hoe oud harde schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Berichten
2.006
Ik heb twee harde schijven in mijn comp. Nu ga ik er eentje vervangen. Ik ben ooit begonnen met 1 harde schijf. Daarna heb ik die tweede erbij gezet. Maar nu weet ik niet meer welke schijf ik er als laatste bij heb gezet. Ik ga er nu eentje vervangen, maar ik wil natuurlijk de laatste houden. Weet iemand of je (zonder de kast open te maken) kunt zien mbv een proggie hoe oud een schijf is?
 
Nee, je kunt niet zien met een progje hoe oud je harde schijf is dan zul je tog echt je kast open moeten maken
 
want daar staat wel een datum op de harde schijf???
 
Je kan met b.v. Aïda32 kijken of die het productienummer tevoorschijn kan toveren, waarmee je vervolgens weer op de site van je hdd fabrikant kan proberen het fabricagejaar te achterhalen.
 
Wat voor een Hd heb je dan DaanM? en hoeveel gigabyte?
 
er zitten er nu 2 van 80 gb in.. en eentje moet vervangen worden door 200 gb..
 
bij dit pdf bestandje staat er een datum van 19 september 2001 bij
 
De maxtor 6L080L4 is inderdaad een 80 gb schijf, maar de Seagate ST340824A is een 40 gb harddisk (volgens fabrikant) en is ook de oudste en langzaamste van de twee.
 
Je wou toch weten hoe oud die maxtor 80 Gig is die is volgens mij vanaf 2001 :)
 
MAXTOR is inderdaad van 2001 en Seagate barracuda ST340824a ATA133 7200rpm is van 2000
 
Dus hieruit begrijp ik dat ik de maxtor moet laten zitten...?

maestro.. t zijn echt allebei schijven van 80 gb...
 
Ik geloof je hoor, blijkbaar geeft Seagate de verkeerde info.
Er vanuit gaande dat de rest van de info die seagate geeft wel klopt is de Maxtor de snelste van de twee, maar dan ook maar een fractie, beiden zijn 7200 toeren schijven met 2 mb cache, maar de maxotr heeft een average seek van 8ms en de seagate 8,5ms, het scheelt bijna niets.
 
dank u allen..
dan hoop ik dat dat ook de schijf is waarop ik ondertussen alles heb neergezet...
Misschien mag ik dan nog een vraag stellen..
Kunnen jullie advies uitbrengen over de indeling?
Ik heb dus straks de maxtorschijf van 80 gb en een nieuwe schijf van 200 gb..
Mijn idee was om die van 80 te verdelen in 2 partities: 50 gb voor software (nu heb ik 30 gb en dat is krap)... en 30 gb voor data.
De andere schijf in 2 partities van 100 gb.. Die schijf moet gebruikt gaan worden voor videobewerking.
Ik wil beide schijven als ntfs formateren..

Is dit een redelijke indeling of hebben jullie nog goede ideeen?
 
Die 50 gig voor de software lijkt me wel een beetje veel maar het is zo best wel een redelijke verdeling :)
 
heb nog even gekeken.. nu heb ik 15 gig voor mijn software.. en dat gaat nu vol zitten.. dus als ik daar 30 gb van maak kom ik denk een heel eind!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan