• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe moet ik sorteren in Excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

prutje

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2011
Berichten
6
Ik heb een lijst met namen,adressen en geboorte data.
Nu wil ik deze lijst sorteren, met de geboortedatum dus iemand die op 15 januari jarig is, boven aan de lijst plaatsen en dan zo naar onder, tot eind december.
Per kolom kan ik wel sorteren maar dan gaat de geboortedatum wel op volgorde, maar de namen en adressen niet.

Hoop, dat ik het duidelijk heb uitgelegd.
Alvast hartelijk dank voor jullie eventuele hulp. Mvrgr. G. Severin
 
Selecteer eerst een van de ingevulde cellen (maakt niet uit welke), en probeer het dan nog eens.
 
Selecteer de gehele tabel die je wilt sorteren.

Als je dan sorteert op kolom A gaat de bijbehorende tekst in kolom B gewoon mee.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.
 
Hallo hulpverleners,

Ik heb het geprobeerd met jullie aanwijzingen,
maar er gebeurde niks.
Voor de duidelijkheid nog één keer: Naam, Adres,Woonplaats,Telefoonnr.,Geb.Datum.

Aangezien de geboortedatum het belangrijkst is, wil ik die zo sorteren dat diegene, die bv. in januari jarig is, bovenaan komt te staan(natuurlijk met de juiste naam en adres).
Diegene, die in februari jarig is komt dan en tenslotte de datum in december onderaan.

Om de datum van januari bovenaan te krijgen, klik ik, nadat ik de kolom heb geselecteerd, op A/Z oplopend. Dit gaat prima, maar nu zijn niet de juiste namen bij de geb.data. Alle gegevens zullen tegelijk moeten worden gesorteerd, denk ik. Maar geen idee hoe dat moet.Hopelijk heb ik het zo wat duideklijker beswchreven.
 
Met een extra kolom (kun je verbergen) is het vrij eenvoudig.
 

Bijlagen

  • sort verjaardag.xls.xlsm
    8,6 KB · Weergaven: 82
Goed lezen wat de helper schrijft kan soms geweldig vooruit helpen.:p

Je moet de HELE tabel (bereik) selecteren en dan sorteren op kolom.
 
Een kwart van de oplossing is het juist formuleren van de vraag.
Een kwart van de oplossing is het juist lezen de vraag/antwoord.
Een kwart van de oplossing is het xls voorbeeldje bij de vraag.
Een kwart van de oplossing is het antwoord op de vraag.
 
Je hoeft alleen maar eerst in een willekeurige cel te klikken binnen het gegevensbereik en dan de sortering uit te voeren. Dan blijven alle gegevens per rij bij elkaar.
 
Het is me gelukt. Het vreemde voor mij was dat ik een stuk of 7 verjaardagen had gedaan zoals me ge-adviseerd werd.
dus 75-01,75-02,75-03 enz.
Met deze 7 stuks heb ik het uitgeprobeerd en nu waren niet alleen de 7 geb.data goed gesorteerd, maar de hele lijst.
Erg blij ben ik hier mee.

Heel hartelijk dank voor jullie hulp.
Mvrgr. G.Severin
 
Laatst bewerkt:
Code:
Het is me gelukt, door in een andere kolom de leeftijd met het nr. zoals 75(jaar)-01.

Is het nu wel of niet gelukt?

Als het je niet is gelukt, plaats dan eens een voorbeeldbestandje, ontdaan van gevoelige info, dan kunnen de forumleden je gerichter helpen.
 
Beste,

Hebt u nog geprobeerd wat ik adviseerde: "Je hoeft alleen maar eerst in een willekeurige cel te klikken binnen het gegevensbereik en dan de sortering uit te voeren. Dan blijven alle gegevens per rij bij elkaar". Zo werkt het echt.
Voorwaarde is wel, dat er geen lege rijen of kolommen tussen de gegevens staan.
Wat de geirriteerde reacties betreft: ik zie ze ook weleens voorbijkomen en dacht eerst ook: moet dat nou zo? Maar degenen die zo reageren, steken ongetwijfeld heel wat tijd in het helpen van anderen. Als dan uitleg niet (goed) wordt gelezen, kan ik me voorstellen dat het irriteert. Bij mij kunnen ze wel een potje breken, ik ben al 10 jaar lid van Helpmij en al vaak geweldig geholpen. Zelf beantwoord ik vrijwel nooit vragen.
Ik zou zeggen: haal uw schouders op over de toonzetting van sommige reacties, het is niet kwaad bedoeld. Juist als je niet zo handig bent met computers, is Helpmij goud waard!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan