Hoe moet ik jumpers HD zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Theo50

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2005
Mijn Maxtor 6L200PO schijf heeft problemen met beschadigde bestanden en vastlopers kan opeens bepaalde bestanden niet meer vinden.
Volgens mij is hij dus aan vervanging toe en heb daarom een Maxtor 6L250RO aangeschaft.
Ik moet echter een partitie met daarop alle drivers en software van de oude naar de nieuwe schijf zien te krijgen.
De nieuwe schijf wil ik dus als Master aangesloten hebben en de oude schijf als Slave om de software over te kunnen zetten.
Ik heb echter een paar vraagjes over het plaatsen van de jumpers.
Moet ik de nieuwe schijf als DsMaster of CS Enabled zetten ?
Kan iemand mij vertellen wat het verschil tussen die twee is?
De oude als Slave lijkt mij wel voor de hand liggend, maar daar kan ik mij ook in vergissen natuurlijk.
De bedoeling is om daarna een kale versie van WindowsXP op de nieuwe HD te zetten om zo de partitie met de fabrieks-software van de oude naar de nieuwe schijf over te zetten.
Daarna haal ik de oude schijf er waarschijnlijk uit, want normaal formateren gaat niet en een schijf die zo veel fouten heeft heb ik met een nieuwe HD van 250GB voorlopig niet nodig denk ik.
Als ik de oude schijf verwijder moet dan de nieuwe schijf op Ds Master of als Cs Enabled worden gezet/blijven staan?
Normaal had ik met op F11 drukken tijdens het opstarten het herstel programma moeten kunnen starten, maar als ik dit probeer krijg ik ook allerlei errors.
De bedoeling is dus het herstel programma in zijn geheel over te zetten, zodat ik weer een normaal werkende kale computer krijg.
Wie weet raad??

mvg Theo50

even een reactie hoe ik je vraag benader

je hebt een schijf met problemen, en een nieuwe. je kiest voor een schone installatie (kale versie xp etc). Ik neem aan dat je over legale software beschikt.

ik zou een backup maken van je bestanden op cd van de oude harde schijf. Haal de oude harde schijf eruit, zet de nieuwe er in (als master), installeer xp, maak een kaal herstelpunt, installeer de drivers die je kreeg bij aankoop van je pc voor moederbord etc, daarna je programmas / software en zet vervolgens de bestanden van de cd op de nieuwe harde schijf.
Tijdens het opnieuw installeren van xp kun je alsnog kiezen voor een of meerdere partitities. Op deze wijze voorkom je dat je moet kiezen tussen ds mastenr cs enable. En je voorkomt dat je een beschadigde xp gaat overzetten naar je nieuwe harde schijf.

volgens mij kies je voor een omweg. ik hoop maar niet dat ik je vraag verkeerd begrepen heb.

mathwenders

Een heel verhaal ,maar om wat voor PC gaat het nu,zal wel merk zijn??

Ik denk dat je niet te moeilijk moet doen.

0. download AIDA. http://www.zdnet.nl/downloads.cfm?id=34460 (Zet op floppy of cd of in je netwerk)
Maak evt een copy van je adresboek van outlook etc. OF gebruik hiervoor de wizard bestanden en instellingen overzetten. Gebruik alleen de opties die je echt nodig hebt zoals adres boek. Bestanden ed niet intresant kost veel tijd en ruimte en die kan je later sneller handmatig overzetten

1. Haal je oude HD uit je systeemkast.

2. Zet de nieuwe HD erin.
Zet de jumper op Master of op cable select maar gebruik dan wel de laatste conector van je flatcable. ( let op de gekleurde kant van de flatcable is draad no 1, staat ook een 1 op je conector op hd. doe dit niet fout) Of het een serial ATA zijn dan is dat ff anders, sluit hem dan aan op de SATA1 . Maar op onderstaande manier maakt het niet uit

3. Install XP, deze maak dan wel en partitie aan en formateerd je nieuwe HD wel

Heb je de drivers niet, install AIDA die geeft je direct de website om de diverse driver te downloaden (wel lastig als het om je modem of netwerk kaart gaat :rolleyes: )

4. zet je oude HD terug als slave. kopieer de bestanden die je wilt behouden en je bent klaar.

Zo heb je nooit geen risico dat XP gekke dingen gaat doen.
Je voorkomt dat er een dual boot systeem aangemaakt wordt.
En je weet zeker dat je je oude bestanden, voor zover je die nog kan lezen van je oude HD, kan kopieren naar je nieuwe HD.

Succes

Opstarten,regelmatig op Del drukken,kom je in de Bios,daar je CDROM als eerste Boot zetten,en doe je XP cd er in.
Nu start je weer op,en druk regelmatig op F8,hier door kom je in het Xp opstart scherm daar verwijder je de partitie waar C opstaat,hierna is het een kwestie van goed lezen.
Doe ook je diskette in de drive!
Zodra je een melding krijg over drivers Druk je op F6 ,als XP drivers te laden E indrukken en de juiste drivers aanklikken(wel tussendoor ergens antwoord opgeven ) en laat Xp verder zijn gang gaan,totdat uiteindelijk het Rondleidings welkomst scherm van XP verschijnd.

Sluit hierna af en start overnieuw,en zet je Bios weer je HD als eerste Boot

Succes

Bandit 123

Zie ook http://members.home.nl/wout.grotenhuis/WinXP.html

@Bandit123,
Het is een Packard Bell Imea Studio PC.

@mathwenders,
Ik heb de software om het systeem te herstellen alleen op een aparte partitie op mijn oude schijf en dus niet op CD/DVD.
Alle programma's die ik op mijn PC had staan ben ik al kwijt, ik heb alleen mijn favorieten en e-mail adressen kunnen redden, want die stonden op een USB stick.
Ik had een systeem herstel met fabrieks instellingen willen uitvoeren, maar na een snelle formatC liep de boel toen vast.

@pcanimal,
citaat:Je voorkomt dat er een dual boot systeem aangemaakt wordt.
Wat moet ik mij hierbij voorstellen, kun je dat even uitleggen?
Alle tips zijn welkom, want hoewel de PC mijn grote hobby is ben ik in een hoop dingen nog een klojo.

mvg Theo50

Theo50 zei:
@pcanimal,
citaat:Je voorkomt dat er een dual boot systeem aangemaakt wordt.
Wat moet ik mij hierbij voorstellen, kun je dat even uitleggen?
Alle tips zijn welkom, want hoewel de PC mijn grote hobby is ben ik in een hoop dingen nog een klojo.

mvg Theo50

Als je XP opnieuw installeerd op een systeem zal XP een andere installatie herkennen, en vervolgens vragen of je dit op een ander patitie wil installeren of over de oude wil installeren.
Ik begreep van jou dat je een schone install wil en je oude gegevens nog even wilt behouden.
Dus zal je een ander partitie moeten aangeven, en zal XP automatisch een opstart optie weer geven (na installatie) welke versie XP, de oude of de nieuwe, je wilt starten. Zo krijg je een dual boot systeem.

Maak in principe niet zoveel uit, je kan dit later ook nog wijzigen in je boot.ini als je de "oude" installatie wilt verwijderen.

Ik ga er altijd vanuit wat je niet installeerd, kan je ook nooit in de weg zitten.

Hoop dat dit ik dit een beetje duidelijk heb omschreven.

Groet en succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan