Hallo,
Sinds kort heb ik een Dualboot op mijn desktop met de besturingssystemen:
Wat zie ik in de verkenner van deze respectieve besturingssystemen?
Het toegepaste (Windows-) dualbootsysteem brengt met zich mee, dat de partitie van het niet in gebruik zijnde besturingssysteem (dus XP als Win 7 draait en omgekeerd) en de systeempartitie zichtbaar maar ook benaderbaar zijn. Dit is uiteraard gevaarlijk en dus ongewenst.
Nu lukt het me, om onder Windows 7 de XP-schijf onzichtbaar te maken door (zoals hierboven al aangegeven) in schijfbeheer de schijfletter te verwijderen. Onder windows 7 is de systeempartitie so-wie-so niet zichtbaar, dus dat is OK.
Echter: onder XP wil de schijfletter van de systeempartitie (hierboven C: ) noch die van de Win 7 partitie (hierboven H: ) weg: Verwijderen wordt geweigerd. (Let wel: niet de partitie verwijderen, slechts de aanduiding door de letters).
Hoe kan ik dat toch bereiken?
(Niet bedoeld is een dualboot met management vanuit het MBR. Daarvoor heb ik 4 primaire partities nodig, maar dan is er geen ruimte meer voor een extended partitie voor meerdere dataschijven).
Wie het weet mag het zeggen:d
Sinds kort heb ik een Dualboot op mijn desktop met de besturingssystemen:
- Windows 7 Home Premium en
- Windows XP Professional
- PQService (bevat de recovery van Win 7)
- "System Reserved", naar ik aanneem de "Systeempartitie" van waaruit mijn computer steeds wordt opgestart en
- Windows 7 besturingssysteem
Wat zie ik in de verkenner van deze respectieve besturingssystemen?
- Windows 7:
-C: Windows 7 partitie,
-D: en E: 2 gegevensschijven (logische schijven)
-F: de XP partitie (ook logische schijf). Deze laatste kan ik via schijfbeheer zijn letter afnemen, zodat ie ook niet meer te zien is in de verkenner.
-Opvallend is het ontbreken van de Systeempartitie (System reserved in schijfbeheer). - XP
-C: Systeempartitie (System reserved in schijfbeheer)
-D: de XP partitie (logische schijf)
-E: en F: 2 gegevensschijven (logisch dus)
-H: Windows 7 partitie
Het toegepaste (Windows-) dualbootsysteem brengt met zich mee, dat de partitie van het niet in gebruik zijnde besturingssysteem (dus XP als Win 7 draait en omgekeerd) en de systeempartitie zichtbaar maar ook benaderbaar zijn. Dit is uiteraard gevaarlijk en dus ongewenst.
Nu lukt het me, om onder Windows 7 de XP-schijf onzichtbaar te maken door (zoals hierboven al aangegeven) in schijfbeheer de schijfletter te verwijderen. Onder windows 7 is de systeempartitie so-wie-so niet zichtbaar, dus dat is OK.
Echter: onder XP wil de schijfletter van de systeempartitie (hierboven C: ) noch die van de Win 7 partitie (hierboven H: ) weg: Verwijderen wordt geweigerd. (Let wel: niet de partitie verwijderen, slechts de aanduiding door de letters).
Hoe kan ik dat toch bereiken?

(Niet bedoeld is een dualboot met management vanuit het MBR. Daarvoor heb ik 4 primaire partities nodig, maar dan is er geen ruimte meer voor een extended partitie voor meerdere dataschijven).
Wie het weet mag het zeggen:d