moment niet-besturende OS. Gewoonlijk is C: de systeemschijf, maar in mijn XP-verkenner is dat de gereserveerde systeemschijf!!! Afblijven dus....
Verder zou het onder bepaalde omstandigheden zo kunnen zijn, dat het actieve OS A wijzigingen aanbrengt in systeembestanden van OS B zoals:
B.v. schijfcontrole onder XP maakt eventueel de systeempartitie van Win 7 kapot.
Ook het ontwaken uit de slaapstand van OS A kan van invloed zijn op de consistentie van het OS B en omgekeerd.

Natuurlijk kun je een bijna onmogelijke houding aannemen van "neem te alle tijde de grootst mogelijke voorzichtigheid in acht".... maar dan nog.....?!:confused:

Zit ik er erg naast Mik?
Ben benieuwd wat jij ervan vindt.

Natuurlijjk mag je ook mijn vraag beantwoorden, als je daar tenminste raad mee weet.
Misschien is het onder XP verbergen van de Win 7 schijfletters wel essentieel onmogelijk, maar dan blijf ik nieuwsgierig naar het waarom daarvan.
Graag lees ik je wijze raad.:rolleyes:
Hommel

Of het een wijze raad is weet ik niet, maar in principe kan het ene OS geen wijzigingen aanbrengen aan het andere OS omdat deze niet geactiveerd is.
Ook schijfcontrole wordt uitgevoerd op het OS en partitie die jij zelf bepaalt, dus het is niet zo dat Windows zomaar alles controleert zonder dat jijzelf daar opdracht voor gegeven hebt. Het ontwaken uit de slaapstand wordt uitgevoerd op het voor dat moment actieve systeem, dus dat zou geen invloed moeten hebben op het andere OS, dat dan niet actief is. Als jij een schijfcontrole wil laten doen op C: waar op dat moment XP op draait en je doet een herstart en je kiest weer voor XP, dan wordt alleen C: gecontroleerd waar XP op staat en niet Win 7.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Je antwoord is duidelijk, maar...:
...maar in principe kan het ene OS geen wijzigingen aanbrengen aan het andere OS omdat deze niet geactiveerd is....
Het actieve systeem kan wel degelijk bij de bestanden op de "niet actieve" partitie komen. "Niet actief" wil hier alleen maar zeggen, dat bij opstart van de computer die partitie niet wordt opgezocht om het OS, aldaar aanwezig, te laden.
...
...Ook schijfcontrole wordt uitgevoerd op het OS en partitie die jij zelf bepaalt,...
Helemaal mee eens, maar "per ongeluk" is een wezenlijk menselijke eigenschap. En wat? Als...?
...
...Het ontwaken uit de slaapstand wordt uitgevoerd op het voor dat moment actieve systeem, dus dat zou geen invloed moeten hebben op het andere OS, dat dan niet actief is.
"...zou...moeten..." zeg je terecht, omdat dat logisch lijkt. Maar is dat dan ook echt zo? In een bekend boek over deze problematiek wordt anders beweerd.
...Als jij een schijfcontrole wil laten doen op C:... ...en je kiest weer voor XP, dan...
Als je de goede keuzes maakt gaat het dus niet fout. Echter, die maak je onbedoeld niet altijd. "Per ongeluk" etc... zie hiervoor. Altijd uiterste waakzaamheid maakt je computer een Angstgegner en dat is wat mij betreft niet de bedoeling....etc...etc...

Daarom blijf ik geinteresserd in het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag:
Hoe de schijfletters van het niet-actieve OS en de gereserveerde partitie te verbergen/verwijderen?
(Het verbergen van de schijfletter maakt die partitie overigens niet-onbenaderbaar! Maar het is beter dan niks.)

Je antwoord is duidelijk, maar...:
Het actieve systeem kan wel degelijk bij de bestanden op de "niet actieve" partitie komen. "Niet actief" wil hier alleen maar zeggen, dat bij opstart van de computer die partitie niet wordt opgezocht om het OS, aldaar aanwezig, te laden.
.................
.................
Als je de goede keuzes maakt gaat het dus niet fout. Echter, die maak je onbedoeld niet altijd. "Per ongeluk" etc... zie hiervoor. Altijd uiterste waakzaamheid maakt je computer een Angstgegner en dat is wat mij betreft niet de bedoeling....etc...etc...

Daarom blijf ik geinteresserd in het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag:
Hoe de schijfletters van het niet-actieve OS en de gereserveerde partitie te verbergen/verwijderen?
(Het verbergen van de schijfletter maakt die partitie overigens niet-onbenaderbaar! Maar het is beter dan niks.)

En ja hoor, laatst moest ik een programmaatje installeren. Dat gebeurde gewoon spontaan op C:\. Dat was nou net de "System Reserved" partitie!!! Gelukkig niks kapot, maar een volgende keer....????
Is er iemand van jullie, die weet hoe ik de partitie van het niet geladen operatingsystem onbenaderbaar kan maken?:eek:
Als het gewoon echt niet mogelijk is, dan is het ook interessant om dat te weten.:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan