hoe overklokken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

richardrompas

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2007
Hoi mensen!

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Richard, ben 23 jaar jong en kom uit Rotterdam
Hierbij mijn eerste post omtrent t overklokken van mijn systeem. T gaat me er vooral om dat ik flight simulator 2004 omhoog kan krikken zodat ik wat meer framerates krijg. zit nu tussen de 15 en 20 maar ik kan er meer hebben(40/60) maaaarrrrrr how to???

Ik heb een amd athlon 2800xp
asus a 9250 series videokaart a 256 mb
1024 mb ddr
a7v8x moederbord

Wie wilt mij helpen???

Graag een kleine tutorial erbij. Ik weet hoe ik in de bios enzo moet komen dus das t probleem niet. Ben niet helemaal een noob maar wel een klein beetje voor wat betreft t overklokken:D

Wie o wie wil mij helpen!!

Alvast heel erg bedankt

Wil je best helpen, hoor, maar met die configuratie ga je dat never nooit halen.

Het enige wat je iets omhoog kunt schroeven is de FSB, maar daar haal je niet zo veel winst mee, alleen een instabieler systeem.

Ook de videokaart kun je iets omhoog zetten, maar die is veels te zwak om die framerates te halen, het is een all purpose kaartje, zeker niet om te gamen.

Die laatste is wel redelijk belangrijk voor dat spel, dus een upgrade daarvan, zou geen luxe zijn.

Laatst bewerkt:
Wil je best helpen, hoor, maar met die configuratie ga je dat never nooit halen.

Het enige wat je iets omhoog kunt schroeven is de FSP, maar daar haal je niet zo veel winst mee, alleen een instabieler systeem.

Ook de videokaart kun je iets omhoog zetten, maar die is veels te zwak om die framerates te halen, het is een all purpose kaartje, zeker niet om te gamen.

Die laatste is wel redelijk belangrijk voor dat spel, dus een upgrade daarvan, zou geen luxe zijn.

weet je een goede voor een redelijk prijsje toevallig? en hoe doe ik dat met de FSP(wat is t eigenlijk)

Weer een voutje:o , Front Side Bus, FSB dus, dat is de frequentie waar de CPU en/of geheugen op loopt, bij de huidige moederborden apart in te stellen.

Over videokaarten, tja daar heeft iedereen een eigen mening over, maar je zult moeten beginnen met een budget vast te stellen, en daar een zo goed mogelijke kaart voor kopen.

Maar, het is een AGP slot, wat al verouderd is, en bij aanschaf van andere computer onderdelen, met b.v. een moederbord met een PCI-e slot, die nu worden gebruikt, heb je weer niets aan die AGP kaart, dus wat is wijsheid.

Je systeem is net zo snel als het traagste component. Upgraden van 1 component geeft dan ook meestal weinig winstsnelheid.

Voor AGP heb je natuurlijk wel snelle kaarten zoals de : http://www.cool-prices.nl/Producten...hire Radeon X1950 Pro 512MB DDR3 (AGP, 2x DVI)

Maar ik moet Lange Pier gelijk geven dat het eigenlijk weggegooid geld is. Volgend jaar wil je miss. de rest van je systeem vernieuwen, en kan je je nieuwe videokaart in de vuilnisbak knikkeren.

Beste is dan ook, om eventjes door te sparen, en dan voor een volledige nieuwe configuratie gaan. Dus nieuw: mobo, cpu, geheugen, videokaart en voeding. En qua prijs kan ik je daar niets over zeggen, aangezien je die kan laten varieren tussen pakweg €600,- en €2500,-

ok ik heb een beetje zitten googelen maar ik wil een beetje wat doen aan die fsb. Wil iemand me een korte uitleg geven daarover? moet dat in de bios of echt op t board zelf?;) wil m nu iets sneller hebben en dan binnenkort overgaan op een ander systeem

Laatst bewerkt:
Kijk eens in de link, die ik geplaatst heb.;)
Je moet inderdaad in het Bios zijn, mits deze de mogelijkheid heeft de FSB te veranderen. Kant en klare pc's, zoals Dell/HP/Compaq enz, hebben die mogelijkheid niet.

Waarom denkt iedereen dat met overclocken je PC sneller wordt, die snelheidsverhoging zal door diverse progjes wel meetbaar zijn, maar in de praktijk, omdat meer onderdelen de snelheid bepalen, zul je er helemaal niets van merken, 10 - 12 jaar geleden, kon je nog 10 tot 30 % de boel versnellen, nu is dat hooguit 5%, als je dat al haalt zonder uitvallen.

Zonder cryo technieken, blijft het een broodje aap.

Maare, het is jouw feestje, ga lekker aan de slag in de bios, verhoog de FSB tot hij niet meer wil opstarten, reset de bios, en zet hem op de laatst werkende settings, als het alleen op het moederbord kan, met jumpers, zou ik er al helemaal niet aan beginnen.

wat denken jullie van deze? En wat zouden jullie ervoor geven?

Moederbord Asus P5ad2-e premium pci-e/wifi-g

Intel 925XE chipset
Intel LGA775 Pentium 4 CPU
Dual-Channel DDR2 533
Intel PAT
PCI Express Architecture
Wireless LAN onboard
Dual Gigabit LAN
1394b/a

tevens met Processor

Intel P4 660 box 3.6 775 2Mb 800

alles in goede staat

Tis dus een 2e hands maar wil ff jullie mening weten. Misschien verplaatsen naar moederborden maar vooralsnog plaats ik m ff hier:)

Simpel

Eigenlijk is overklokken heel simpel..

Je start de computer op..
drukt gelijk op de [del] of [esc](escape alleen als delete het niet doet) om in de bios te komen...
selecteert chipset en features...
en de rest wijst zich vanzelf...

Ohjah..
als je computer opstart met een lange piep of helemaal niet (dus ook geen lettertjes op het beeld) ...
haal dan de stekker uit het stopcontact en haal de batterij van het moederbord...
hij zal nu alle bios gegevens vergeten (en alles wat op de harde schijf staat blijft gewoon intact).

!!maar!!
je kunt alleen amd athlon 64 (x)(--> x weet ik niet zeker:o ) overklokken..
de andere fabrikanten hebben dat gelockt ofzo...:mad:

Nee hoor je kan ook andere overklokken... kant en klare pc's zijn gelockt

Nou, weer wat broodjes aap erbij.:confused:

Overclocken kun je via de FSB doen, en ook via de frequentie van het geheugen, die lopen asynchroon.

Je kunt bij de AMD64 processoren dan ook de multypliër naar beneden zetten, zodat je de FSB verder op kunt schroeven, bij een Intel en de "gewone" AMD's zijn die gelockt, heeft niets met merk PC's te maken.

Maare alle snelheidswinst zonder gebruik te maken van cryo technieken, is minimaal, ondanks de prachtige verhalen van de, meestal jonge, enthousiastelingen.

Die paar procentjes ligt niemand wakker van, en geen game of applicatie zal er sneller door lopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan