Hoe ondertiteling teletekst "onthouden" bij TV?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouterskurtt

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2007
Mijn bejaarde ouders hebben graag de ondertiteling van teletekst. Op die manier kunnen ze de tv stiller zetten en toch de tekst lezen. Bij hun vorige Philips tv, had ik het zo ingesteld dat bij de belangrijkste kanalen de ondertiteling van teletekst verscheen, dus ook als ze hun toestel in standby zetten en 's morgens terug aanzetten verscheen de teletekst ondertiteling automatisch op VRT1, CANVAS, NED1, NED2, NED3. Dus echt de grote ondertiteling, met de grote gele letters van telenet.

Nu hebben ze een nieuwe tv, niet zo veel verschil, de Philips 42PFL4007H/12.
Hoe krijg ik dat ook voor deze nieuwe tv voor elkaar... Als ik op VRT1 sta, en roep teletekst op en druk 888 dan krijg ik wel ondertiteling, maar als ik dan naar CANVAS wil , zit ik nog "in het scherm van teletekst" met de 3 cijfers dat je moet ingeven.
Vroeger was het zo, dat ik ondertiteling teletekst had bij de zender, en naar bv NED1 ging, ik ook automatisch de teletekst ondertiteling kreeg. (ik moest niet speciaal naar NED1 gaan en daar teletekst aanzetten en dan nog eens 888 drukken, dat ging allemaal automatisch. Dus ik geloof ergens in de instellingen van de tv bij "teletekst" dat ik dat voor alle zenders die teletekst ondertiteling ondersteunen dit automatisch gaat. Ik vind de instelling nergens meer ...

Ik krijg even geen goed leesbare handleidingen gevonden. Maar vaak is er tijdens het TV-kijken (digitaal) wel een knopje of button op het scherm om ondertiteling aan te zetten.

Dat beantwoord de vraag van TS niet. Maar in beginsel zou het in de handleiding moeten staan. Als het kan. Vaak hebben nieuwere modellen andere instelling opties, en Teletekst is bepaald minder populair dan een aantal jaar geleden. Ik vermoed dat fabrikanten daar op inspelen door er minder rekening mee te houden.

Dat beantwoord de vraag van TS niet. Maar in beginsel zou het in de handleiding moeten staan. Als het kan. Vaak hebben nieuwere modellen andere instelling opties, en Teletekst is bepaald minder populair dan een aantal jaar geleden. En ikmvermoed dat fabrikanten daar op inspelen door er minder rekening mee te houden.
Het is geen 100% antwoord, maar wel iets om naar te kijken. Teletekst is niet zo populair mee, maar elke TV ondersteunt het nog wel. Vooral vanwege ondertiteling. Maar als je digitale TV hebt, gaat ondertiteling volgens mij via een apart spoor. Voor de gebruiker maakt het niks uit, en is het vaak een enkel knopje in je TV-beeld die je moet aanklikken.

Ik had graag de handleiding willen lezen,. maar die werd blijkbaar in het Hebreeuws online gezet 🙄

Dag Aar. Van harte dank voor je antwoord.
Ik heb het terug gevonden. Ik moest blijkbaar bij de instellingen "doven en slechthorenden" op Aan zetten. Nu krijgen we teletekst ondertitels op de bekende zenders.

Bedankt voor het meedenken. Ik hoop dat teletekest ondertiteling nog even bestaat voor mijn bejaarde ouders, want ze zetten de tv graag stil om niemand te storen en zo kunnen ze dus toch nog het nieuws enzo met ondertiteling volgen.

Dat blijft wel bestaan. 😃

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan