• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe omgaan met een grote tabel

caja52

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2009
IK heb een basistabel die met de tijd groeit tot wel >10.000 regels. Dit is de basis voor een draaitabel en vervolgens is dit weer de basis voor een andere tabel. Hoe meer regels in de basistabel hoe meer dat de computer moet werken omdat bij elke wijziging als doorgerekend wordt. Ik heb al eens de berekening opties op handmatig gezet en in geavanceerd Berekeningen met meerder treats toestaan ,op handmatig gezet. Maar dit is zeer onhandig om mee te werken.
Vraag:
De basistabel wordt niet zo vaak per jaar aangevuld. Is het mogelijk dat er een manier is om toch de draaitabel en andere tabel te laten werken zonder dat de processors te heet worden?

De meeste processors kunnen wel wat hebben hoor, ik werk regelmatig met bestanden van 400.000 regels
jij raakt denk sneller oververhit uit frustratie over de traagheid dan de processoren over de hoeveelheid berekeningen

Je probleem zit waarschijnlijk in het gebruik van volitile functies (zoals bijv VANDAAG())
zie meer info hier: https://exceljet.net/glossary/volatile-function

En een draaitabel is niet echt een goede basis voor een andere tabel.

Als je met M365 werkt of excel 2021 of hoger dan zijn er een hele batterij dynamic array functies waarmee je de hele draaitabel om zeep kan helpen. ik denk dan aan functies

- NL - EN
- FILTER() - FILTER()
- KIES.KOLOMMEN() - CHOOSECOLS()
-DRAAIEN.PER() - PIVOTBY()

maar zonder voorbeeld kan ik niet veel meer doen dan deze algemene beschrijving maken.

Of Power Query gebruiken. Die kan ook moeiteloos grote tabellen aan.

Een specifiek voorbeeldje zou een meer gericht antwoord mogelijk maken.

Hier het Excel bestand.
Tabblad Transactieblad hier staat de tabel Transacties met alle mutaties regels van de bankrekeningen.
Tabblad Categorie staat de tabel Categorie en Categorie namen
Tabblad Overzocht blad staat de draaitabel en tabel Overzicht en Controle deze halen de gegevens uit de draaitabel.
De draaitabel haalt de gegevens uit tabel Transacties
Zie de gebruikte formules in het bestand.

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan