Hoe pak ik dit aan, bootloader EFI

Status
Niet open voor verdere reacties.

satshow

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
12 jun 2001
Besturingssysteem
Linux KDE Neon
Office versie
Libreoffice
Ik heb onlangs deze computer gekocht en daar met veel moeite een dual boot met linux erop gekregen zoals hier te zien is http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/825913-M11AD-NL004S-Asus-veilig-linux-erbij

Ik ben er op zich tevreden mee maar wil eigenlijk linux mint KDE niet gebruiken maar KAos alleen deze is niet te installeren met de UEFI bios optie heb ik begrepen. Nu zit ik eraan te denken om windows 8.1 volledig te verwijderen en alleen nog maar linux te gebruiken.
Nu zat ik te denken aan het volgende:

In de bios schakel ik de optie UEFI boot uit en kies dan voor legacy boot. Vervolgens stop ik de KAos dvd erin en laat hem over mijn volledige schijf installeren. Gaat dat werken en boot daarna KAos gewoon? Ga ervan uit dat de recovery partities ed ook verwijderd worden op deze manier of kijk ik iets over het hoofd.

Maak anders eerst van de volledige schijf incl hidden herstel partitie een image op een externe schijf met voldoende ruimte. Kun je altijd weer terug...

Dat is ook een idee, heb al wel een herstel usb stick gemaakt maar dat zal wel niet voldoende zijn lijkt me. Welk programma is aan te bevelen voor een image te maken?

Heb pas een overzicht gegeven, kijk wat je aanslaat.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/827137-Windows-7-back-up?p=5311491&viewfull=1#post5311491
Redo lijkt me simpel. Maar snuffel vooral verder.

Voor klonen (schijf kopie, geen image) maken gebruik ik G4L, soms nog een oude Ghost versie V11.2:
http://www.securitybeacon.com/?p=1089
Clonezilla heb ik wel eens problemen mee gehad, werkte niet goed, daarom G4L.
Partimage wordt veel gebruikt: http://www.partimage.org/Screenshots

sysresccd staat ook eea op
http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage

Tip: zet een kopie van de iso v/h image programma erbij op de backup schijf... zodat je later nog weet met welk programma je de image gemaakt hebt.... soms is het aan de extentie niet altijd te zien....

Laatst bewerkt:
Ik ga deze binnenkort als ik vakantie heb eens proberen "AOMEI Backupper"
Bedankt voor de tips zover.

Ok.. ziet er ook goed uit, Redo is ook zo simpel, iets minder opties.
De Linux tools vanaf CD zijn beduidend lastiger (zeker voor minder ervaren mensen).
Succes en fijne vakantie!

Ik heb KaOS op mijn vorige computer gedraaid het laatste half jaar en ben daar best tevreden over, mijn systeem liep prima. Kon alles doen waar ik het voor nodig heb.

Niks mis met KaOS hoor! U zou altijd naar "Antergos" kunnen gaan (arch met gui installer) om eufi support te hebben.

Als u dat niet wilt dan klopt het wat u in bericht 1 zegt correct. Mey legacy boot zou u elk OS erop moeten kunnen zetten :)

Heb nog een poosje over nagedacht en wil windows 8.1 er gewoon langs houden dus ga eens kijken naar Antergos. In feite zou ik die gewoon moeten kunnen installeren op de partitie waar nu mint op draait lijkt me en daarna een grub moeten hebben met een keuze tussen Antergos en windows

Heb eens zitten kijken in de wiki van Antergos en daar zie ik dat ik een file met een bios_grub optie erop moet zetten. Gaat dat nog niet vanzelf zoals met linux mint het geval is?

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is de wiki nog niet geupdate. Antegros zou dat al zelf moeten doen. U kunt altijd de wiki volgen en als het bestand er wel al staat dan slaat u de stappen over :)

Ps: antegros live is een gnome omgeving. Tijdens het installeren is kde echter gewoon een optie :)

Ik ga het straks eens proberen, even update van mijn mail van thunderbird. Mocht er wat mis gaan heb ik zo terug mint geinstalleerd.

Ik heb geprobeerd antergos te installeren maar loop vast, tijdens de installatie vraag die waar ik de root wil installeren, daar heb ik gekozen omdat op mijn huidige partitie te doen waar nu linux mint op staat als ext4 maar dan krijg ik de vraag waar ik ergens de efi bootloader wil installeren en met welke extensie is dat? Heb de installatie afgebroken weet niet wat ik moet doen bij de bootloader.

Laatst bewerkt:
Als de mint partitie /dev/sda2 is dan moet de bootloader op /dev/sda.
Als de mint partitie /dev/sdb3 is dan moet de bootloader op /dev/sdb

Op de schijf zonder het nummer dus.

ja dat vinkje was aangevinkt maar tijdens de installatie maar werd niet groen terwijl dat van de root wel werd toen ik mijn keuze had gemaakt waar te installeren en te formateren maar de bootloader bleef rood. Weet niet hoe ik daar verder moet.

Heb het inmiddels werkend gekregen heb nu Antergos KDE draaien met een werkende grub. Was een kwestie om de efi bootloader te koppelen aan de bootloader op de schijf, vervolgens liep alles zoals het hoorde.

Cool!, sorry dat ik niet reageerde had de e-mail gemist !

Hoop dat u blij bent met de nieuwe antergos install :D

Ja dat wel maar nergens staat duidelijk beschreven hoe je zoiets moet doen in combinatie met EFI. Je moet echt goed opletten wat je doet. De wiki die je vind zijn op dit moment ook achterhaalt op dit gebied. Heb nog een vraagje omtrent Antergos, ik ben gewend in kaos om octopi te gebruiken, kan ik die hier ook gewoon gebruiken ipv pacmanXG?

Dat kan, en is zeker aan te raden want pacmanXG is ..... :D

Een simpel commando "yaourt octopi" of "pacman -S octopi" moet voldoen om het te downloaden
Met "pacman -Q | grep pacmanXG" zou je kunnen vinden welk package pacmanXG precies is (om deze te verwijderen)

Kreeg hem met bovenstaand commando niet te zien in de terminal. Zie ik wel in octopi dit staan pacmanxg4. met versie nummer 4.15.2-3.

Overigens was net eens aan het kijken in de bios, daar zag ik bij het opstarten naast de bootloader van windows en antergos, er ook nog 2 staan van ubuntu. Die laatste 2 zijn niet meer actief natuurlijk aangezien er linux mint niet meer opstaat. Houdt die deze gewoon vast? Zijn deze 2 er ook uit te krijgen?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je bios ze gewoon onthouden heeft, want als het goed is heeft de antegros grub de grub van ubuntu gewist.
Misschien even je bios naar default zetten :)?

Ah vreemd, ik krijg 5 resultaten met yaourt. Heeft u AUR support aangevinkt bij het installeren ? (het kan uiteraard ook zijn dat u een geheel andere aur package manager wilt :))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan