hoe moet ik mijn netwerk beveiligen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

VolgensBartjes

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
weet iemant hoe ik dit netwerk goed kan beveiligen? mij wil t niet erg lukken, desnood met een programmatje die ik op elke computer zet:
netwerk.bmp

(zijn bij ons btw 4 computers, foutje ;) )wij willen in ons huis alle computers van elkaar de harddiscs en printers enzo kunnen gebruiken, de buren hoeven elkaars dingen niet te kunnen gebruiken. wij zitten op het internet met de kabel van de buren. Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat mijn burman niet opeens alonze mappen en printer enz. ziet zitten als hij in de netwerk map kijkt? hij is nl bang dat wij ook dingen van hem kunnen zien enzo, en is wel zo prettig als wij het netwerk weer kunnen gebruiken. in ons huis zijn 2 computers met xp en 2 met 98, als die 98 niet er bij kunnen moetten in iedergeval de 2 p's elkaar zien, maar liever het hele huis elkaar;) de buren hebben voor zover ik weet allemaal xp. alvast bedankt!
bartjuh

Laatst bewerkt:
Je zou een andere ip range kunen nemen dan de buren.

bv buren hebben 192.168.2.1

dan nemen jullie bv 192.168.3.1 enz enz.
Terwijl ik dit zo aan het typen ben, denk ik, kan dit wel?
Maar gewoon proberen.

Met een router kun je toch ook eht internet verdelen of heb ik dat mis?
(Heb zelf geen router)

Als dat wel kan, dan kun je toch het internet meteen door de router laten verdelen.

Dus zo
Router verdeelt het internet.
Op elke internet verbinding plaats je een switch.
Zo kun je volgens mij alle twee een apart netwerk maken met aparte interne IP range.

ik weet zo uit men hoofd niet zeker of het echt een router heet, dan hokje met router enz. is gewoon het gedeelte na de swith.... maar k sal s kijke of r 2 ingangen op zitten....

k ben ff bij de buren langs geweest en heb nu precies opgeschreven hoe alles zit, nieuw plaatje komt er aan...

Hoe je in Windows 2000/XP je mappen kan beveiligingen weet ik niet, want daar ben k zelf ook nog niet achter. In windows 98 kan dit gewoon door een map te delen en een wachtwoord in te voeren bij het scherm dat je krijgt als je op DELEN klikt.

Maar volgens my kun je niet meer op het netwerk van de buren als jy je IP range veranderd, maar het kan zijn dat ik het fout heb.

Beveiliging op mapniveau kan je het beste doen met NTFS permissies.

Je kunt geen andere ip range nemen, want die moet overeenkomen met het subnet van de router. Dat is immers je gateway.

Je kunt er ook een andere pc tussen hangen met twee netwerkkaarten die dan weer als router voor juow netwerk functioneert, maar dat is wel erg bewerkelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan